بهادر احرامیان محدودیت صادرات را بزرگ‌ترین چالش پیش روی صنعت فولاد دانست و افزود: هم اکنون از عدم استمرار صادرات بیشتر از تحریم‌ها ضربه می‌بینیم. وی تصریح کرد: تجربه ناشی از مداخله دولت در بازار فولاد در ۶ ماهه اول امسال متاسفانه تجربه خوبی نبود و حجم بالایی از محصول زیر قیمت تمام‌شده یا زیر قیمت واقعی بازار به افرادی که مصرف‌کننده واقعی نبودند، فروخته شد. مدیر‌عامل فولاد یزد تاکید کرد: شاهرگ حیاتی و تنفس صنعت فولاد ایران، صادرات است، از این رو خواستار تسهیل در این زمینه هستیم. وی با اشاره به اینکه میزان صادرات فولاد در نیمه نخست سال با کاهش مواجه شده، گفت: از نظر وزنی حدود ۱۲ درصد صادرات فولاد کاهش داشته است، این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات بر‌اساس برنامه باید جهش ۵۰ درصدی را تجربه می‌کرد نه تنها این امر محقق نشد، بلکه کاهش ۱۰ درصدی را نیز شاهد بود.

مدیر‌عامل فولاد یزد تاکید کرد: در صورت تداوم روند صادرات و حفظ بازارهای صادراتی صنعت فولاد می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این‌صورت با آسیب جدی روبه‌رو خواهد شد. وی با توجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون باید تدابیر لازم برای صادرات مازاد تولید فولاد در کشور اتخاذ شود، زیرا به دلیل مشکلات داخلی ناشی از رکود ساخت‌و‌ساز و نبود تقاضا برای محصولات فولادی، به بازار داخل هیچ امیدی نیست.

احرامیان با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار داخل گفت: هم‌اکنون قیمت‌های جهانی نیز کاهشی است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال ادامه یابد. وی با اشاره به اینکه عراق می‌تواند بازار خوبی برای صادرات فولاد و محصولات فولادی ما باشد، تصریح کرد: بازارهای عراق و افغانستان می‌توانند مانند دو استان ایران برای ما باشند. در دنیا بلوک‌های تجاری پیمان‌های آزادسازی تجارت و حتی گمرکی می‌بندند و ما هم می‌توانیم بین همین دو کشور همسایه عراق و افغانستان این قرارداد‌ها را داشته باشیم.

مدیر‌عامل فولاد یزد خواستار قوانین تسهیل‌کننده برای تجارت با همسایگان به‌ویژه افغانستان و عراق شد و افزود: هم اکنون به دلیل سیاست‌های نادرست ما در کشور و مشکلاتی که در تجارت با ایران برای همسایگان وجود دارد، میلگرد ایرانی حدود ۲۰ درصد یعنی بالای ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از میلگرد اوکراینی و روسی و وارداتی در عراق معامله می‌شود که این امر به منزله اتلاف منابع کشور است.

وی به کیفیت بالای تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون صادرکنندگان بزرگی از بخش خصوصی و بخش دولتی محصولات خود را به عراق صادر می‌کنند. احرامیان در مورد ضرورت بومی‌سازی در صنعت فولاد نیز اشاره و تصریح کرد: باید بتوانیم جریان تولید و استمرار تولید را در برابر شوک‌های ناشی از محدودیت‌های تحریم بیمه کنیم و به راه‌های جایگزین برای ساخت قطعات و تجهیزات دسترسی یابیم. وی با بیان اینکه در سال جاری به دلیل اعمال تحریم‌ها صنعت فولاد کشور با فشار مضاعفی مواجه است، افزود: از این رو بومی‌سازی و فرصت‌های بومی‌سازی را باید به جد پیگیری کنیم. مدیر‌عامل فولاد یزد خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور بستر مناسبی برای صنعتگرهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم است تا به میدان بیایند و در زمینه ساخت داخل کردن تولیدات در برابر فشارهای ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی مقاومت کنند.