در هفته گذشته رخدادهای قیمتی بسیاری در بازار آتی سکه ثبت شد، اگرچه تقریبا تمامی آنها در نوسان با قیمت نقدی سکه مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. بازار مدت‌هاست که ثابت کرده نوسان آتی را باید از مسیر قیمت‌های نقدی مورد رصد قرار دهد و رفتارهای قیمتی روزهای اخیر نیز چنین ادعایی را بارها ثابت کرده است. بازار نقدی هم به‌صورت مرسوم با بهای دلار آزاد و قیمت‌های جهانی طلا در نوسان است اگرچه باز هم حباب قیمتی به فاصله‌ای بین این دو سیگنال بدل می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر بازار نقدی سکه اگرچه قیمت‌های مرسومی را نشان می‌دهد، ولی باز هم جذابیت‌های خرید و فاصله عرضه و تقاضا موجب می‌شود که حباب قیمتی در این بین ایجاد شده و در فاز قیمت‌گذاری دخالت کند. این در حالی است که افزایش قیمت‌های جهانی طلا در کنار نوسان قیمت دلار در بازار آزاد تاکنون موجب شده که این حباب قیمتی تقلیل یابد که نکته مثبتی برای بازار سکه نقدی و سپس بازار آتی سکه به شمار می‌آید.

در هفته گذشته قیمت‌ها در بازار آتی در فاصله ابتدا و انتهای هفته به‌صورت کلی در مسیر صعود قرار داشت که همین نکته را باید یک داده مثبت برای کل بازار به شمار آورد؛ اگرچه در طول هفته فراز و فرودهایی نیز تجربه شد. نگاهی به نوسان قیمت‌ها در مقایسه با افزایش بهای جهانی طلا و همچنین کاهش نسبی نرخ دلار در بازار آزاد گویای آن است که باز هم همچون هفته‌های قبل وزن تاثیرگذاری بهای دلار بیش از سایر داده‌ها بر بازار آتی موثر بوده و البته نوسان قیمت دلار بیش از تاثیر واقعی آن، حتی تاثیرگذاری روانی مهمی را در بر داشته؛ زیرا پتانسیل‌های رشد قیمتی در این بازار را برای بسیاری از اهالی بازار به‌عنوان یک داده مغفول ترسیم کرده است. رشد قیمت جهانی طلا نکته‌ای است که در بسیاری از تحلیل‌های افراد آن گونه که باید و شاید اعمال نفوذ نکرده است.عقبگرد قیمتی دلار در روزهای گذشته موجب شده تا بازار از جو بدبینی به نوسان این نرخ و دقیق‌تر احتمال افزایش قیمت دلار فاصله بگیرد و همین نکته تاکنون چندان هم برای بازار آتی سکه مفید نبوده است. در هر حال هفته گذشته نیز زمانی برای افزایش قیمت‌ها تلقی می‌شود و تداوم این روند داده مثبت مهمی در بازار به شمار خواهد آمد؛ ولی وزن داده‌های مثبت در برابر ابهامات پیش‌رو و همچنین ذهنیت‌های مختلف از نوسان قیمت‌ دلار تاکنون اجازه و اختیار قدرت‌نمایی چندانی را به بازار آتی  نداده است. این موارد را می‌توان پس از بررسی حجم معاملات با صراحت بیشتری عنوان کرد.

در هفته گذشته حجم معاملات سکه در بازار آتی بورس کالا به ۸۲ هزار و ۹۰۵ قرارداد رسید که کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی بود که متوسط حجم معاملات هفتگی در سال جاری رقمی نزدیک به ۷۳ هزار و ۲۵۰ قرارداد بود که حکایت از شرایط مطلوب این بازار حتی در شرایط فعلی دارد. به‌صورت دقیق‌تر؛ بازار آتی در مسیر متعادل خود به پیش می‌رود و این وضعیت خود می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در این بازار به همراه داشته باشد. ساختار کلی در بازار آتی با فرض تغییرات پیرامونی و تاثیرگذار بر این بازار نشان‌دهنده پتانسیل تغییرات جدیدی است که از هم‌اکنون شواهد مهمی از آن در حال خودنمایی است؛ اگرچه سرعت‌گیرهای خاص خود را هم دارد. در هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه به کمترین حد از اواسط آبان تاکنون رسید.

