Untitled-3

فراز و فرود قیمتی آلومینیوم ادامه دارد

ظرف روزهای گذشته، آلومینیوم در بازار جهانی در مسیر صعود قیمتی نوسان داشت، به‌گونه‌ای که این فلز در روز بازگشایی بازارها در هفته جاری یعنی دوشنبه، دوم آگوست با قیمت 2هزار و 635دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین نرخ معامله spot (نقدی تحویل فوری) این فلز پس از سال 2011 بود. با وجود خوش‌بینی‌هایی که بسیاری از تحلیلگران نسبت به استمرار این روند رو به رشد قیمتی داشتند، ظرف دو روز گذشته آلومینیوم بخشی از ارزش خود را در بازار از دست داد و به کانال 2500دلاری عقب‌نشینی کرد. در حالی روند صعودی آلومینیوم در بازار جهانی (به صورت مقطعی) نزولی شده که سیگنال‌های مثبت به‌ویژه از سوی چین همچنان به این بازار ارسال می‌شود. گروه مالی گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده که آلومینیوم در سال آینده میلادی به رکورد قیمتی 3هزار دلار به‌ازای هر تن دست پیدا کند.  به‌هر ترتیب، در حال حاضر سیگنال‌های کاهنده قیمت موثرتر از سیگنال‌های افزایشی در این بازار عمل کرده‌ و آلومینیوم در بازارهای جهانی در مسیر کاهش نرخ قرار گرفته است.

آلومینیوم در دومین روز از هفته جاری یعنی سه‌شنبه، سوم آگوست به کانال 2500دلاری عقب‌نشینی کرد و در نهایت به قیمت 2هزار و 595 دلار به ازای هر تن به فروش رسید. روند کاهشی به وجود آمده در بهای فلز آلومینیوم، در زمان تنظیم این گزارش یعنی ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای جهانی در روز چهارشنبه، چهارم آگوست نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که در این زمان هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن با نرخ 2هزار و 580 دلار مورد دادوستد قرار گرفت.

چه عواملی باعث رشد قیمتی آلومینیوم در هفته قبل شد؟ محدودیت بیشتر در زمینه تولید آلومینیوم در چین به‌منظور کاهش مصرف برق در این کشور از مهم‌ترین دلایلی بود که از رشد قیمتی این فلز حمایت کرد. چین ظرف هفته‌های اخیر با گرمای هوای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و همین موضوع بر میزان مصرف برق در این کشور افزوده است. به‌منظور کنترل مصرف برق در این کشور، به اغلب واحدهای ذوب آلومینیوم در استان Yunnan چین دستور داده شده که از میزان تولید خود بکاهند. این موضوع با تاثیری که بر عرضه محصول به بازار خواهد داشت، عاملی در جهت تقویت قیمتی در این بازار خواهد بود.

پیش از این نیز، دولت چین برای اجرای سیاست کنترل آلایندگی هوا، فعالیت برخی واحدهای ذوب آلومینیوم را در این کشور محدود کرده بود که این موضوع با محدودیت عرضه‌ای که به دنبال داشت، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر رشد بهای این محصول در بازارهای جهانی داشت. البته ظرف ماه‌های گذشته دولت چین درصدد کنترل قیمتی کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم در بازار داخلی این کشور برآمد. بخشی از این هدف با آزادسازی ذخایر استراتژیک این کشور دنبال شد که تا حدی توانست در این زمینه موفق باشد و حداقل مانعی در برابر رشد قیمتی این فلز بود. اداره ذخایر دولتی چین اعلام کرد که در فاز دوم آزادسازی ذخایر، این کشور اقدام به فروش 90هزار تن از ذخایر آلومینیوم خود خواهد کرد که این رقم کمتر از حد انتظار بازار بود. این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار آلومینیوم در چین محسوب شد.

