خط تولید فولادهای ویژه صنعت نفت افتتاح شد

رحمانی افزود: در نهضت ساخت داخل تا سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که ۴/ ۲ میلیارد دلار آن مربوط به صنایع معدنی است. وی با تاکید بر ساخت تولید داخل در کشور تصریح کرد: اول انقلاب زنجیره و ظرفیت تولید فولاد کشور ۳/ ۲ میلیون تن بوده است، این درحالی است که امروز در این حوزه با رشد چندین برابری مواجه هستیم. متاسفانه در برخی موارد در این زنجیره توازن برقرار نبوده اما خوشبختانه طی دوسال اخیر اقدامات جدی برای برقراری توازن در سنگ‌آهن تا محصول انجام شده است و درحال‌حاضر اصلا نیاز به صادرات سنگ‌آهن نداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تا سه سال قبل حدود ۲۳ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می شده است اما طی سال قبل به زیر ۸ میلیون تن رسید، از این رو باید در زنجیره تولید فولاد توازن بیشتری برقرار شود.

وی با بیان اینکه فولادمبارکه یک شرکت معمولی نیست، تصریح کرد: این بنگاه اقتصادی بزرگ از یک‌سری مراحل با موفقیت عبور کرده و به یک شرکت جهانی مبدل شده است.  به گفته رحمانی، این شرکت همچنان‌که در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته نباید به هیچ عنوان فولادخام صادر کند و باید ظرفیت تولید این فولادهای خاص و همین فولادهای API را در خود تقویت کند و تولید محصولات مورد نیاز کشور در صنایع خودروسازی، نفت و گاز و لوازم‌خانگی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد. وی با اشاره به نقش فولادمبارکه در توسعه ملی خاطرنشان کرد: این شرکت می‌تواند در تنظیم بازار کمک حال دولت باشد و با رویکرد حمایت بیش از پیش از صنایع کوچک زمینه رشد هرچه بیشتر آنها را فراهم آورد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم نیز گفت: با تولید این محصول در فولادمبارکه سالانه از ۳۰۰ میلیون دلار واردات جلوگیری شده و از این مهم‌تر این است که این شرکت نیاز کشور را به اسلب مورد نیاز برای تولید ورق ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز ترش  تامین می‌کند.

 رحمانی به دلایل توجیهی راه‌اندازی این خط اشاره کرد و گفت: در فولادمبارکه ظرفیت خالی برای خط نورد داشتیم، به‌گونه‌ای‌که خط نورد شماره یک این شرکت جوابگوی نورد تمام محصولات نیست، بنابراین لازم بود این ظرفیت در بخش نورد ایجاد شود که توسعه آن باعث ایجاد ارزش‌افزوده شده و نیاز صنایع پایین‌دست را تامین می‌کند. وی درمورد زمان اجرای تکمیل طرح شهید خرازی و احداث خط نورد ۲ فولادمبارکه افزود: مجوز لازم برای راه‌اندازی خط نورد ۲ صادر شده است ضمن اینکه منابع مالی لازم برای این پروژه دیده شده و ظرفیت لازم نیز وجود دارد که پس از انجام تشریفات قانونی وارد فاز اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عزم فولادمبارکه برای اجرای این طرح جدی است و منابع مالی لازم برای اجرای آن دیده شده و نظر دولت، کارشناسان فنی و هیات‌مدیره شرکت در این خصوص مثبت است و درحال انجام تشریفات و انتخاب پیمانکار هستیم و به نوعی کار این پروژه آغاز شده و به‌طور حتم این طرح در موعد زمانی که مقرر شده اجرا خواهد شد و به مدار تولید خواهد آمد.

