این در حالی است که پیش از این «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌هایی این وضعیت را پیش‌بینی کرده بود و حتی احتمال آغاز یک رکود دیگر به بزرگی رکود اخیر بر بازارها را دور از ذهن ندانسته که علائم آن در حال ظهور و بروز است. بررسی روند هفته گذشته بازارهای کالایی نشان می‌دهد هرچند دیروز اغلب بازارها روند مثبتی را تجربه کردند (تا لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۴ به وقت تهران) اما اکثر بازارها با کاهش قیمتی روبه‌رو‌ بوده‌اند. قیمت نفت آمریکا در هفته گذشته ۳ درصد افت کرد و این کاهش برای نفت برنت ۷/ ۱ درصد گزارش شده است؛ این در حالی است که بنزین ۶/ ۲ درصد و نفتا نیم درصد افت قیمت را در بازه هفتگی تجربه کردند.

در بازار فلزات پایه نیز با آنکه قیمت‌ها در روز تا حدی به ثبات رسیده بود اما در بازه هفتگی شاهد افت قیمتی قابل توجهی در اغلب بازارها بودیم. قیمت مس در هفته گذشته ۵/ ۴ درصد افت کرد و به زیر ۶ هزار دلار در هر تن رسید. قیمت این فلز اکنون ۵ هزار و ۹۱۲ دلار است که نسبت به روز چهارشنبه تا حدی بهبود یافته است با این حال از اوضاع خوبی برخوردار نیست. سرب در بازار نیز طی هفته گذشته بیش از ۵ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده و به ۲ هزار و ۱۴ دلار در هر تن رسیده است، این در حالی است که افت قیمتی ثبت شده برای بازه هفتگی در مورد فلز آلومینیوم ۷۵/ ۲ درصد بوده و به این ترتیب قیمت هر تن فلز نقره‌ای در بازار لندن دیروز به ۲ هزار و ۴۸ دلار در هر تن رسید.

به گزارش «دنیای اقتصاد» قلع و روی نیز در هفته گذشته به ترتیب ۴ درصد و ۵/ ۸ درصد افت قیمتی را از سر گذراندند و قیمت‌های ۱۸ هزار و ۶۱۵ دلار برای قلع و ۲ هزار و ۳۹۲ دلار برای روی به ثبت رسید. نیکل نیز با ۳/ ۵ درصد افت قیمتی در سطح ۱۳ هزار و ۲۳۰ دلار در هر تن ایستاد. بر اساس این گزارش بهای هر تن سنگ آهن ۵/ ۶۷ دلار ثبت شد که از کاهش ۶/ ۳ درصدی قیمت در هفته گذشته حکایت دارد. بر‌اساس آمارهای مربوط به شاخص‌های کالایی، شاخص LME Index در هفته گذشته ۴/ ۶ درصد کاهش را ثبت کرده درحالی‌که S&P GSCI افت ۸۳/ ۲ درصدی را از خود نشان داده و این موضوع نشان می‌دهد افت بازار فلزات پایه شدیدتر از سایر کالاها بوده است.

به این ترتیب بازارهای مختلف وارد یک فاز خرسی شده‌اند و حتی طلا نیز که انتظار می‌رود در این شرایط پایگاه امن تری برای سرمایه‌گذاران باشد با وضعیت کاهش قیمت روبه‌رو‌ شده است. در این رابطه یک تحلیلگر بازار فلزات در دویچه بانک آلمان می‌گوید: عوامل کلان اقتصادی هستند که موج فروش را در بازارهای پایه تقویت کرده‌اند و این بازارها بسیار دشوار به نظر می‌رسد که بتوانند مسیر خود را عوض کنند. ترس رو به رشدی وجود دارد که مشکلات در چین و ترکیه به تضعیف رشد اقتصادی در دنیا منجر شوند که این امر تقاضا را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

در حال حاضر ارزش لیر به شدت در برابر دلار و یورو کاهش یافته و این موضوع ارزش یورو را نیز تهدید کرده و اقتصاد اروپا را آسیب‌پذیر کرده است. به همین دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد ترکیه به زودی به وضعیتی مشابه یونان تبدیل شود ایجاد شده و هر روزه در حال تقویت شدن است. این مساله در شرایطی که در طرف مقابل بین چین و آمریکا جدال رو به رشدی برای تعرفه‌های تجاری ادامه دارد باعث شده تا نگرانی‌ها از وضعیت آینده اقتصاد افزایش یابند.با این حال یک مقام چینی اعلام کرد اواخر ماه جاری یک هیات چینی برای از سر‌گیری دور جدید مذاکرات با آمریکا وارد عمل خواهد شد که این موضوع شاید بتواند بخشی از مشکلات فعلی را برطرف سازد. وزارت بازرگانی چین در این باره اعلام کرد که یک هیات چینی به رهبری معاون وزیر بازرگانی چین، در اواخر ماه اوت برای مذاکرات به آمریکا سفر خواهد کرد. در حال حاضر تعرفه‌های سنگینی که به خصوص در بخش فلزات بین دو کشور وضع شده نگرانی‌های شدیدی را از آسیب دیدن تقاضا ایجاد کرده‌اند.

از طرفی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تلاش است تا وابستگی تجاری کشورش را به دلار تا حد ممکن کاهش دهد و با ارزهای محلی به معامله بپردازد که در این زمینه معامله بر اساس واحد پولی روسیه، چین و ایران را در دستور کار خود قرار داده است.وی روز یکشنبه هفته گذشته در ترابزون اعلام کرد به آمریکا که تحریم‌ها و تعرفه‌های تجاری سختی را در مسیر حرکت ترکیه قرار می‌دهد از طریق ایجاد اتحادهای جدید و بازارهای جدید پاسخ می‌دهد.اما آن‌طور که گاردین نوشته اتفاقات ترکیه فراتر از اختلافات تجاری گسترش یافته است. سرمایه گذاران به‌طور فزاینده‌ای از  بدهی‌های خارجی که بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه دارند در هراسند و معتقدند ناتوانی آنها در تامین مالی این ارقام با کاهش ارزش پول و افزایش تورم در حال خودنمایی است. با افزایش بحران، مصرف‌کنندگان ترکیه با افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو مواجه شده‌اند و انتظار می‌رود نرخ تورم از نرخ فعلی ۴/ ۱۵ درصدی فعلی به سرعت افزایش یابد. وزیر دارایی ترکیه، در مصاحبه‌ای با روزنامه حریت که روز یکشنبه منتشر شده، با توصیف ضعف لیر اظهار کرد که برنامه عملی برای مهار وضعیت موجود آماده است.

14 (1)