Untitled-3

 صعود گواهی طلا در روز بازگشایی بازار

بازار گواهی سکه طلا دیروز پس از یک هفته تعطیلی با استقبال خوب خریداران بازگشایی شد. ذهنیت افزایشی میان معامله‌گران این بازار از ساعت ابتدایی روز قابل مشاهده بود، به‌گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، بهای هر گواهی سکه طلا نسبت به قیمت بازگشایی آن رشدی 3/ 3 درصدی داشت. در این زمان معامله‌گران بازار مالی بورس کالا هر گواهی سکه را با قیمتی حدود 3/ 2درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن در بازار فیزیکی خریداری ‌کردند. به شکل بنیادی انتظار داریم که ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0 ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد، اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد.

ارزش بنیادی هر سکه در بازار فیزیکی کشور نیز برابر قیمت معادل طلای آن با نرخ جهانی با احتساب دلار سامانه سنا است. البته عرضه و تقاضا برای خرید سکه در بازار فیزیکی باعث می‌شود که خریداران سکه نیز حاضر به معامله آن با نرخی کمتر یا بیشتر از این ارزش بنیادی شوند. فاصله قیمتی میان ارزش بنیادی سکه در بازار فیزیکی و نرخ دادوستد آن در این بازار به‌عنوان حباب سکه یاد می‌شود. در زمان تنظیم این گزارش، حباب برای هر سکه کامل بهار آزادی طرح امامی برابر 500 هزار تومان بود، به این ترتیب می‌توان گفت که معامله‌گران بازار مالی بورس کالا هر گواهی سکه را با نرخی حدود 7/ 2 درصد بالاتر از ارزش بنیادی سکه براساس نرخ جهانی طلا و نرخ دلار سنا خریداری کردند.  معامله هر گواهی سکه با قیمتی حدود 7/ 2درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن، از انتظار فعالان این بازار برای اوج‌گیری قیمت حکایت دارد. افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل و نبود افقی روشن نسبت به تعدیل نرخ آن، در حالی که طلا در بازارهای جهانی در موقعیت مناسب قیمتی قرار دارد، ازجمله دلایل رشد بهای گواهی سکه در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری بود. البته در این میان، تعطیلی حدود یک‌هفته‌ای این بازار نیز در رونق گرفتن آن پس از بازگشایی بی‌تاثیر نبود.

درحال حاضر، خبری از احتیاط در رفتار معامله‌گران گواهی سکه طلا به چشم نمی‌خورد و  برآورد این معامله‌گران از استمرار روند افزایشی به وجود آمده در نرخ اسکناس آمریکایی باعث شده تا خرید در نرخ‌هایی بالاتر از ارزش بنیادی هر گواهی ادامه داشته باشد. اما اطمینان نسبت به صعود نرخ ارز ریسک بالایی دارد،؛ چرا که در حال حاضر دولت در حال تغییر و جابه‌جایی مدیران خود بوده و احتمال کنترل نرخ ارز پس از روی کار آمدن وزرای جدید در کابینه دولت سیزدهم وجود دارد.

 اثرگذاری نوسان دلار بر بازار گواهی سپرده سکه

بهای اسکناس آمریکایی در بازار آزاد طی روز یکشنبه هفته قبل (24 مرداد) برابر 25 هزار و 700تومان بود. در روزهای بعد بازارهای رسمی کشور به‌دلیل محدودیت کرونایی تعطیل شد، اما نرخ ارز در معاملات پشت خطی رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، به‌گونه‌ای که بهای اسکناس آمریکایی روز شنبه 30 مرداد به کانال 27 هزار تومانی صعود کرد و حتی در ساعاتی از روز به 27 هزار و 400 تومان نیز رسید. روند رو به رشد ایجادشده در بازار آزاد ارز در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز یکشنبه 31 مرداد نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، اسکناس آمریکایی در بازار آزاد با نرخ 27 هزار و 510 تومان به فروش رفت. البته این روند افزایشی در ساعات بعدی بازار تعدیل شد و دلار بخشی از ارزش خود را در بازار آزاد از دست داد؛ هرچند در کانال 27 هزار تومانی باقی ماند.