در هفته پیش به‌صورت تجمعی نزدیک به ۶۰۰۰ نفر در این بازار به نقش‌آفرینی و معامله‌گری پرداختند (هر روز نزدیک به ۱۰۰۰ نفر) که اگرچه به نسبت هفته‌های قبل کاهش داشت؛ ولی در مقایسه با وضعیت و حجم معاملات رقم بالایی محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال حجم معاملات هفته قبل را می‌توان با هفته دوم آبان ماه مقایسه کرد که درخصوص حجم معاملات شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در آن بازه زمانی تعداد فعالان بازار در فاز معامله‌گری نزدیک به ۴۵۰۰ نفر بود یعنی ۲۵ درصد به نسبت هفته قبل کمتر بودند. این وضعیت گویای آن است که فعالان بازار به‌رغم کاهش حجم معاملات بیشتر هستند و این به معنی آن است که پتانسیل تغییر فاز این معاملات وجود داشته و فعالان بازار نیز حاضر به خروج از این بازار و مهاجرت به بازارهای رقیب نشده‌اند. این شرایط باز هم گویای مزیت‌های زیرپوستی این بازار بوده و پتانسیل تغییر را برجسته‌تر می‌سازد.

نگاهی به جدول معاملات هفتگی در بازار آتی سکه نشان می‌دهد که با کاهش حجم معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان نیز کاهش یافته که منطقی به نظر می‌رسد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته اغلب یا خریداران بر فروشندگان برتری داشته یا بالعکس، که گویای توانایی معامله‌گران و همچنین فشار خرید یا فروش است؛ به این معنی که برتری خریداران از لحاظ تعداد نشان‌دهنده فشار برای فروش و برتری فروشندگان نیز از وجود انرژی برای خرید حکایت دارد. این مطلب ساده بارها مورد توجه قرار گرفته و رویکرد ساده‌ای است. در هفته‌های قبل این جهت‌گیری نسبتا شفاف بوده؛ ولی برای هفته‌ای که گذشت شاهد هستیم که این دو نرخ بسیار به هم نزدیک شده است یعنی بازار در تعادلی نسبی به سر برده و ذهنیت غالبی برای کل بازار متصور نیست. این شرایط هم نشان می‌دهد که بازار مسیر مشخصی نداشته ولی این قبیل آرامش‌های قیمتی و معاملاتی خود داده‌ای است که تغییر فاز بازار را با احتمال افزایش حجم معاملات و ورود یک جو جدید در ذهن تداعی خواهد کرد؛ رخدادی که در کاهش قیمت دلار و مخصوصا ثبات آن، رشد قیمت جهانی طلا و همچنین تضعیف حباب سکه مستتر خواهد بود؛ ولی نمی‌توان در مورد زمان این تغییر فاز به صراحت سخن گفت؛ اگرچه چندان هم دور نیست.

شاید از هم‌اکنون بتوان به آرامش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد خوش‌بین بود که این نکته مهم می‌تواند ذات رفتارهای فعالان بازار را از مسیری دیگر تعیین کند. به‌صورت دقیق‌تر فاز روانی ثبات نسبی قیمت دلار می‌تواند یکی از ابهامات اصلی در بازار آتی را برطرف سازد؛ زیرا دیگر بازار به واقعیت‌های قیمتی در بازارهای جهانی و حباب قیمتی سکه متمایل خواهد شد و با گذار از این فاز، تحلیل جایگاه پیشین خود را باز می‌یابد. این در حالی است که به‌صورت کلی بازار مستعد تغییر فازی جدید با افزایش حجم معاملات است مخصوصا در وضعیتی که بازار ارز دیگر جذابیت پیشین را برای سفته بازی نداشته و این به معنی آن خواهد بود که مهاجرت نقدی از بازار آتی در هفته‌های قبل معکوس شده و بازار آتی احتمالا از سرمایه‌های جدیدی منتفع خواهد شد.

