23 copy

  ذهنیت معامله‌گران گواهی منفی شد

نوسان نرخ ارز در مسیر کاهش ارزش ظرف روزهای اخیر مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران بود که بر رفتار معامله‌گران این بازار اثرگذار شد و به ایجاد حباب قیمتی منفی در این بازار انجامید. بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا از ایجاد و تقویت ذهنیت کاهش نرخ میان معامله‌گران این بازار حکایت دارد به‌گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش میانگین نرخ هر گواهی سکه از قیمت آن در بازار حدود 5/ 2درصد کمتر بود.

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0 ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما برآورد معامله‌گران این بازار از نوسان قیمت می‌تواند باعث شود تا هر گواهی با نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی آن معامله شود. نوسان نرخ ارز و نوسان بهای جهانی طلا دو سیگنال اصلی شکل‌دهنده ذهنیت معامله‌گران این بازار است. در شرایطی که بهای طلای جهانی رو به افزایش گذاشته، معامله هر گواهی با نرخی حدود 5/ 2درصد کمتر از ارزش بنیادی آن بیانگر ذهنیت فعالان این بازار از افت بیشتر نرخ ارز حکایت دارد.

  نرخ ارز بازیگر اصلی ایجاد حباب منفی در معاملات گواهی سکه

ظرف روزهای اخیر بر ذهنیت کاهشی میان معامله‌گران گواهی سکه در بورس‌کالای ایران افزوده شده به‌نحوی که فاصله قیمت معامله نرخ گواهی سکه با نرخ معادل آن در بازار آزاد افزوده شده است. نوسان نرخ ارز و انتظار عقبگرد قیمت اسکناس آمریکایی میان فعالان بازار آزاد در روزهای اخیر مهم‌ترین سیگنالی است که از ایجاد حباب منفی قیمتی در معاملات گواهی سکه حمایت کرد.

پس از آنکه ناامیدی از مذاکرات برجام در روزهای ابتدایی مهر‌ماه بهای اسکناس آمریکایی را تا کانال 28 هزار تومانی بالا برد؛ ظرف روزهای اخیر اخبار مثبتی از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای و احتمال لغو تحریم‌ها مطرح شد که باعث عقب‌نشینی نرخ ارز به کانال 27 هزار تومانی شد. در این شرایط خبر کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان نیز از عقبگرد بیشتر قیمتی نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل حمایت کرد و با ایجاد روند فروش در بازار آزاد ارز زمینه افت نرخ اسکناس آمریکایی تا مرز 27 هزار تومان را مهیا کرد. هر چند که برخی فعالان بازار آزاد به این عقبگرد قیمتی چندان خوشبین نبوده و معتقدند حتی در صورت آغاز مذاکرات نیز به نتیجه رسیدن آن و رفع تحریم‌ها زمانبر بوده و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که به‌سرعت گشایش ارزی در بازار داخل رخ دهد.

اگرچه برخی فعالان بازار ارز به روند کاهشی ایجاد شده در این بازار و استمرار آن چندان خوشبین نیستند، اما رفتار معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا متفاوت بوده و خرید گواهی سکه با نرخ‌‌هایی حدود2‌درصد کمتر از ارزش بنیادی بیانگر ذهنیت این معامله‌گران از بازگشت قریب‌الوقوع نرخ ارز به کانال 26هزار تومانی حکایت دارد.

در زمان تنظیم این گزارش نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد رو به افزایش گذاشته و بهای هر سکه در بازار فیزیکی نیز نسبت به نرخ گشایش رشدی 3/ 0درصدی داشته است؛ با این وجود معامله‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا بی‌توجه به این سیگنال‌ها خریدهای خود را در نرخی کمتر از ارزش بنیادی و با حباب منفی بیشتر انجام می‌دهند.

  بی‌توجهی بازار داخل به سیگنال‌های جهانی طلا

نرخ طلا در بازارهای جهانی ظرف 3 روز ابتدایی هفته‌جاری رو به افزایش گذاشته به‌گونه‌ای که بهای معامله گواهی سپرده سکه طلا در معاملات آتی بورس نیویورک ایالات‌متحده آمریکا (کامکس) در زمان تنظیم این گزارش در روز چهارشنبه سیزدهم اکتبر به 1767 دلار و 8 سنت رسید که این رقم نسبت به نرخ معامله طلا در روز جمعه قبل یعنی 8 اکتبر 6/ 0درصد بالاتر است. انتشار داده‌های جدید از سوی صندوق بین‌المللی پول و برآورد کاهش رشد اقتصادی دنیا نسبت به برآوردهای قبلی مهم‌ترین دلیل بهبود وضعیت قیمتی طلا در بازارهای جهانی ظرف روزهای اخیر بود که البته این سیگنال می‌تواند از رشد بیشتر قیمت این فلز گرانبها حمایت کند.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که میزان رشد اقتصادی دنیا در سال‌جاری میلادی برابر 9/ 5درصد خواهد بود؛ این در حالی است که برآورد قبلی این سازمان که مربوط به‌ماه جولای بود رقم 6‌درصد رشد را برآورد کرده بود. همچنین برآورد این سازمان برای رشد اقتصادی دنیا در سال 2022 میلادی بدون تغییر و 9/ 4درصد باقی ماند.

این صندوق در گزارش خود آورده است که میزان برآورد رشد اقتصادی در کشورهای مختلف متفاوت بوده و چشم‌انداز رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد به مراتب در وضعیت نامناسب‌تری قرار دارد. تفاوت در این بهبود اقتصادی در درجه اول ناشی از آن چیزی است که صندوق بین‌المللی پول آن را شکاف بزرگ واکسن می‌نامد و خاطرنشان می‌کند که 96‌درصد از مردم کشورهای کم‌درآمد هنوز واکسینه نشده‌اند که همین موضوع باعث شده تا بازگشت این کشورها به وضعیت قبل از بحران طولانی شود. بسیاری از تحلیلگران واگرایی ایجاده‌شده در چشم‌انداز اقتصادهای بزرگ دنیا را یک نگرانی عمده می‌دانند.

در این گزارش پیش‌بینی رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال 2021 از حدود 7‌درصد به 6‌درصد کاهش یافت. همچنین این گزارش هشدار داد که اگر ایالات‌متحده بسته زیربنایی رئیس‌جمهور جو بایدن به ارزش 4 تریلیون دلار را تصویب نکند، پیش‌بینی ایالات‌متحده را بیشتر کاهش می‌دهد.

همچنین در این گزارش برآورد رشد اقتصادی چین نیز 1/ 0درصد کاهش و به 8‌درصد رسید. پیش‌بینی رشد اقتصادی ژاپن، انگلیس، کانادا و آلمان نیز کاهش‌یافت؛ اما چشم‌انداز رشد منطقه یورو برای سال2021 از 6/ 4درصد به 5‌درصد افزایش یافت. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: در حال‌حاضر خطرات تورمی در دنیا رو به افزایش است و در صورت تداوم ناهماهنگی عرضه و تقاضا این موضوع شدت بیشتر می‌گیرد. در عین حال رشد اقتصادی به سمت کاهش بیشتر نرخ قدم برمی‌دارد که استمرار این وضعیت می‌تواند به سود طلا منجر شود.

به این ترتیب باید گفت که سیگنال طلای جهانی برای بازار داخل ظرف 3 روز اخیر مثبت بوده است. در این شرایط افزایش فاصله میان قیمت گواهی سکه با ارزش بنیادی آن بی‌توجهی به این فاکتور مثبت است و می‌تواند به مفهوم انتظار معامله‌گران این بازار از افت بیشتر نرخ ارز باشد.