Untitled-1

 غالب‌شدن ذهنیت تورمی بر رفتار معامله‌گران گواهی سکه

بررسی روند معامله گواهی سپرده سکه طلا ظرف هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا بیانگر مثبت‌شدن انتظارات تورمی میان فعالان این بازار است. در تمامی روزهای هفته گذشته، معامله‌گران گواهی سپرده سکه، این گواهی را با نرخی بالاتر از معادل آن در بازار فیزیکی خریدند. به‌طور بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است، اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. البته با توجه به سیال‌بودن بالاتر معاملات سکه در بازار مالی بورس‌کالا و معاف‌بودن خرید و فروش اوراق گواهی سکه در رینگ معاملاتی بورس‌کالا از مالیات، می‌توان گفت دادوستد در این بازار اغلب ارزنده‌تر از خرید و فروش در بازار واقعی است.

در روز ابتدایی هفته، میانگین قیمت نهایی هر گواهی سکه حدود 5/ 0درصد بالاتر از نرخ معادل آن در بازار فیزیکی بود. این فاصله قیمتی روز چهارشنبه به 6/ 2درصد رسید. افزایش 6/ 2درصدی نرخ هر گواهی سکه نسبت به معادل وزنی آن در بازار فیزیکی، آن‌هم در شرایطی که طلا در بازار جهانی درحال عقبگرد قیمتی بود، می‌تواند بیانگر برآورد معامله‌گران این بازار نسبت به رشد نرخ ارز باشد.

در هفته گذشته، یعنی از چهارشنبه، ششم مرداد تا چهارشنبه، سیزدهم مرداد، نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد تهران کاهش 1/ 0درصدی داشت. این موضع سیگنالی منفی برای بازار سکه به شکل فیزیکی و گواهی سپرده در بازار مالی بورس کالا بود. همچنین ظرف 10روز گذشته، طلا در بازارهای جهانی در مسیر کاهش قیمت نوسان کرده است. بیشترین نرخ معامله این فلز گرانبها ظرف دو هفته گذشته مربوط به 29جولای، برابر با پنج‌شنبه 7مرداد بود که این فلز زردرنگ به قیمت هزار و 827دلار به ازای هر اونس مورد دادوستد قرار گرفت. پس از آن، در روزهای بعد، این فلز وارد مسیر از دست دادن ارزش خود شد، به‌گونه‌ای که قیمت آن روز چهارشنبه، سیزدهم مرداد، برابر 4 آگوست به هزار و 811دلار رسید. این موضوع سیگنال منفی مضاعفی برای بازار سکه و گواهی آن بود. با وجود این، معامله‌گران سکه در بازار فیزیکی بی‌توجه به این سیگنال‌های منفی بنیادی، خریدهای خود را انجام دادند و در نهایت نرخ سکه ظرف این بازه زمانی رشد 4/ 0درصدی داشت. البته بهای هر گواهی سکه در طول هفته قبل تغییر چندانی نداشت. بارزترین اتفاق در بازار گواهی سپرده سکه طلا، مثبت‌شدن ذهنیت خریداران این بازار بود. در حالی که ظرف هفته‌های قبل فعالان این بازار حاضر به خرید هر گواهی با نرخی حدود یک‌درصد کمتر از قیمت معادل آن در بازار فیزیکی بودند، ظرف هفته گذشته حاضر به خرید این اوراق با رقمی تا 5/ 2درصد بیشتر از قیمت معادل وزنی آن در بازار فیزیکی شدند. این موضوع بیانگر رخت‌بربستن احتیاط از رفتار معامله‌گران این بازار است.

