نسخه اصلی، عرضه زنجیره فولاد   در بورس کالاست

تجمیع موارد ذکر شده به این معنی است که زنجیره صنعت فولاد که سال‌ها از آزادی عمل در معاملات و قیمت‌گذاری‌ها برخوردار بوده می‌تواند از این ویژگی ذاتی حداکثر استفاده را ببرد آن‌هم در شرایطی که روند معاملات در بورس کالا از بازارپسند بودن فرآیندها به‌صورت کلی حکایت دارد.

  چتر شفافیت بر سر شرکت‌های دولتی و خصوصی فولاد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است عرضه بخشی از تولید فولاد کشور در خارج از بورس کالا باعث شد در ماه‌های گذشته امکان دلالی یکسری افراد در بازار فولاد مهیا شود که نسخه مجلس برای تعادل این بازار، عرضه کل فولاد در بورس و تسهیل صادرات مازاد فولاد نیاز داخل است.  کمال علیپور‌خنکداری در گفت‌وگو با «کالاخبر» اظهار کرد: در شرایطی که روند تولید فولاد در کشور مطلوب است اما اوضاع بازار محصولات زنجیره فولاد به دلیل عدم شفافیت در بخش‌هایی از بازار باعث شد بعضا برخی شرکت‌ها از شرایط سوءاستفاده کنند. این نماینده مجلس گفت: نگاه کلی و راه‌حل مجلس برای تعادل‌بخشی بازار فولاد این است که همه فولاد تولیدی در بورس کالا عرضه شده و شرایط برای صادرات مازاد داخل نیز تسهیل شود. به گفته علیپور‌خنکداری، عرضه کامل فولاد در بورس کالا به معنای حاکم شدن شفافیت و امکان نظارت در کل بازار است که این اقدام به بسیاری از نابسامانی‌ها پایان می‌دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران در ادامه درخصوص عدم عرضه محصولات برخی شرکت‌های خصوصی در بورس کالا گفت: شفافیت باید برای همه شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی رعایت شود و با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا، نظارت دقیق بر عملکرد این دسته شرکت‌ها نیز انجام خواهد شد. علیپور‌خنکداری در پایان گفت: برخی تولیدکنندگان بر لزوم صادرات محصولات تاکید دارند که این موضوع مورد تایید است که باید پس از تامین نیاز داخل و اطمینان تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه، صادرات به شیوه‌ای مطلوب انجام شود.