ذات توانمندی بازار آتی در مقایسه با بازار نقدی سکه نیز هم به کاهش سفته‌بازی‌های بازار نقدی و هم به تقویت سیگنال‌های مخابره شده از آن برای تصمیم‌سازان اقتصادی منتهی می‌شود مخصوصا در وضعیتی که بازار آتی هم ناخودآگاه از ثبات قیمتی در دورنمای کوتاه مدت بازار ارز حکایت دارد. در هفته‌های گذشته داده‌های انتظاری از افزایش قیمت دلار در بازار آتی را مورد بررسی قرار دادیم؛ ولی این بار می‌توان گفت که بازار آتی سکه در بورس کالا خود را برای رشد حجم معاملات و تقویت فرآیندهای معاملاتی آماده می‌کند. روند افزایشی و آرام قیمت‌ها در روزهای اخیر نیز همین داده را به بازار مخابره کرده؛ اگرچه رشد قیمت‌های جهانی هم در این مسیر تاثیرگذاری مهمی داشته است.همان گونه که عنوان شد آرامش دلاری می‌تواند جایگاه تحلیل را در بازار آتی با محوریت بازارهای جهانی برجسته سازد؛ رخدادی که در هفته گذشته نیز به آن اشاره کردیم و می‌توان با صراحت بیشتری درخصوص آن سخن گفت. رکوردشکنی قیمت جهانی طلا خود مهم‌ترین سیگنال محرک بازار آتی در آرامش بهای طلاست.

درخشش طلای جهانی

بهای طلا در بازارهای جهانی گویی قیمت‌هایی نزدیک به ۱۳۵۰ دلار را به‌عنوان یک سطح قابل قبول پذیرفته است؛ اگرچه گویی یک روند افزایشی جدید را در در پس ذهن فعالان بازار ترسیم می‌کند. این شرایط تاکنون موجب شده تا بهای جهانی طلا به بالاترین حد در یک سال تاکنون قرار بگیرد اگرچه به‌صورت مقطعی توانست رکوردهای بزرگ‌تری را هم به دست بیاورد. تنها در صورتی که چند دلار دیگر رشد نرخ‌ها را در بازار تجربه کنیم می‌توان سطوح قیمتی را با سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ مقایسه کرد. این موارد نمود عینی جنگ ارزی در بازار دلار است و کاهش بهای دلار در بازارهای جهانی را می‌توان یکی از محرک‌های مهم و اصلی رشد قیمت دلار محسوب کرد. در صورت تداوم رشد نرخ در بازار طلا سیگنال محرک مهمی در بازار آتی سکه خودنمایی خواهد کرد؛ اگرچه هنوز برای اظهارنظر صریح درخصوص رشد قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم.

به‌صورت کلی کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی نه تنها بازار طلا بلکه اغلب بازارهای کالایی را تحت‌الشعاع قرار داده و این به معنی آن است که اکثریت بازارها تکانه‌های مهمی از رشد نرخ را در روزهای اخیر لمس می‌کنند. طلا نیز در مسیر رشد قیمت‌ها همپای سایر بازارهای کالایی در نوسان است و همین داده احتمال تداوم رشد قیمت طلا را برجسته می‌سازد.اگرچه بهای طلا و سایر قیمت‌ها در بازارهای کالایی به‌صورت کلی در یک مسیر نوسان می‌کنند، ولی قرابت این دو نرخ در هفته‌های اخیر افزایش بیشتری پیدا کرده گویی بر هم منطبق شده‌اند. شاید بتوان این واقعیت را به‌عنوان یک سیگنال قیمتی برای بازار طلا مورد توجه قرار داد. بنابراین در کوتاه مدت و با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای کالایی می‌توان به رشد قیمت طلا خوش‌بین بود. این در حالی است که بهای جهانی نفت خام هنوز در مسیر صعودی خود قرار داشته و دارد و می‌تواند محرک دیگری برای بازارهای کالایی و متعاقب آن بهای طلا باشد؛ ولی این تنها یک عامل حاشیه‌ای برای بازار طلاست و در سایر گزارش‌ها بیشتر به آن اشاره می‌شود.

بورس کالا

بورس کالا