کاهش صادرات قراضه روسیه

از ۲۱ جولای که ممنوعیت‌هایی برای صادرات قراضه روسیه اعمال شد، وارد‌کننده‌های اصلی قراضه روسیه از جمله ترکیه و کره جنوبی در ماه آگوست با کاهش ۴۱ و ۵۸ درصدی واردات قراضه از این کشور روبه‌رو‌ ‌‌شدند.روسیه که چهارمین صادر‌کننده قراضه دنیا پس از حوزه یورو، آمریکا و ژاپن است در ماه آگوست سال جاری از کاهش ۲۱ درصدی صادرات قراضه خود نسبت به یک ماه قبل خبر داده که به حدود ۳۸۳ هزار تن رسید. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز صادرات قراضه این کشور افت ۲۷ درصدی داشته است.قابل ذکر است از ۱۸ جولای سال جاری دولت روسیه برای ۶ ماه صادرات قراضه از ۹ بندر منطقه خاور دور را به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم ممنوع کرده است. همچنین صادرات از بنادر دریای سیاه نیز برای تامین نیاز داخلی ممنوع شده است. در هر حال این تغییرات تاثیری جدی بر روند عرضه جهانی قراضه تاکنون نداشته است.

تقاضای فولاد روسیه رو به بالاست

موسسه «خدمات مالی و اعتبار سنجی مودی آمریکا» پیش‌بینی کرده بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴، پروژه‌های زیربنایی و ساخت و ساز مسکونی در روسیه تقاضای داخلی فولاد این کشور را بالا ببرد. ظاهرا بهبود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و طرح‌های زیربنایی دولت تقاضای فولاد روسیه را بالاتر می‌برد و چشم انداز بازار روسیه برای ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده نیز با ثبات است.پیش بینی شده تولید ناخالص داخلی روسیه و همچنین تقاضای فولاد آن بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ به ترتیب ۶/ ۱ و ۵/ ۲ درصد رشد داشته باشد و تقاضای محصولات فولادی نیز تا ۵ سال آینده به ۴۷ میلیون تن خواهد رسید.

آیا آمریکا تعرفه وارداتی فولاد و آلومینیوم مکزیک و کانادا را متوقف می‌کند؟

وزیر بازرگانی مکزیک اخیرا اظهار کرده که این کشور حاضر نخواهد شد توافق نامه جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی را تا قبل از آنکه آمریکا تعرفه‌های وارداتی فولاد و آلومینیوم مربوط به مکزیک و کانادا را متوقف سازد امضا کند. در حال حاضر کارهای پایانی متن این توافق نامه بین آمریکا، کانادا و مکزیک در دست اجراست و امید آن می‌رود که ۲۹ یا ۳۰ نوامبر این سند به امضای طرفین برسد.البته مکزیک اظهار کرده تا وقتی آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی واردات آلومینیوم از این کشورها را متوقف نکند آن را امضا نخواهد کرد. کانادا نیز ابراز امیدواری کرده حال که توافق نامه جدیدی در حال نهایی شدن است آمریکا هم به زودی تعرفه‌های فوق را حذف خواهد کرد.

تعرفه‌های آمریکا و مخاطرات ایجاد شده برای بازار فولاد اروپا

گزارش‌های اخیر «یوروفر» حاکی از آن است که سیاست‌های دولت آمریکا در رابطه با اعمال تعرفه‌های وارداتی، حجم بالایی از محصولات فولادی را از بازارهای بین‌المللی به ویژه ترکیه به سمت کشورهای اروپایی فرستاده است. چرا که فولاد ترکیه با تعرفه ۵۰ درصدی دیگر به آمریکا صادر نمی‌شود. این امر تقاضای فولاد تولید داخل را در اروپا پایین آورده است و در نتیجه سوددهی فولادسازان اروپایی را با چالش‌های زیادی روبه‌رو‌ ساخته است.از این رو و در راستای درگیری‌های تجاری آمریکا و اروپا و رکود تقاضای جهانی به‌طور کلی، چشم انداز تقاضای فولاد مصرف‌کننده‌های اروپایی در آینده پر چالش است.

بازار قراضه ترکیه فعلا در رونق

قیمت قراضه وارداتی در ترکیه باز هم بالا رفته قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۳ دلار رشد داشته به ۳۳۶ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. در حالی که انتظار می‌رود قیمت به راحتی ۳۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیز شود. قیمت درخواستی خریداران ترکیه‌ای نیز ۳۳۰ تا ۳۳۴ دلار شنیده شده است. اخیرا قراضه سنگین ۱۰-۹۰ روسیه نیز در ۳۳۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ترکیه فروخته شده است.هنوز کارخانه‌های زیادی برای رفع نیاز روزانه خود باید قراضه خریداری کنند و عرضه نیز محدودیت‌هایی دارد از این رو بازار رو به بالا خواهد ماند.

افت قیمت ورق در چین

ورق گرم صادراتی چین با کاهش خرید‌ها در بازار داخلی و صادراتی ارزان تر شده است. تقاضای پایین بخش‌های خودروسازی و لوازم خانگی بر قیمت فولاد در چین اثر منفی گذاشته است از این رو انتظار تداوم افت قیمت دور از ذهن نیست.قیمت فعلی ورق گرم ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که چند روز قبل ۵۴۵ تا ۵۶۰ دلار بود. در بازار داخلی نیز ورق گرم بین ۵۸۶ تا ۶۰۱ دلار در هر تن درب کارخانه است.