نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ضمن بیان این مطلب به خبرنگار «کالاخبر» گفت: اگر نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد. این در حالی است که اگر این نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق پیدا نکند، قطعا به سمت بخش‌هایی خواهد رفت که غیر مولد است که این امر رشد اقتصادی، شاخص اشتغال و ابعاد مختلف کشور را با چالش جدی مواجه کرده و رفاه اجتماعی را دچار مشکل خواهد کرد.

سید فرید موسوی افزود: بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت‌های مختلفی که در حوزه مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می‌کند. در این زمینه بورس کالا اقدامات مثبتی انجام داده و با افزایش نظارت‌ها می‌توان نتیجه مطلوبی درخصوص افزایش شفافیت‌های قیمتی در فضای رقابتی کسب کرد.وی درخصوص چشم‌انداز اقتصادی کشور با توجه به نوسانات ارزی اخیر اظهار کرد: دولت در اقدام اخیر خود برای تک نرخی شدن دلار، بازار ارز را خیلی خوب مدیریت کرد. البته این اقدام باید ماه‌ها پیش از این اجرایی می‌شد و گرچه اقدامی دیرهنگام بود ولی نتیجه‌ای مثبت در‌برداشت.وی ادامه داد: به هر حال بخشی از نابسامانی‌های اقتصاد ما منتج از بازار غیر رسمی ارز بود که در کشور وجود داشت. به‌طوری‌که اتفاقاتی که از طریق پولشویی در این بازار رقم می‌خورد و فسادی که در نظام اقتصادی ما در جریان بود، منابع مالی خود را از طریق این بازار نابسامان تامین می‌کرد. همچنین بخش دیگری از نظام تامین مالی مورد نیاز فعالیت‌های قاچاق نیز از این بستر صورت می‌گرفت و تمام این موارد بخشی از این نابسامانی ارزی را سبب می‌شد.

موسوی تاکید کرد: این در حالی است که اقدام دولت برای ورود جدی به بازار غیر‌رسمی ارز می‌تواند با ایجاد ثبات در قیمت‌ها مشکلات بخش‌های مختلف تولیدی را نیز تا حدودی مرتفع کرده و به نوعی حمایت از تولید داخلی باشد. گرچه هنوز جامعیت لازم برای اجرای این طرح و موفقیت کامل آن وجود ندارد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با شروط لازم برای موفقیت این طرح اظهار کرد: رمز موفقیت این طرح بحث سرمایه اجتماعی و حمایت آحاد مردم از اجرای این طرح است. این طرح صرفا به‌صورت دستوری، صدور بخشنامه و اطلاعیه‌های بانک مرکزی به نتیجه نخواهد رسید. اگر ابعاد این موضوع و مزایای آن برای مردم به درستی تبیین شود، طرح موفق خواهد بود.وی ادامه داد: در این رابطه کمیسیون اقتصادی ابعاد این طرح را با حضور وزرا و رئیس کل بانک مرکزی بررسی خواهد کرد که اگر ابعاد آن را به درستی ارزیابی کنیم می‌توانیم از چالش ارزی ایجادشده خارج شویم. اما اگر به این موارد توجه لازم صورت نگیرد، به مشکلات پیش از ساماندهی بازار دچار خواهیم شد. این اتفاق درس دیگری هم داشت؛ به‌طوری‌که این نتیجه حاصل شد که با ورود و عزم جدی دولت می‌توان سایر چالش‌های اقتصادی را نیز مرتفع ساخت.