بازگشت شمش به تالار

هم‌اکنون معاملات شمش در بورس‌کالا هم به داده‌های این بازار افزوده شده است و شاید بتوان گفت که یک سیگنال مثبت جدید هم به معادلات بازار فولاد افزوده شده است که البته اثرگذاری آن را در روزهای آینده مشاهده خواهیم کرد. بازار هنوز هم می‌تواند از وجود تقاضای موثر واقعی در روزهای گرم سال بهره ببرد و تا زمانی که سیگنال‌های کاهشی همچون ورود به روزهای سرد سال یا آغاز ماه محرم را شاهد نباشیم شاید بتوان از وجود همین رقم تقاضای واقعی بهره برد. البته بازارهای صادراتی در کشورهای منطقه هم شرایط مشابهی دارند و با تغییر فاز بازار از لحاظ بنیادین، تقاضای صادراتی به کشورهایی همچون عراق نیز کاهش خواهد یافت.

جرقه‌های رشد نرخ در بازار آزاد فولاد

دیروز برای دومین روز بازار فولاد با تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها همراه بود آن‌هم در وضعیتی که خوش‌بینی چندانی برای رشد نرخ وجود نداشت، اما این افزایش قیمت‌ها محقق شد. البته واحدهای مختلف تولیدی نرخ‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند و بعضا بازار هم کاملا از قیمت‌های کارخانه تبعیت نکرد. تجمیع این موارد اما به این معنی بود که از اواسط هفته جاری شاهد جرقه‌هایی از رشد نرخ در بازار آزاد بودیم که ساده‌ترین خروجی آن ایجاد یک سرعت‌گیر مهم در برابر افت قیمت‌ها به شمار می‌رود. هنوز بازار در روزهای گرم سال و زمان اوج تقاضای فصلی خود قرار دارد و همچنین وقفه بزرگی در روند صادرات رخ نداده است پس می‌توان این قبیل نوسان قیمت‌ها را روند متعادل بازار ارزیابی کرد.

از سوی دیگر بازار فولاد نشان داده که به قیمت‌ نزدیک به ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم حساس است و هر زمان که بازار به این نرخ نزدیک می‌شود شاهد مقاومت‌های جدی در برابر افت قیمت‌ها هستیم.  این رفتار قیمتی را می‌توان یک کف قیمتی روانی برای بازار فولاد دانست آن هم در شرایطی که فولاد کمتر از گذشته به نوسان قیمت دلار آزاد واکنش نشان می‌دهد. این رفتار قیمتی البته به معنی آغاز یک جریان صعودی در بازار نیست، ولی می‌توان گفت که نشانه‌ای از وجود تحرک در زیر پوست بازار فولاد است اگرچه چندان عمیق نیست.  این نوسان قیمت‌ها را باید طبیعی دانست حتی اگر از سمت مصرف‌کننده واقعی نباشد، زیرا بازار فولاد مدت‌هاست که با آرامش و ثبات قیمتی بیگانه بوده و هر روز تمایل دارد که تغییر نرخ داشته باشد، اما همیشه این روند محقق نمی‌شود.

در ابتدای هفته جاری شاهد آرامش نسبی قیمت‌ها بودیم و تحرک خاصی به ثبت نرسید. این عدم تحرک قیمتی در شرایطی که بازار ارز میل به کاهش نرخ داشت تنها به معنی مقاومت بازار فولاد در برابر افت قیمت‌ها به شمار می‌رود.  البته معاملات روزهای گذشته میلگرد هم در بورس‌کالا بی‌اثر نبود مخصوصا در شرایطی که حتی عرضه‌های سلف هم خریدار نداشت. دقیقا عکس آن را شاهد هستیم که معاملات روز گذشته شمش مجددا رونق گرفت که از رفتار زیگزاگی بازار حکایت دارد. این تغییر فاز سریع اندکی پیچیده به نظر می‌رسد آن هم در شرایطی که تغییر خاصی را در بازار شاهد نیستیم ولی تقاضای شمش در کنار بی‌رمقی معاملات میلگرد را نشان می‌دهد و همین داده این ذهنیت را ایجاد می‌کند که شاید تقاضای شمش موجود در بورس‌کالا برای تولید و صادرات محصولات بوده است و اثرگذاری آن به‌صورت مستقیم در بازار داخلی چندان برجسته نخواهد بود.