وزیر صمت به ظرفیت‌های فولادمبارکه در صنعت کشور اشاره کرد و افزود: فولادمبارکه برنامه‌های درازمدت و موثری برای توسعه از تامین سنگ‌آهن و خرید معدن گرفته تا مشارکت در فولاد هرمزگان و توسعه خط نورد آن و تکمیل زنجیره فولاد دارد و ظرفیت طرح نورد ۲ نیز در این شرکت احصا شده و مطمئنا فولادمبارکه در آینده بزرگ‌تر از وضعیت کنونی خواهد شد، این ظرفیت حتما در فولادمبارکه ایجاد می‌شود.  خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فولادمبارکه از بنگاه‌ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: محصول جدید تولید شده در فولادمبارکه به تایید وزارت نفت نیز رسیده است و در گام اول ۳۰۰ هزار تن از این محصول تولید می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که طرح نورد گرم ۲ فولادمبارکه از چه زمان وارد فاز احداث می‌شود، گفت: به‌طور حتم ایمیدرو از اجرای این طرح که از نیازهای اساسی صنعت فولاد کشور است حمایت می‌کند و درحال‌حاضر هم مجوز آن صادر شده و درحال گذراندن مراحل قانونی است و در زمان خود با برنامه‌ریزی‌هایی که مدیریت فولادمبارکه تدارک دیده است وارد فاز اجرا خواهد شد. غریب‌پور گفت: درحال‌حاضر در فولادمبارکه با انباشت میزان زیادی از تختال‌های آماده برای نورد روبه‌رو هستیم این درحالی است که خط نورد فعلی این شرکت چه به لحاظ کمیت و چه از نظر کیفیت جوابگو نیست؛ بنابراین با احداث و راه‌اندازی این خط نیاز صنایع پایین‌دست تامین و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: فولادمبارکه در فرآیند توسعه خود برنامه‌های بلند مدت و موثری از جمله سرمایه‌گذاری در بخش معدن، مشارکت در تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان، توسعه فولاد هرمزگان، توسعه نورد و تکمیل زنجیره تولید را در نظر دارد که اجرای این توسعه‌ها در آینده فولادمبارکه را به شرکتی به مراتب سودمندتر و اثربخش‌تر تبدیل خواهد کرد.

 حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه نیز در این مراسم یا ارائه گزارشی از عملکرد فولادمبارکه و با تاکید بر اینکه شرکت برنامه‌های بسیار هدفمندی در توسعه‌های کمی و کیفی خود ترسیم کرده، گفت: فولادمبارکه با ۳۰ سال تجربه تولید انواع محصولات فولادی اکنون پا در عرصه تکنولوژیک شدن گذاشته است و به‌زودی ایران را به یکی از کشورهای صاحب تکنولوژی صنعت فولادمبدل خواهد کرد.

وی افزود: مدیران و کارکنان بلند همت فولادمبارکه در این راه و افق روشن توانستند برای اولین بار در کشور با همکاری مهندسان نفت به دانش فنی تولید فولادهای خاص مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، لوازم‌خانگی و خودروسازی دست یابند که امروز شاهد رونمایی از خط تولید انبوه تختال API مورد استفاده در صنایع نفت و گاز ترش با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن بودیم. وی در تشریح مشخصات فنی این محصول تصریح کرد: به نفت یا گازی که بیش از ppm ۱۰۰ سولفید هیدروژن (H۲S) داشته باشد، اصطلاحا ترش گفته می‌شود. مدیرعامل فولادمبارکه با تاکید بر اینکه عمده میادین نفت و گاز جهان ترش هستند، گفت: برای ذخیره‌سازی و انتقال آنها نیاز به لوله‌ها و فولاد خاص دارای هیدروژن کم‌تر از ppm ۳ و گوگرد کمتر از ppm ۱۰ است. عظیمیان با اشاره به نقش شرکت فولادمبارکه در تولید لوله‌های API محیط ترش تصریح کرد: برای تولید لوله‌های API و مخازن محیط ترش، ابتدا تختال در شرکت فولادمبارکه تولید و پس از ارسال به شرکت فولاد اکسین خوزستان تبدیل به پلیت شده و در نهایت، تولید لوله در یک شرکت لوله‌سازی مانند لوله‌سازی اهواز انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: محصول لوله محیط ترش در مقایسه با محیط شیرین، با چند مشخصه (حاصل از تست‌های خوردگی) متمایز می‌شود که شکل‌گیری این مشخصات، حاصل فناوری و دانش موجود در فولادمبارکه است. وی در مورد منافع حاصل از تولید محصولات محیط ترش در داخل کشور گفت: با تولید این محصول در فولادمبارکه سالانه به میزان ۲۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به‌دست خواهد آمد. به گفته وی، علاوه بر این بومی‌سازی و تدوین دانش فنی تولید محصول محیط ترش و امکان تولید محصولات با گرید بالاتر برای پروژه‌های نفت و گاز و رونق تولید و ایجاد اشتغال در کارخانه‌های پایین‌دستی (تولید پلیت و لوله) و صنایع جانبی از دیگر مزایای تولید این محصول جدید در فولادمبارکه است. مدیرعامل فولادمبارکه افزود: درحال‌حاضر امکان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن از این محصول در فولادمبارکه وجود دارد و این میزان تولید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز قابل افزایش است.