معاملات روز گذشته صندوق‌های طلایی بورس کالا به گونه‌ای رقم خورد که متوسط اختلاف دو داده حیاتی این بازار یعنی نرخ پایانی و NAV ابطال این صندوق‌ها، به میزان منفی ۴۳/ ۱ درصد به ثبت رسید. بخش عمده دارایی پایه این صندوق‌ها، گواهی سپرده سکه طلا است و نرخ ابطال واحدهای صندوق، مبتنی بر نوسان قیمت گواهی سپرده به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود. بر اساس معاملات روز گذشته، قیمت اوراق سپرده سکه نیز به میزان ۳۷/ ۰ درصد کمتر از قیمت سکه فیزیکی ثبت شد. بنابراین هر دو نماگر انتظارات تورمی بورس کالا، یعنی صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه، انتظارات تورمی را منفی ارزیابی می‌کنند.

  صندوق‌های طلایی بورس کالا با انتظارات منفی یک درصد معامله شدند

ذهنیت منفی در بین معامله‌گران ابزارهای طلایی بورس کالا هنوز هم ادامه دارد و به رغم تعدیل نرخ در برخی روزهای معاملاتی در هفته‌های اخیر، بازهم تاکید داده‌های حیاتی استخراج شده از معاملات نشان از بالا بودن اندک قیمت‌ها دارد. دو داده حیاتی در معاملات 4 صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا، یعنی قیمت پایانی و نرخ NAV ابطال هر واحد آن، اگرچه روند صعودی آرامی را در پیش گرفته است، اما اختلاف این دو نرخ، فرضیه افت محدود قیمت‌ها را حداقل در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر دادوستد واحدهای صندوق‌های طلایی بورس کالا در خرداد به گونه‌ای بود که تقریبا در تمام روزهای معاملات، معامله‌گران این بازار سعی کردند پایین‌تر از نرخ ابطال واحدها، اقدام به خرید کنند. از این رو متوسط فاصله دو نرخ پایانی و NAV ابطال صندوق‌های طلایی بورس کالا از ابتدای خرداد تاکنون رقم منفی یک درصد را نشان می‌دهد. 

  تایید انتظارات منفی در بازار گواهی سپرده 

در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز این ذهنیت منفی به شکلی خودنمایی می‌کند که نرخ پایانی 100 گواهی سپرده که معادل یک سکه طلا است، نسبت به قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد در عموم روزهای خرداد، پایین‌تر بوده است. این مطلب گواه خوبی از دورنمای ذهنی معامله‌گران این بازار است که حاضر نیستند برای معاملات فعلی خود قیمتی بالاتر را ثبت کنند و حتی نرخ فعلی را نیز به میزان محدودی بالا می‌دانند. چرا که مبتنی بر عرف سنتی معاملات، بازیگران اصلی بازار گواهی سپرده سکه طلا حاضرند به میزان یک تا دو درصد گواهی سکه را بالاتر از بازار آزاد خریداری کنند تا از مزایای ذاتی این اوراق استفاده کنند. اینکه پس از مدت‌ها نمادی جدید در بازار گواهی سپرده سکه طلا راه‌اندازی شده و آغاز به کار کرده است، به خوبی موفقیت این بستر امن معاملاتی را نشان می‌دهد. در حال حاضر در بازار گواهی سپرده بورس کالا، 5 نماد سکه طلا فعال است که دورنمای خوبی را برای توسعه و تعمیق معاملات سکه در بازار گواهی سپرده ترسیم می‌کند. به طور کلی هرچه عمق این بازار و سایر ابزارهای مالی طراحی شده در بورس کالا افزایش یابد، با جذب نقدینگی بیشتر به این بازار علاوه بر آنکه می‌تواند پیش‌بینی‌‌پذیری نرخ دارایی‌های سرمایه‌ای را محتمل‌تر سازد، با تعدیل کردن نوسان قیمت‌ها در زمان رکود و رونق، مخاطرات ناشی از تکانه‌های شدید قیمتی را به حداقل می‌رساند. 

  حمایت متغیرهای حیاتی از انتظارات منفی 

نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و بهای اونس جهانی طلا، دو متغیر مهم برای تغییر ذهنیت معامله‌گران ابزارهای طلایی به شمار می‌روند. در حال حاضر نرخ آزاد ارز در محدوده 23 تا 24 هزار تومانی مقاومت می‌کند و بهای اونس جهانی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش به کانال قیمتی 1863 دلار رسیده است و نوسان هفتگی منفی 36/ 1 درصدی را تجربه می‌کند. افت و خیزهای بهای اونس طلا در بازارهای جهانی به گونه‌ای بوده که پس از عبور از مرز 1900 دلاری نتوانست آن را حفظ کند و با عقبگرد محسوس خود روند کاهشی را در پیش گرفت.