کشف واقعی قیمت فولاد در بورس کالا

محمد آزاد در گفت‌وگو با «سنا» با تاکید بر اینکه طی ماه‌های اخیر با واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا، نرخ‌ها در بازار آزاد نیز منطقی شد، ادامه داد: تا پیش از برداشته شدن سقف رقابت قیمت‌ها در بورس کالا، قیمت انواع محصولات فولادی در بازار آزاد به‌صورت کاذب و بدون مبنای مشخصی تعیین می‌شد که کاهش محدودیت‌ها در معاملات بورس کالا به تعادل بازار کمک کرد.

 وی با اشاره بر نقش تاثیرگذار بورس کالا در بازار فولاد از زمان راه‌اندازی تا امروز گفت: مکانیزم بورس کالا در ایجاد شفافیت و کشف قیمت واقعی کالاها نقش مهمی دارد و طی این سال‌ها کمک زیادی به اقتصاد کرده است.

آزاد افزود: این بازار بستری فراهم کرده که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده در فضایی امن و شفاف معامله کنند و هر دو در جریان معاملات منتفع شوند.

آزاد در تشریح روند کشف قیمت واقعی محصولات در بورس کالا، گفت: در این بستر، تولیدکننده و مصرف‌کننده بدون واسطه با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و به این ترتیب دست واسطه‌ها از معاملات پرحجم فولاد کوتاه می‌شود. به همین دلیل بورس کالا می‌تواند با توسعه بیشتر و رفع برخی کاستی‌ها، نقش پررنگ‌تر و جایگاه مهم‌تری در اقتصاد داشته باشد.

این فعال بازار فولاد در پایان عنوان کرد: رشد و استمرار عرضه کالاها در بورس، آرامش هر چه بیشتر بازار را به دنبال خواهد داشت که در حال حاضر نیز حجم عرضه‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود.