22

  افزایش ذهنیت کاهشی معامله‌گران گواهی سکه

ظرف یک هفته اخیر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا روند قیمتی نسبتا نزولی را طی کرد؛ این در حالی بود که در این بازه زمانی طلا در بازار جهانی در مسیر صعودی هرچند با شتابی بسیار اندک نوسان داشت. تعدیل نرخ ارز در داخل در این بازه زمانی مانع از آن شد که بازگشت هر اونس طلای جهانی به کانال 1800 دلاری بتواند به بهبود قیمتی سکه در بازار آزاد و بازار مالی بورس کالا ظرف هفته جاری بینجامد. به‌عنوان مثال میانگین قیمت تسویه هر گواهی سکه رفاه در روز دوشنبه 21 تیر به 105 هزار و 935 تومان رسید که این رقم 4/ 0 درصد کمتر از میانگین بهای فروش آن در روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی چهارشنبه 16 تیر بود (هر گواهی سکه رفاه در روز 16 تیر با میانگین نرخ 106 هزار و 30 تومان معامله شده بود). این روند کاهشی به وجود آمده در ارزش هر گواهی سکه در روز گذشته (سه‌شنبه 22 تیر ماه) نیز ادامه یافت به گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش(اواسط روز) هر گواهی سکه رفاه با نرخ 104 هزار و 730 تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین در همین زمان نرخ هر گواهی سکه ملت برابر 104 هزار و 800 تومان بود و هر گواهی سکه بانک صادرات نیز با نرخ 104 هزار و 970 تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. قیمت تمامی این گواهی‌ها نسبت به میانگین قیمت معامله آن در روز قبل با کاهش نرخ روبه‌رو بود.

برخلاف روند مستمر کاهش نرخ گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف هفته جاری، هر سکه در بازار آزاد کشور ابتدا در مسیر رشد نرخ نوسان کرد به گونه‌ای که هر سکه امامی در روز یکشنبه بیستم تیر ماه در بازار آزاد در کانال 10 میلیون و 700 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. اما این رویه رو به رشد در روز دوشنبه به علت سیگنال‌های منفی جهانی متوقف شد و در نهایت بهای سکه امامی در بازار آزاد به کانال 10 میلیون و 600 هزار تومانی بازگشت. با این وجود همچنان قیمت معامله سکه در بازار آزاد در روز 2 شنبه 8/ 0 درصد بیشتر از نرخ معادل گواهی آن بود. به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/  0 ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است چرا که هر گواهی سکه به لحاظ وزنی برابر 01/ 0 وزن سکه تمام بهار آزادی است. اما قیمت نهایی معامله در این بازار با نرخ پیشنهادی از سوی خریداران و فروشندگان تعیین می‌شود و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد.

در چنین شرایطی معامله هر گواهی سکه با نرخی در حدود یک درصد کمتر از ارزش معادل آن در بازار آزاد به مفهوم انتظار کاهش بیشتر نرخ میان فعالان بازار مالی بورس کالا است. معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا معاف از مالیات بوده و همین موضوع باعث می‌شود که دادوستد در این بازار اندکی ارزنده‌تر از خرید و فروش در بازار واقعی است. بنابراین در حالی که ارزش بنیادی گواهی سکه و بهای سکه فیزیکی برابر بوده و حتی گواهی سکه به دلایل شرایط و قوانین حاکم بر روند معامله ارزنده‌تر نیز هست، ارزان‌تر شدن گواهی سکه نسبت به قیمت آن در بازار آزاد از ایجاد ذهنیت کاهشی میان معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا حکایت دارد. در زمان تنظیم این گزارش فاصله قیمت هر گواهی سکه با نرخ آن در بازار آزاد به 15/ 1 درصد رسیده است.

در حالی از ارزش گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف روز گذشته کاسته شد که در همین زمان طلا در بازار جهانی در مسیر رشد نرخ قرار گرفته بود. در این شرایط عقبگرد قیمتی نرخ ارز مهم‌ترین دلیل تعدیل قیمتی گواهی سکه و سکه در بازار آزاد کشور بود. در زمان تنظیم این گزارش اسکناس آمریکایی در بازار آزاد نرخی برابر 24 هزار و 710 تومان داشت که این رقم نسبت به نرخ آن در زمان بازگشایی کاهشی حدود یک درصدی داشت. این عقبگرد قیمتی دلار به سرعت بر بازار آزاد سکه و گواهی آن در بازار مالی بورس کالا اثرگذار شد. در این شرایط اگرچه طلا در بازار جهانی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته اما اطمینانی نسبت به استمرار این روند رو به رشد وجود ندارد و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که نوسان طلای جهانی در کوتاه‌مدت قدرت حمایت از نرخ سکه در بازار داخل را داشته باشد.