۲۱۶ هزار تن تقاضا برای شمش

روز گذشته شاهد عرضه‌های نسبتا گسترده شمش در بورس‌کالا بودیم، آن هم پس از گذشت یک دوره زمانی طولانی. آخرین عرضه شمش در بورس‌کالا به ۵ مردادماه و با قیمت پایه ۳ هزار و ۱۴۸ تومان باز می‌گردد. روز گذشته قیمت پایه به ۳ هزار و ۲۷۰ تومان افزایش یافت که به نسبت آخرین عرضه رشد محدودی را نشان می‌دهد. دیروز تمامی عرضه‌های ثبت شده مورد معامله قرار گرفت و حجم معاملات شمش برابر با حجم عرضه‌ها و رقم ۵۵ هزار تن بود آن هم در شرایطی که به‌صورت کلی ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا در این بازار ثبت شد.

همین ارقام نشان از رقابت برای خرید دارد تا جایی که همه معاملات شمش در ارقامی بالاتر از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبت رسید. شمش سلف فولاد خراسان کمترین نرخ را داشت و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت و بیشترین آن نیز عرضه نقدی فولاد کاوه جنوب بود که ۳ هزار و ۶۱۳ تومان نرخ‌گذاری شد. همین مطلب که فولاد خراسان به‌عنوان یک تولیدکننده برجسته میلگرد، شمش عرضه می‌کند خود نشانه‌ای از ضعف بازار داخلی است، ولی تمایل به فروش شمش به جای میلگرد را نمی‌توان یک داده مثبت به شمار آورد و حکایت از وضعیت واقعی در بازار داخلی دارد. البته قیمت‌های ثبت شده در بورس‌کالا در تقابل جدی عرضه و تقاضا ایجاد شده است و نمی‌توان گفت که ۳۱۴ هزار تن تقاضای شمش بی‌دلیل به بازار وارد شده زیرا شاهد رقابت و رشد قیمت‌ها بودیم آن هم در شرایطی که نرخ‌های موجود فاصله چندانی با قیمت‌های بازار ندارد.

ساده‌ترین دلیل برای بالابودن تقاضا و رقابت برای خرید را می‌توان عدم عرضه شمش در چند روز اخیر به شمار آورد چون شمش مدتی در بورس عرضه نشده بود و عرضه‌های اخیر هم از جذابیت‌های حداقلی برخوردار بودند، بنابراین می‌توان رشد قیمت‌ها را توجیه کرد. این درحالی است که قیمت‌های روز گذشته به نسبت آخرین عرضه‌ها یا تغییر چندانی نداشته یا با رشد قیمت‌ها همراه شده است. اگر با اهالی بازار گفت‌وگو کنید متوجه خواهید شد که تقاضای واقعی هنوز در بازار ضعیف است ولی این سیگنال‌های رشد نرخ را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 البته شاید یکی از دلایل افزایش جذابیت خرید در بورس‌کالا رشد قیمت‌های روزهای اخیر باشد زیرا این انتظار را ایجاد کرد که بازار فولاد وارد فاز صعودی جدید شده است که می‌تواند وضعیت معاملات را جذاب و سودآور ترسیم کند. در هر حال امروز بازار با ۵۵ هزار تن شمش تغذیه شد و اگر اشتهای خرید از بورس‌کالا تامین شده باشد می‌توان در روزهای آینده شواهد آن را باز هم مشاهده کرد آن هم در شرایطی که انتظار داریم عرضه شمش به روال عادی خود بازگشته باشد.

 

12-02