7 copy

نقش اونس جهانی طلا، به عنوان دیگر اهرم اثرگذار بر معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا را نمی‌توان نادیده گرفت، اما تجربه تکانه‌‌‌های قیمتی در دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که تغییر روند بهای ارز به‌مراتب اثرگذاری بیشتری بر این دو بازار دارد. اینکه اونس طلا از سوی بسیاری از کارشناسان، از محدوده مقاومتی خود عبور کرده و به سمت اهداف قیمتی بالاتر نوسان می‌کند، نکته‌‌‌ای است که معامله‌‌‌گران به آن توجه دارند، اما نقش کمرنگ‌‌‌تری در معادلات آنها داشته است.

در حالی که روز گذشته، کاهش بهای ارز در بازار آزاد، چهره عموم بازارهای مالی-کالایی بورس‌کالا را قرمزپوش کرد، نرخ پایانی معاملات ابزارهای طلایی، یعنی گواهی سکه و صندوق طلا نیز کاهش یافت؛ به گونه‌‌‌ای که باز هم فرضیه افت قیمت‌ها و تداوم روند کاهشی قوت گرفت و در جریان معاملات روز گذشته ترس از ریزش قیمت‌ها، بار دیگر احتیاط را در بین معامله‌گران این بازارها برجسته کرد.

  فاصله دو نرخ پایانی و ابطال صندوق طلا منفی شد

واحدهای سرمایه‌گذاری 5صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا روزگذشته نه‌تنها افت نرخ پایانی معاملات را تجربه کردند، بلکه این کاهش به میزانی بود که به طور متوسط نزدیک به 58/ 0‌درصد پایین‌‌‌تر از نرخ ابطال خود معامله شدند. اینکه فاصله دو نرخ پایانی و قیمت ابطال واحدهای صندوق طلا به سمت محدوده منفی عقبگرد داشته، به این معنی است که اثر کاهشی بهای آزاد ارز طی روز گذشته بر ذهنیت غالب اهالی این بازار بسیار محسوس بوده است. در لحظه تنظیم این گزارش، اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی 28‌هزار و 200تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به روزهای قبل، کاهش داشته است. دیگر اهرم موثر بر جهت‌‌‌دهی ذهنیت معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا، اونس جهانی طلاست که به‌رغم در پیش گرفتن روند صعودی، روز گذشته این روند متوقف شد و نزدیک به 2دلار افت نرخ را تجربه کرد. اونس طلا در معاملات آتی بازارهای جهانی، روز گذشته با نرخ 1862دلار معامله شد که از کاهش بهای روزانه این فلز گرانبها حکایت داشت، اما هنوز هم برآیند نوسان قیمتی ماهانه و هفتگی آن مثبت ارزیابی می‌شود؛ چرا که افراد با وجود افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و استفاده از پوشش‌‌‌های تورمی، همچنان به نگهداری طلا تمایل دارند.

نرخ تورم سالانه در ایالات‌متحده در ماه اکتبر به بالاترین میزان در سه‌دهه گذشته یعنی 2/ 6‌درصد افزایش یافت؛ زیرا رشد قیمت‌ها به طور گسترده‌‌‌تری بر اقتصاد تاثیر گذاشته و به نوعی افزایش دستمزدهای اخیر را متعادل کرد. علاوه بر این، پس از اینکه رئیس بانک (فدرال) مینیاپولیس، روز یکشنبه گفت انتظار دارد تورم بالاتر در چند ماه آینده ادامه یابد، مقامات فدرال‌رزرو، تغییر سیاست‌‌‌های پولی را به‌آرامی در پیش گرفته‌‌‌اند. بنابراین شواهد حکایت از آن دارد که بازار طلا نوسانات صعودی را می‌‌‌پیماید؛ زیرا فشارهای قیمت مصرف‌کننده به طور قابل‌توجهی بالاتر از حد انتظار در ماه گذشته بود. روز چهارشنبه، وزارت کار ایالات‌متحده اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده پس از افزایش 4/ 0‌درصدی در سپتامبر، در ماه اکتبر 9/ 0‌درصد افزایش یافته است. این داده‌‌‌ها پیش‌بینی‌‌‌های اخیر را زیر سوال برد؛ زیرا اقتصاددانان افزایش 6/ 0درصدی را پیش‌بینی می‌‌‌کردند. به گزارش کیتکو، تورم کل ایالات‌متحده با افزایش 2/ 6‌درصدی به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سالانه تورم کل از نوامبر 1990 تاکنون به شمار می‌رود. به این ترتیب ردپای روند صعودی اونس جهانی طلا بر جریان معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و به‌رغم اینکه تکانه‌‌‌های ارزی، مدت زیادی است سکاندار انتظارات معامله‌‌‌گران این بازارها به شمار می‌‌‌رود، نقش رشد بهای این فلز گرانبها بر افزایش قیمت اوراق طلای بورس‌کالا قابل رؤیت است. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که به‌رغم افت و خیزهای مکرر نرخ معاملات واحدهای 5صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا، روند کلی این نوسانات با شیب آرامی صعودی است که از سوی رشد بهای اونس جهانی طلا و تکانه‌‌‌های صعودی بهای ارز حمایت می‌‌‌شوند.

  5 گواهی سپرده سکه پایین‌‌‌تر از قیمت بازار معامله شدند

رشد قیمت ارز در کنار صعود بهای اونس جهانی طلا نیروی محرکه لازم برای افزایش قیمت سکه بهار آزادی را فراهم کرد و همسو با روند صعودی این نرخ‌های موجود در بازار آزاد، بهای 5گواهی قابل معامله سکه طلای بورس‌کالا نیز افزایشی شد. تا حدی این روند صعودی ادامه یافت که روز 23 آبان‌ماه، متوسط اختلاف نرخ هر 5نماد گواهی سپرده سکه با قیمت سکه فیزیکی به مثبت 44/ 0‌درصد رسید که از بازگشت ذهنیت مثبت در این بازار از شهریورماه سال‌جاری تاکنون حکایت دارد. اما این جریان مثبت قیمتی دوام چندانی نیافت و در معاملات 24آبان، با بازگشت به سمت محدوده منفی به رقم منفی 55/ 0‌درصد رسید.

اگر بخواهیم دو بازار گواهی سپرده سکه و واحدهای صندوق طلا را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و انتظارات غالب این دو بازار را همراه با هم پیش‌بینی کنیم، تعمیق انتظارات در محدوده منفی تایید می‌شود؛ چرا که هر دوی این بازارها در معاملات روز گذشته خود با نرخی کمتر از قیمت‌های بنیادین خود معامله شدند که این مطلب به معنی تضعیف فرضیه رشد قیمت‌هاست.