از سر‌گیری صادرات نفت از بورس

به‌صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که جزئیات معاملات نفت خام در بورس انرژی مدتی در حال چکش‌کاری بوده است یعنی پیشنهاد‌های مختلفی برای بهبود شرایط معاملاتی نفت خام در بورس انرژی مطرح شده است که با توجه به حجم بالای پیشنهاد‌ها مدتی است که مورد بررسی قرار گرفته و به احتمال قوی به زودی جزئیات آن ابلاغ خواهد شد که احتمالا تسهیلات بیشتری برای خریداران نفت خام در نظر گرفته می‌شود. ویژگی‌های فنی معاملات نفت خام در مقایسه با سایر کالاها پیچیدگی‌های بیشتری دارد و ذات حجم بالای محموله‌ها، زمانبر بودن دوره زمانی بارگیری و حمل تا مقصد و حجم بالای ارقام معاملاتی در فرآیند تسویه وجوه، خود نیاز به بازبینی دقیق‌ترو به‌روزرسانی شرایط معاملات دارد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که هم‌اکنون زمان بررسی جزئیات و پیشنهاد‌ها فرارسیده و با توجه به تایید تداوم عرضه نفت خام صادراتی توسط جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی می‌توان انتظار افزایش حجم عرضه‌ها را با چهره جدیدی داشت. البته تا زمانی که اطلاعیه عرضه به‌صورت رسمی در تارنمای بورس انرژی به ثبت نرسد نمی‌توان در مورد جزئیات آن اظهارنظر قاطعی داشت.

البته در همین خصوص در گفت‌وگویی با دکتر سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی به بررسی این شرایط جدید پرداختیم. وی در این گفت‌وگو از آمادگی کامل بورس انرژی برای عرضه نفت خام صادراتی در رینگ بین‌الملل خبر داد و عنوان کرد: با توجه به تجربه معاملات نفت خام صادراتی می‌توان آینده این شیوه معاملاتی را جذاب و روشن ارزیابی کرد و با توجه به سابقه این معاملات، بازار بین‌الملل بورس انرژی آمادگی کامل خود را برای جذب عرضه‌های صادراتی نفت خام اعلام می‌کند. البته باید نوسان قیمت جهانی نفت خام را هم در نظر گرفت که خود داده‌ مهمی برای وضعیت معاملاتی نفت خام و سایر فرآورده‌ها به شمار می‌رود. البته شاهد پیگیری‌های وزارت نفت برای عرضه‌های صادراتی نفت خام هستیم که باید از این همراهی قدردانی کرد.

البته ذات عرضه نفت خام و حتی تسهیل در شرایط فروش به معنی موفقیت کامل عرضه نفت خام صادراتی نیست زیرا بازارهای جهانی به شدت با کاهش نرخ روبه‌رو هستند و در این افت قیمت‌ها؛ عقب‌نشینی خریداران منطقی به نظر می‌رسد.  البته این ریسک متداول در بازارهای جهانی است و به کمک انعطاف قیمتی و همچنین ضریب تعدیل مرسوم در معاملات بورس انرژی قابل حل و فصل است. در هر حال معاملات مستمر نفت خام صادراتی در بورس انرژی، می‌تواند بستر مهمی برای ایجاد ابزارهای مالی نوین و قراردادهای مشتقه به شمار رود.