توقف عرضه از سوی بازارساز ظرف یک هفته گذشته به دلیل تعطیلات عاشورا و کرونا در کشور، سیطره طالبان بر افغانستان و ریسک اثرگذاری این موضوع بر تجارت ایران با این کشور، عدم ارسال اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام و قرارگیری در مقطعی از زمان که هنوز وزرا و مدیران دولت جدید در مسند مدیریتی خود قرار نگرفته‌اند، مهم‌ترین دلایل صعود ارز در بازار داخل بود. ظرف این بازه زمانی، اسکناس آمریکایی در بازار داخل رشدی 6/ 6درصدی داشت. رشد محسوس نرخ ارز در بازار داخل سیگنال اصلی اثرگذار بر معاملات گواهی سپرده سکه طلا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری بود.

 احتمال صعود بیشتر  طلای جهانی

طلا در بازارهای جهانی ظرف هفته منتهی به روز جمعه، بیستم آگوست، نوسان محدودی داشت و در نهایت نیز با رشد هفتگی 09/ 0درصدی با قیمت یک‌هزار و 780 دلار و 73 سنت مورد معامله قرار گرفت. این رشد قیمتی درحالی در بازار طلای جهانی رقم خورد که بهبود ارزش شاخص دلار آمریکا در این هفته زمینه‌ساز عقبگرد محسوس قیمتی در بسیاری از بازارهای کالایی و مالی دنیا شده بود، اما رشد ارزش شاخص دلار نتوانست طلا را در این هفته کاهشی کند. تحولات ژئوپلیتیک در دنیا مهم‌ترین سیگنال افزایشی این بازار در هفته گذشته بود. ظرف هفته گذشته، دولت افغانستان سقوط کرد و نیروهای طالبان توانستند کنترل اغلب نقاط این کشور را در دست بگیرند. در این شرایط احتمال وقوع جنگ یکی از دلایل رشد بهای طلا با وجود سیگنال‌های موثر کاهنده بر این بازار بود. با وجود خروج بخش قابل توجهی از نظامیان آمریکایی از این کشور و تسلط طالبان بر اغلب مناطق افغانستان، ریسک بازگشت مجدد آمریکایی‌ها و شروع نزاعی دیگر در منطقه وجود دارد که تحقق این احتمال به صعودی مجدد در بازار جهانی طلا منجر خواهد شد. افزایش نگرانی نسبت به شیوع مجدد انواع سویه‌های جدید کرونا در دنیا موضوع دیگری بود که بر جذابیت طلا در بازار جهانی افزود. به نظر می‌رسد سایه کرونا بر اقتصاد دنیا تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد؛ بنابراین معامله‌گران باید ریسک ناشی از این ویروس را بر اقتصاد جهانی کماکان مد نظر قرار دهند. بهبود داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و کاهش نرخ هفتگی بیکاری در این کشور، سیگنال منفی اثرگذار بر قیمت طلا در بازار جهانی بود که البته این سیگنال منفی اثر محدودی بر این بازار داشت. ظرف هفته گذشته و در پی انتشار این داده‌ها، جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو از کاهش سیاست‌های انبساط پولی در این کشور به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی خبر داد، اما تاکید شد که فدرال‌رزرو به شکل مستمری اقتصاد ایالات‌متحده را رصد کرده و درصورت نیاز، به سیاست‌های پیشین بازمی‌گردد.  

در این شرایط، گمانه‌زنی‌هایی از تمدید ریاست جروم پاول بر بانک مرکزی منتشر شد. انتشار این خبر به این مفهوم است که درصورت عقبگرد اقتصادی در ایالات متحده، مجددا سیاست‌های انبساط پولی از سوی فدرال‌رزرو در پیش گرفته خواهد شد که این موضوع می‌تواند به تقویت بهای طلا در بازارهای جهانی منجر شود. در نهایت باید گفت که معامله‌گران طلا در بازارهای جهانی، افقی روشن از این بازار در میان‌مدت ندارند. در این شرایط، اغلب تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر نیروهای متناقضی قرار گرفته است؛ بنابراین برآورد نوسان قیمتی آن در آینده دشوار خواهد بود.