ایلنا- بورس کالای کشاورزی در بیست و ششمین ماه فعالیت خود از یک الی ۲۰ آبان ماه، شاهد عرضه ۷‌میلیون و ۷۷۶‌هزار و ۹۱۰تن کالا شامل شکر، چای، جو، ذرت، برنج و کنجاله بود که عرضه و فروش دو محصول شکر و چای طی دو سال اخیر در این ماه صورت گرفت.

در ماه گذشته ۲۹‌هزار و ۱۴۵ تن کالا به ارزش ۵۸‌میلیارد و ۵۸۷‌میلیون و ۱۴۰‌هزار ریال در تالار معاملات به فروش رفت. با توجه به آمارمعاملات بورس در مهرماه، ارزش معاملات بورس کشاورزی طی آبان ماه ۲۴‌درصد و حجم معاملات ۱۶‌درصد افزایش یافت.

گروه کنجاله

طی آبان ماه، ۴۵۷‌هزارو ۶۰ تن انواع کنجاله دانه های روغنی شامل سویا، کلزا و تخم پنبه بر روی تابلوی عرضه رفت که ۶هزار و ۲۷۰ تن آن به ارزش ۱۷‌میلیارد و ۶۹۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به فروش رفت.

این گروه در این ماه، شاهد دادوستد ۵‌هزار و ۸۹۵ تن کنجاله سویا، ۴۵تن کنجاله تخم پنبه و ۳۳۰ تن کنجاله کلزا بود.حجم معاملات گروه کنجاله نسبت به مهر ماه ۵۷‌درصد افزایش را شاهد بود.

گروه شکر

پس از وقفه ۲ ساله دادوستد شکر در بورس، تالار معاملات در آبان ماه، شاهد معامله ۳۰تن شکر داخلی به قیمت هر کیلو ۵۰۸۰ریال و به ارزش ۱۵۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال بود.

گروه چای

برای اولین بار طی فعالیت ۲۶ ماهه بورس کشاورزی، ۵۰۰ تن چای باروتی گیلان بر روی تابلوی عرضه رفت که کل آن به ارزش یک‌میلیارد و ۸۵۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

گروه ذرت

کارگزاران بورس کالای کشاورزی در آبان ماه جمعا ۷‌میلیون و ۲۹۷‌هزارو ۹۸۰ تن انواع ذرت دانه‌‏ای در رینگ معاملات عرضه کردند که ۱۶‌هزار و ۱۷۵ تن آن شامل یک‌هزار و ۲۱۰ تن ذرت کرمانشاه، یک‌هزار و ۱۱۵ تن ذرت برزیل، ۶‌هزار و ۴۳۰ تن ذرت دزفول، ۵۰۰ تن ذرت فیروزآباد، ۴‌هزار و ۷۲۵ تن ذرت مرودشت و ۲‌هزار و ۱۹۵تن ذرت چین مورد معامله قرار گرفت.

ارزش معاملات این گروه طی آبان ماه به رقم ۲۷‌میلیارد و ۸۱۱‌میلیون و ۵۷۵‌هزار ریال بالغ شد. این گروه، ۱۰‌درصد رشد حجم معاملات را نسبت به مهرماه تجربه کرد.

۸۰‌درصد حجم معاملات گروه ذرت طی آبان ماه تولید داخلی و ۲۰‌درصد وارداتی بود.

گروه جو

۲۱‌هزار و ۲۶۵ تن جو دامی داخلی و وارداتی در ماه گذشته در تالار معاملات بورس کالای کشاورزی عرضه شد که ۶‌هزار و ۹۵‌تن آن شامل ۲‌هزار و ۱۷۵ تن جو گلستان، ۱۶۰ تن جو اصفهان، ۱۵ تن جو کرمانشاه و ۳‌هزار و ۷۴۵ تن جو اوکراین به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۶۱۴‌میلیون و ۱۶۵‌هزار ریال خریداری شد.۶۱‌درصد حجم معاملات گروه جو طی آبان ماه وارداتی و ۳۹‌درصد آن تولید داخلی بود.