 معامله‌گران گواهی سکه در انتظار تعیین‌تکلیف سیاست‌های ارزی

ابهام در سیاست‌های ارزی، مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر رفتار معامله‌گران مالی بورس کالا و به‌خصوص روند دادوستد گواهی سکه ظرف هفته گذشته بود. خرید گواهی سکه بالاتر از نرخ آن در بازار فیزیکی، آن‌هم در شرایطی که طلا در بازارهای جهانی عقب‌نشینی می‌کرد، بیانگر آن است که فعالان این بازار انتظار دارند نرخ اسکناس آمریکایی روزهای بعد افزایشی شود. البته نظر برخی از فعالان بازار ارز، عکس این مورد است و معتقدند در این دوره با یک‌دست‌شدن قوای مختلف کشور، مذاکرات هسته‌ای با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت نرخ ارز در کشور حداقل از منظر روانی تعدیل شود. صحبت‌های رئیس‌جمهور جدید در مراسم تحلیف در روز پنج‌شنبه این برآورد را تایید کرد. وی اظهار کرد، تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود و از هر طرح دیپلماتیک که باعث این امر شود، استقبال می‌کند. این اظهارات سیگنالی منفی برای نرخ ارز بود. در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ابتدایی هفته جاری و در زمان تنظیم این گزارش، شاهد اثرگذاری این سیگنال بر بازار ارز بودیم، به‌گونه‌ای که نرخ اسکناس آمریکایی 3/ 0درصد نسبت به قیمت بازگشایی، کاهش داشت.  همچنین در همین زمان، بهای سکه در بازار فیزیکی عقب‌نشینی محسوسی داشت، به‌گونه‌ای که هر سکه تمام‌بهار آزادی اواسط روز شنبه با از دست‌دادن حدود 2درصد از ارزش خود با نرخ 11میلیون و 100هزار تومان به فروش رفت. گواهی سکه نیز در همین زمان در مسیر تعدیل نرخ گام برداشت. بررسی روند معاملات گواهی‌های سکه بیانگر آن است که در زمان تنظیم این گزارش، تمامی گواهی‌های سکه مورد معامله در بازار مالی بورس‌کالا بخشی از ارزش خود را نسبت به نرخ بازگشایی از دست دادند. با وجود این، همچنان خریداران گواهی سکه حاضر به خرید آن با نرخی در حدود 3درصد بالاتر از میزان معادل آن در بازار فیزیکی هستند. این موضوع بیانگر رشد ذهنیت تورمی میان اهالی این بازار است.

 سقوط طلای جهانی به‌رغم برآوردهای پیشین

سقوط بهای طلا به کانال هزار و 700دلاری در روز پایانی معاملات بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته (جمعه 15 مرداد برابر ششم آگوست)، مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی قیمتی طلا در بازار جهانی بود. انتشار خبر اشتغال‌زایی ایالات‌متحده آمریکا باعث شد طلا برای نخستین بار در یک ماه اخیر تحت فشار شدید برای فروش قرار گیرد. در ماه جولای 943هزار شغل جدید در ایالات‌متحده ایجاد شد که این رقم فراتر از حد انتظار بود. انتشار این خبر باعث شد شاخص دلار افزایشی شده و از بهای فلزات گرانبها در بازارهای جهانی کاسته شود، به گونه‌ای که هر اونس طلا در روز جمعه با نرخ هزار و 760دلار به ازای هر اونس معامله شد. تا پیش از این فدرال‌رزرو با تاکید بر لزوم افزایش اشتغال سیاست انبساط پولی خود را ادامه می‌داد. بهبود میزان اشتغال در ماه جولای این انتظار را به وجود آورد تا سیاست انقباضی و افزایش نرخ بازده اوراق خزانه در این کشور پیش از موعدد مقرر اجرایی شود که این موضوع سیگنالی مهم برای بازار جهانی طلا است.

البته برخی تحلیلگران از دست دادن 40‌دلار از ارزش هر اونس طلا ظرف یک روز را واکنش هیجانی بازار به انتشار این خبر تلقی کرده و همچنان نسبت به رشد قیمتی فلز زرد در میان‌مدت و بلندمدت امیدوارند. شیوع سویه دلتا کرونا در دنیا و احتمال گسترش سویه‌های جدید این بیماری این امیدواری را تقویت می‌کند.