 برنامه‌های دولت چین، حامی رشد قیمت در میان‌مدت

موضع جدید دولت چین درباره استمرار سیاست انبساطی در این کشور ظرف نیمه‌دوم سال جاری میلادی یکی از مواردی است که می‌تواند به تقویت بهای کامودیتی‌ها در سال جاری بینجامد. در روزهای گذشته شاخص مدیران خرید PMI حوزه تولید چین برای ماه جولای برابر 4/ 50 اعلام شد؛ این درحالی بود که پیش از این برآورد شده بود این شاخص برابر 8/ 50 باشد. همچنین این شاخص با افت متوالی چهارماهه به کمترین رقم ظرف یک سال اخیر رسیده است. این موضوع باعث می‌شود بانک مرکزی چین به دنبال اجرای سیاست‌های مقابله با رکود، همچون افزایش وام‌دهی بانک‌ها، توسعه طرح‌های حمایت از ساخت مسکن و زیرساخت در این کشور برود که این موضوع به تقویت بازار تقاضا برای کامودیتی‌ها در این کشور منجر می‌شود. اهمیت کاهش شتاب اقتصادی در چین به میزانی جدی بود که روز جمعه هفته گذشته (30 جولای)، رئیس‌جمهور چین در کمیته حزب کمونیست چین، وعده افزایش حمایت از اقتصاد این کشور در نیمه دوم 2021 را داد. هر تصمیمی که درباره افزایش شتاب رشد اقتصادی چین گرفته شود، می‌تواند به رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها منجر شده و از این منظر عامل حمایت از بهای این فلز نقره‌ای باشد.

 به سود واحدهای ذوب، به زیان مصرف‌کننده نهایی

درحالی که روند مستمر روبه‌رشد بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی خبری خوب برای تولیدکنندگان میانی این زنجیره یعنی واحدهای ذوب و تصفیه بوده، بخش مصرف نهایی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. شرکت Heineken NV که دومین تولیدکننده نوشیدنی‌های قوطی در دنیا است، روند مستمر رو به رشد بهای این فلز را عاملی در جهت کاهش قابل ملاحظه سوددهی این شرکت دانسته است.

شرکت آلکوآ، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در آمریکاست. این شرکت به بیتشرین سود خود ظرف 15سال اخیر رسیده است. شرکت چینی چینالکو نیز به عنوان دومین تولیدکننده آلومینیوم در چین از سود 463 میلیون دلاری در نیمه ابتدایی امسال خبر داده که این رقم 83 برابر سوددهی این شرکت در مدت مشابه سال قبل است.

اعمال سیاست‌های سختگیرانه از سوی بسیاری از دولت‌ها در جهت کاهش آلایندگی‌های کربنی، از میزان تولید آلومینیوم در دنیا خواهد کاست و این موضوع زمینه استمرار رشد قیمتی این فلز را در میان‌مدت و بلندمدت به وجود خواهد آورد.

 شیوع سویه دلتای کرونا، سرعت‌گیر اصلی صعود

با وجود برنامه‌های دولت چین برای افزایش رشد اقتصادی، شیوع سویه دلتای کرونا در برخی از استان‌های این کشور می‌تواند مانعی جدی در مقابل تحقق این وعده باشد. چین به شکل جدی با موج جدیدی از پاندمی کرونا در برخی استان‌های خود روبه‌رو شده که این موضوع می‌تواند تحقق میزان رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای این کشور ظرف سه‌ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی را تحت‌الشعاع قرار دهد. به گزارش بلومبرگ، حداقل در 46 شهر چین به ساکنان توصیه شده از سفر خودداری کنند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور شود.

ظرف ماه‌های ابتدایی سال 2020 چین به شکل گسترده‌ای با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد. این موضوع با توجه به اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای که به کاهش تقاضا برای اغلب کامودیتی‌ها منجر شد، زمینه‌ساز سقوط قیمت اغلب این محصولات شد. شیوع مجدد سویه‌های جدید کرونا در چین می‌تواند زنگ خطری برای تکرار این تجربه باشد.

 سیگنال کاهش تولید بر بازار اثرگذار می‌شود

براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی آلومینیوم، میزان تولید آلومینیوم اولیه در دنیا ظرف ماه ژوئن امسال برابر 5میلیون و 549 هزار تن بوده که این رقم 200 تن کمتر از میزان تولید در ماه قبل یعنی مه 2021 بوده است. کاهش تولید ماهانه تقریبا در تمامی نقاط دنیا به چشم می‌خورد. با توجه به استمرار روند نزولی تولید در ماه جولای به‌ویژه در چین، احتمال کاهش تولید آلومینیوم اولیه در ماه جولای به قوت خود باقی است. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز اوج‌گیری مجدد قیمتی در این بازار باشد.