  طلای جهانی چشم‌انتظار آمار تورم آمریکا

ظرف یک هفته اخیر مجدد هر اونس طلا به کانال 1800 دلاری بازگشت؛ بسیاری از تحلیلگران جهانی بازگشت طلا به این کانال قیمتی را برای هفته گذشته (منتهی به روز جمعه 9 جولای) پیش‌بینی کرده بودند. با این وجود چشم‌انتظاری فعالان بازار برای برگزاری جلسه فدرال رزرو و نتایج آن باعث شد تا ظرف هفته قبل نوسان جدی در بازار جهانی طلا رقم نخورد و در مجموع این فلز گرانبها ظرف هفته منتهی به 9 ژوئن بازده مثبت 0.8 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. با این وجود جلسه هفته گذشته فدرال‌رزرو نتیجه بارز و اثرگذاری برای بازارهای جهانی به همراه نداشت. فعالان بازارهای مالی دنیا انتظار داشتند تا نحوه اجرای سیاست انبساط پولی که فدرال‌رزرو در جلسه نیمه ژوئن خود تصویب کرده بود در این جلسه روشن شود، اما چنین نشد.

در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری یعنی دوشنبه 12 جولای طلا یک قدم به عقب بازگشت؛ این عقب‌نشینی نرخ از رشد شاخص دلار آمریکا سیگنال می‌گرفت. شاخص دلار آمریکا که در روز جمعه به 13/ 92رسیده بود، این شاخص در روز دوشنبه به 25/ 92 واحد رسید که این موضوع سیگنالی منفی برای بازار کامودیتی‌ها بود و طلا را در این روز تا مرز 1800 دلار عقب برد. عقب‌نشینی قیمتی طلا در بازار ایالات متحده آمریکا در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه متوقف شد به گونه‌ای که هر اونس طلا در بازار جهانی در زمان تنظیم این گزارش به 1810 دلار رسید. در حالی طلا در این بازار با رشد قیمتی مواجه شد که شاخص دلار در همین زمان مثبت شده و به 3/ 92 واحد رسیده بود. درواقع به نظر می‌رسد که در دومین روز بازگشایی بازارهای جهانی تاثیر سیگنال دلاری بر بازار طلا قطع شده و این فلز گرانبها بدون در نظر گرفتن رشد شاخص دلار و انتظار افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا حرکت در مسیر افزایش نرخ را انتخاب کرده است. در این شرایط حمایت فدرال رزرو از آسان شدن سیاست پولی که به تازگی از سوی جان ویلیامز (رئیس بانک فدرال نیویورک) با جدیت پیگیری می‌شود می‌تواند به سود معامله گران طلا باشد و بر جذابیت این بازار بیفزاید.

با این وجود همچنان احتیاط بر رفتار معامله‌گران بازارهای مالی و کالایی دنیا حاکم است. در زمان تنظیم این گزارش منتظر اعلام آمار شاخص قیمت مصرف کننده CPI در ایالات متحده آمریکا هستیم؛ اعلام این آمار می‌تواند روند نوسان قیمتی طلا را در ساعات پایانی معاملات به یکباره تغییر دهد. این شاخص برای ماه مه برابر 5 درصد بود اما برآورد می‌شود که این شاخص برای ماه ژوئن رقمی در حدود 9/ 4 درصد باشد. مشخص شدن آمار CPI می‌تواند نحوه تصمیم‌گیری برای سیاست پولی و مالی ایالات متحده آمریکا را مشخص کند. به این ترتیب اغلب تجار بازارهای مالی و کالایی ترجیح می‌دهند که از اخذ هر گونه تصمیمی تا زمان مشخص شدن نتیجه این آمار خودداری کنند.

در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری برابر 14 و 15 جولای جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو در کنگره آمریکا حضور پیدا خواهد کرد و درکنار ارائه آمار از اقتصاد ایالات متحده به سوالات نمایندگان درخصوص رسیدن تورم ماهانه این کشور به رکورد 13 ساله پاسخ خواهد داد. نتیجه این جلسه می‌تواند تاثیری قابل‌توجه در بازارهای مالی و کالایی دنیا داشته باشد.

دیوید مگر، مدیر تجارت فلزات در High Ridge Futures درخصوص تاثیر انتشار آمار اقتصادی ایالات متحده آمریکا و تاثیر آن بر بازار طلا گفت: بهبود شاخص CPI می‌تواند سیگنال  منفی برای طلا باشد. البته این یک روی سکه است. با این وجود اگر تورم ایالات متحده کاهش داشته باشد انتظار می‌رود که فدرال رزرو از میزان خرید دارایی خود بکاهد که این موضوع می‌تواند سیگنالی مثبت برای طلا باشد. اما اگر داده‌های تورم همچنان افزایشی باشد و فدرال رزرو نیز سیاست انقباضی پیش بگیرد طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

نگرانی نسبت به شیوع سویه کرونا دلتا در دنیا موضوع دیگری است که می‌تواند بر روند نوسان این بازار در میان‌مدت اثرگذار شود. گسترش این ویروس می‌تواند رویه بهبود اقتصاد جهانی را مختل کند و این موضوع سیگنالی مثبت برای بازار جهانی طلا خواهد بود.