روز گذشته محصولات پتروشیمی در تالار نقره‌ای در شرایطی عرضه شدند که یکشنبه جاری قیمت پایه همه محصولات پا در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال کردند. البته این مساله درباره محصولاتی همچون PVC و SBRها صادق نبود که البته رصد قیمتی آنها هم حاکی از آن بود این افت قیمتی ناچیز بوده است. علت کاهش درخصوص PVC‌ها کاهش قیمت‌های جهانی در منطقه GCC و CFR هند بوده است. در کنار این مساله توجه به قیمت SBR‌ها ما را به این امر می‌رساند که این محصول شرایط خاصی را نسبت به سایر محصولات تجربه می‌کند و با توجه به کاربرد خاص این محصول تاثیر‌پذیری خاصی از قیمت‌های جهانی نداشته و با توجه به تقاضا نوسان قیمتی را تجربه می‌کند.با این حال رصد تالار نقره‌ای حاکی از آن است که ۴۸ هزار و ۹۲۷ تن عرضه در مقابل ۶۷ هزار و ۳۶۷ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر رقم۳۴ هزار و ۲۶۴ تن محصول معامله شد.این در حالی است که هفته گذشته ۴۵ هزار و ۲۲۰ تن عرضه در مقابل ۶۳ هزار و ۹۸۸ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۳۵ هزار و ۲۲۳ تن محصول معامله شد.

مقایسه این ارقام با عرضه، تقاضا و حجم معامله در روز سه شنبه گذشته حاکی از روندی کاهشی برای معاملات طی این هفته است. البته این در حالی است که اغلب فعالان بازار به سمت خرید از بورس متمایل شده و همچنین جذابیت واسطه‌گری و سفته‌بازی به شدت کاهش یافته است. این در حالی بود که با فرض بالابودن حجم معاملات در ۳ هفته گذشته می‌توان این گونه استناد کرد که موجودی انبارها در بازار داخلی بالاست و این به معنی آن است که اغلب واسطه‌ها توان چندانی برای فروش محموله‌های خود در بازار آزاد ندارند که یکی از خروجی‌ها یا شاید شواهد آن را می‌توان روند کاهشی قیمت‌ها به شمار آورد که مدت هاست در این بازار خودنمایی می‌کند. این شرایط در کنار بالا بودن نسبی حجم عرضه‌ها و به‌ویژه تقویت عرضه گریدهای جذاب پلی‌پروپیلنی موجب شده تا بازاری جذاب و رقابتی به ثبت برسد که نوسان آزادانه قیمت‌ها و فراز و فرود حجم تقاضا این موارد را نشان می‌دهد. البته به نظر می‌رسد باز هم تقاضای جدیدی از سوی صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده به بورس کالا وارد شده که نیاز به افزایش حجم عرضه‌ها را خاطرنشان می‌سازد.

برخی کالاهای جذاب روز گذشته

پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن یکی از کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آمد که با عرضه‌ای ۷ هزار و ۶ تنی در مقابل تقاضایی ۱۲ هزار و ۸۱۷ تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت میانگین در حدود ۴۵ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته می‌توان به پلی‌اتیلن ترفتالات بطری اشاره کرد که تقاضایی ۶ هزارو ۲۸۱ تنی در مقابل عرضه‌ای ۲ هزارو ۹۹۲ تنی قرار گرفت و دست آخر به اندازه مقدار عرضه این محصول مورد معامله قرار گرفت.