به گزارش دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید در حالی که بسیاری از کارخانه‌ها در چین با کاهش شیوع بیماری کرونا به مدار تولید باز می‌گردند تعطیلی‌های گسترده‌ای در سایر نقاط جهان مانند بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی دنیا، گروه فولکس واگن روی می‌دهد.انتظار می‌رود فروش خودرو که یکی از منابع مهم تقاضا برای فولاد به شمار می‌رود در ایالت‌های آمریکا که در آنها مقررات قرنطینه اجرا می‌شود ۸۰ درصد یا بیشتر کاهش داشته باشد.

به گزارش رویترز این مساله موقعیت دشواری برای تولیدکنندگان فولاد به روش کوره بلند که انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به تولید‌کنندگان به روش قوس الکتریکی دارند، ایجاد کرده است.

سال‌های گذشته فولادسازان اروپا مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند. سال ۲۰۱۹ سال بسیار بدی برای فولادسازان اروپا بود و ذخیره نقدینگی آنها در ۶ ماه گذشته خالی شده است. وضعیت کنونی بر خلاف وضعیت سال‌های قبل از بحران‌های مالی جهانی است زمانی که بخش فولاد اروپا از سودهای هنگفتی بهره‌مند بود و ذخیره نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در اختیار داشت.

فعالان بازار معتقدند در صورتی که این رکود ادامه‌دار باشد شرکت‌های معظم بسیاری در معرض خطر هستند. حتی شرکت‌هایی با صورت‌های مالی قوی شامل بزرگ‌ترین فولادسازهای دنیا نظیر آرسلورمیتال، پوسکو، اورینتال چین و Allsop نیز در معرض آسیب هستند.شرکت وست‌آلپاین اولین گزارش ۹ماهه با زیان را در سال‌های اخیر منتشر کرده که در آن بدهی خالص ۶۵/ ۳ میلیارد یورو قید شده است. با وجود افزایش تولید فولاد در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود این روند کاهشی شود. تحلیلگر کپیتال اکونومیک عقیده دارد سالی که انتظار می‌رفت برای تولید فولاد سال خوبی نباشد را ویروس کرونا تبدیل به فاجعه کرد. در آینده نزدیک قطعا این موضوع به مشکل بزرگی در خارج از مرزهای چین تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ نیز با کاهش همراه شود. این اتفاق در سال ۲۰۱۵ نیز رخ داده بود.بر اساس گزارش موسسه CRU، در اروپا ۹ کوره بلند با ظرفیت سالانه ۱۹ میلیون تن تعطیل شده‌اند و سایر تولیدکنندگان نیز تولید را کاهش داده‌اند این در حالی است که در مجموع تولید در آمریکا ۶ میلیون تن کاهش داشته است. اروپا با مشکل بزرگ‌تری در موازنه افت تقاضا با کاهش تولید مواجه خواهد شد، چرا که خاموش‌کردن کوره‌های بلند که تقریبا ۶۰ درصد تولید اتحادیه اروپا را تشکیل می‌‌دهند کار ساده‌‌ای نیست این میزان در ایالات متحده یک سوم اروپا است.در چین تولید فولاد در شرکت‌های دولتی این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه همزمان با شیوع ویروس افزایش یافت و موجب شد مقدار زیادی موجودی انبار شود. همچنین بر اساس گزارش شرکت مشاور SeelHome نیز موجودی محصولات عمده فولادی در بازار چین تا ۷۲/ ۲۴ میلیون تن در ۲۷ مارس افزایش یافته آن هم در شرایطی که این رقم ۸۸/ ۸ میلیون تن در ابتدای ژانویه بود و تقریبا سه برابر شده است.