گروه بورس - روز گذشته «صکوک» با عرضه اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان در فرابورس، وارد بازار سرمایه ایران شد. بر این اساس دیروز ۱۳۱ میلیارد ریال اوراق اجاره «ماهان» در فرابورس به فروش رسید و امروز نیز بقیه این اوراق عرضه می‌شود.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه درباره «صکوک» گفت: در حال حاضر این ابزار در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز از ۲ سال قبل در حال عملیاتی شدن است.

شاهین شایان آرانی افزود: این ابزار می‌تواند تاثیرات مثبتی را در این بازار به وجود آورد که از جمله می‌توان به تامین منابع مالی صنایع و شرکت‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این ابزار می‌تواند عاملی برای جذب منابع مالی توسط تولید‌کنندگان و صنعتگران باشد و به این افراد کمک کند تا با بهره‌گیری از آن، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین و پروژه‌ها را عملیاتی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابزار صکوک قابلیت جذب نقدینگی‌های موجود در بازار را دارد.

وی ادامه داد: این ابزار باید از نظر ساختار حقوقی، مالی و مدیریتی دقیق و ممتاز باشد؛ ضمن اینکه توجه به تنوع آن نیز از نکات مهم است.

به گفته شایان آرانی در حال حاضر ابزار صکوک اجاره در ایران راه‌اندازی شده که جا دارد متولیان به سایر ابزارهای آن از قبیل صکوک مشارکتی نیز توجه داشته باشند.

کمک به بخش واقعی اقتصاد

از سوی دیگر، ناشر اوراق یادشده بر این باور است که اوراق مالی اسلامی به بخش واقعی و حقیقی اقتصاد کمک می‌کند.

سید سعید ثنایی در این باره به «سنا» گفت: اوراق مالی اسلامی، ریسک را به صورت مشارکتی مدیریت و باعث پویایی بیشتر چرخه صنایع مختلف می‌شود.

وی اظهار داشت: تامین مالی، بازوی توانمند بنگاه‌های مالی و اقتصادی و از عوامل مهم در تعمیق نظام مالی هر کشوری محسوب می‌شود.

ثنایی ادامه داد: در سال‌های اخیر موضوع ارتباط سازمان یافته نهادها و ابزارهای مالی به صورت یک موضوع منسجم با عنوان مهندسی مالی از اهمیت فراوانی برخوردار شده است.

مدیرعامل شرکت واسط مالی بهمن گفت: در همین رابطه، طراحی ابزارهای مالی متناسب با نیازهای مالی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی اسلامی که مطابق با عقود امضا شده یا تاسیس شده شرع مقدس اسلام باشد، ضروری و بلکه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. وی اضافه کرد: امروزه اندیشمندان مالی اسلامی در پاسخ به این نیاز با استفاده از عقود اسلامی و ظرفیت‌های علم و اصول فقه، گونه‌های مختلفی از اوراق بهادار اسلامی را تحت عنوان صکوک طراحی کرده‌اند.

ثنایی اظهار داشت: در مقابل ابزارهای نوین مالی رایج که بیشتر برای بزرگ‌تر شدن بخش مالی اقتصاد طراحی شده و ریسک را به یک طرف منتقل می‌کنند، اوراق مالی اسلامی به بخش واقعی و حقیقی اقتصاد کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در ایران هر چند بررسی و تصویب صکوک به سال ۱۳۸۶ باز می‌شود؛ اما ایجاد نهادهای مالی متناسب و لحاظ کردن تمام جوانب کار باعث شد که پس از تاسیس شرکت مدیریت دارایی مرکزی و نهادهای واسط مالی، نخستین اوراق بهادار اسلامی«صکوک اجاره» در بازار سرمایه منتشر شود تا ابزار جدیدی برای تامین مالی شرکت‌ها در کشور راه‌اندازی شود.