حرکت فولاد در محدوده منفی

در گزارش‌های پیش از این همان‌طور که «دنیای اقتصاد» به آن پرداخته بود، «غول نقدینگی» حرکت سوم خودش را در ۳ مرحله پیش برده؛ «شروع حرکت همراه با جرقه رشد قیمتی»، «توقف و آرامش محدود در بازار» و‌ «آرامشی که مجددا با جرقه رشد قیمتی روزهای پایانی خود را هم سپری کرد». در واقع دو مرحله «اوج» و «کاهش» قیمت در این بازار تابع این سه وضعیت حرکتی نقدینگی در بازار بود. در حال حاضر و در روزهای کنونی که بازار فولاد در آن قرار دارد، شاهد آن هستیم که موج سوم رشد قیمت‌ها متوقف شده و حرکت آن تقریبا به اتمام رسیده است؛ حتی اگر موتور شایعات را بتوانیم محرک مجددی برای بازار محسوب کنیم.

در حال حاضر هیچ تغییری در مکانیزم قیمت‌گذاری بر پایه قیمت‌هایی جز دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مخابره نشده است؛ حتی اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد به احتمال قوی برای هفته آینده وارد قیمت‌گذاری در بورس کالا نخواهد شد و زمان بیشتری می‌طلبد با این حال بخش خصوصی و فعالان حوزه فولاد پیشنهاد‌های خود را برای قیمت‌گذاری بر مبنای ارز بازار ثانویه مطرح کرده و انتظار دارند قیمت عرضه‌ها تابعی از ارز آزاد باشد. به عقیده آنها اگر قرار است اقتصاد آزاد و باز باشد باید نظام قیمت‌گذاری کنونی نیز تغییر کند و در مورد فولاد نیز انتظار می‌رود این اتفاق به سرعت عملیاتی شود. با این حال هنوز از طرف دولت سیگنالی برای این تغییر ارسال نشده است.

این شرایط به چه معناست؟ شایعاتی که در گذشته به زبان‌ها افتاد، برد رسانه‌ای و عملیاتی خودش را تقریبا از دست داده و در شرایط کنونی و بعد از گذشت روزهای افزایشی، بازار فولاد وارد روال عادی خود شده است، قیمت‌های بالای فعلی همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم توجیه ندارد، در حال حاضر حجم عرضه و وضعیت تقاضا بیش از قبل در حال رخ‌نمایی به فعالان بازار است. از طرف دیگر تداوم سخت‌گیری‌های بورس کالا و ارگان‌های نظارتی،‌ تصمیم‌سازی و نهادهای دولتی بر حفظ سطوح قیمتی و عدم رشد نرخ، باعث شده است که شاهد رشد عرضه‌ها در بورس کالا باشیم، آن هم با این پیش‌فرض که حتی بخش اعظمی از معامله شمش الزاما باید به معامله محصول نهایی در بورس کالا منجر شود که همین سیگنال در کنار ورود انتظاری تقاضای موثر و حضور مصرف‌کنندگان واقعی باعث می‌شود بخش بزرگی از بازار فولاد کاملا خلع سلاح شود، به این معنا که اگر به‌صورت واقعی،‌ میلگرد یا مصنوعات فولادی دیگر به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، بخش بزرگی از بازار و موجودی انبارها، عملا بی‌اثر می‌شود.

از طرف دیگر کاهش قیمت دلار حواله را هم در پیش داریم که اگر این روند کاهشی با فرض معاملات در چارچوب بازار ثانویه ادامه پیدا کند، توجیه صادراتی هم کمتر می‌شود یا بهتر بگوییم چهره عوض می‌کند. از سوی دیگر بازار توجیه قیمت دلار را باید فراموش کند، یعنی رشد نرخ بر پایه نوسان قیمت دلار هم از این به بعد به فراموشی سپرده می‌شود، این شرایط تهدیدات جدی را در برابر نوسان قیمت‌ها ایجاد می‌کند، نوسانی که در دل خود دلایل ریز و درشت و عمده‌ای دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. کارشناسان در این زمینه معتقدند قیمت‌ها در بازار فولاد در حال حاضر خیلی بالا است، این روند باعث می‌شود تقاضای موثر به نسبت کاهش پیدا کند و به علاوه می‌تواند مستقیما به بورس کالا وارد شود. در ادامه اما باید گفت سیگنال دلاری رشد قیمت‌ها نیز از بین رفته است، شایعات، قدرت‌نمایی پیشین را ندارند و موجودی انبارها بسیار بالا است ولی با این حال غالب آنها در حال حاضر هنوز در فاز سود هستند، یعنی مصنوعات فولادی چه در قیمت‌های فعلی یا حتی در قیمت‌های پایین‌تر نیز به فروش برسند، باز هم سودآور هستند بنابراین پتانسیل فروش وجود دارد.

نیاز بازار به تحلیل‌های کوتاه مدت

این روند در حالی است که واحدهای تولیدی هم سعی می‌کنند از این شرایط برای حداکثر کردن حجم فروششان با رقابت منفی و کاهش قیمت‌ها کمک بگیرند. تجمیع این موارد باعث می‌شود اولا اتفاق جدیدی در بازار به احتمال قوی رخ ندهد و حالت بعدی اینکه واقعیت‌های عرضه و تقاضا پتانسیل کاهش قیمت بیشتری را ایجاد کند،‌ البته روند توضیح داده شده را باید در بازه زمانی کوتاه‌مدت لحاظ کرد، به‌طوری‌که ممکن است حتی اواسط هفته آینده، شرایط تغییر کند، چون در فازی هستیم که هر روز یک اتفاق جدید در بازارها در حال رخ دادن است و این اتفاقات جدید در نهایت می‌تواند جریان غالب در بازارها را تغییر دهد. با توجه به این شرایط مجبوریم که تحلیل و گزارش‌های خبری منتشر شده در این صفحه را تنها معطوف به کوتاه‌مدت کنیم، چراکه اظهار نظر در بازه زمانی میان‌مدت هم خطرناک است، اما اگر همین روال عمومی با این ذهنیت نوسان قیمت‌ها ادامه پیدا کند به معنی آن است که شاهد تداوم کاهش قیمت‌ها هستیم،‌ البته با این پیش‌فرض که تغییر جدید در بازار رخ ندهد. در پایان اما این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است چارچوب قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس با فرض دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پایدار بماند؟ البته بعید به نظر می‌رسد ولی تا وقتی که این تغییر فاز اتفاق نیفتاده نمی‌توان اظهار نظر صریحی کرد ولی در صورت تداوم این وضعیت باید گفت بازار فعلا پتانسیل رشد قیمت چندانی ندارد.

12 (2)