ایسنا - مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت گفت: پرداخت سود مشمولان مرحله اول و دوم سهام عدالت و همزمانی آن با انتخابات تصادفی بوده و هر زمانی که پول کافی در اختیار باشد، پرداخت سود مشمولان آغاز می‌شود.

محمدجواد شیخ در پاسخ به ابهام برخی نمایندگان مجلس که عنوان کرده بودند، نحوه محاسبه و پرداخت سود سهام عدالت در ماه‌های اخیر در شرایطی که اکثر بنگاه‌ها زیان‌ده هستند دارای ابهام است، اظهار کرد: بیشتر شرکت‌‌هایی که در پرتفوی سهام عدالت هستند سودده بوده و اگر شرکتی زیان ده باشد، سودی ندارد که تقسیم کند بنابراین این موضوع صحت ندارد.

۱۱ شرکت زیان ده هستند

وی با طرح این سوال که اگر سهام عدالت سودی از شرکت‌‌ها دریافت نکند، پس از چه محلی می‌تواند سود پرداخت کند؟ ادامه داد: از۵۰ شرکت موجود در پرتفوی سهام عدالت ۳۹ شرکت سودده و ۱۱ شرکت زیان‌ده هستند که این ۱۱ شرکت از شرکت‌‌های پتروشیمی بوده که در مرحله طرح قرار داشته و به همین ترتیب زیان ده شدند ولی بقیه شرکت‌‌ها از جمله فولاد مبارکه و مس سودده بودند.

وی توضیح داد: از پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان، اصفهان، تبریز، تهران، شازند اراک، شیراز، کرمانشاه و لاوان که در پرتفوی سهام عدالت هستند تنها پالایشگاه نفت لاوان سود نداشته و مابقی پالایشگاه‌ها سودده بودند.

شیخ در ادامه اضافه کرد: ۱۰ شرکت پتروشیمی که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارند شامل پتروشیمی پتروشیمی ارومیه، بوعلی‌سینا، بیستون، فجر، تبریز، جم، خوزستان، تندگویان و مارون زیان ده بوده و تنها پتروشیمی بندر امام(ره) سودده بوده است، به این ترتیب ۹ شرکت پتروشیمی به همراه پالایشگاه نفت لاوان و پست بانک در سال مالی ۸۶ زیان ده بودند.

وی اضافه کرد: برای پرداخت سود شرکت پتروشیمی بندر امام دستور رییس جمهوری را اخذ کردیم ولی این شرکت تاکنون از پرداخت سود ۵۰‌‌میلیارد تومانی خودداری کرده است.

تنها منبع سهام عدالت سود شرکت‌‌ها است

وی تاکید کرد: تنها منبع شرکت کارگزاری سهام عدالت سود شرکت‌‌ها است و این شرکت منبع دیگری ندارد که سود پرداخت کند بنابراین شرکت‌‌هایی که سود خود را پرداخت کردند، موجب شد که بتوانیم سود مراحل اول و دوم مشمولان سهام عدالت را پرداخت کنیم.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در ادامه میزان طلب دولت از سهام عدالت و پرداخت آن را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: طبق قانون سهام عدالت باید مبلغی به عنوان قسط به دولت پرداخت شود که دولت نیز قسط خود را مشخص و دریافت می‌کند، این قسط باید طی ۱۰ سال انجام شود و اگر یکسال کمتر پرداخت شود به سال دیگر موکول می‌شود و اگر تا سال دهم تسویه نشد، ظرف مدت ۶ ماه باید آنچه که تسویه نشده پرداخت شود در غیر این صورت دولت به اندازه‌ای که تسویه شده است، سهام را آزاد خواهد کرد یعنی سهام در رهن دولت باقی می ماند.

کل طلب دولت از سهام عدالت پرداخت شده است

وی اضافه کرد: در حال حاضر این قسط در حال پرداخت است به طوری که کارگزاری سهام عدالت سال گذشته۱۰۰‌‌میلیارد تومان و امسال نیز ۱۰۰‌‌میلیارد تومان به دولت قسط پرداخت کرده است.

شیخ تصریح کرد: کل طلب دولت از سهام عدالت احتمالا ۲۰۰‌‌میلیارد تومان است که این میزان قطعی نیست ولی این مبلغ پرداخت شده است.

ظاهرا طلب دولت ۲۰۰‌‌میلیارد تومان است

وی افزود: در گذشته تصور بر این بود که سهام عدالت باید۴۰۰‌‌میلیارد تومان سود به دولت پرداخت کند ولی ظاهرا گفته می‌شود که باید ۲۰۰‌‌میلیارد تومان پرداخت شود که کارگزاری سهام عدالت این مبلغ و طلب دولت را پرداخت کرده است. بنابراین از سودی که به مشمولان ارایه می‌شود طلب دولت از آن برداشت نخواهد شد.

شیخ در ادامه یادآور شد: در خصوص نحوه پرداخت سود سهام عدالت و همزمانی آن با انتخابات، نامه‌ای از سوی مجلس به این کارگزاری ارسال و در خصوص محل پرداخت سود سوالاتی مطرح شد و در جواب این نامه لیست شرکت‌‌ها وجریان نقدی سهام عدالت را به مجلس ارایه کرده و عنوان کردیم که چه شرکت‌‌هایی سود خود را پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: زمان و نحوه پرداخت سود سهام عدالت از سال گذشته پیگیری شد و به محض اینکه پول کافی برای پرداخت سود یک مرحله تکمیل شد، پرداخت سود آن آغاز شد که در حال حاضر مرحله اول و دوم پرداخت شده ولی پرداخت سود مرحله سوم آغاز نشده است.

شیخ خاطرنشان کرد: مقرر بود پرداخت سود سهام از آذرماه سال گذشته آغاز شود که بنا به دستور رییس جمهور به بهمن موکول شد ولی به دلیل مشکل نقدینگی در شرکت‌‌ها فقط توانستیم سود مرحله اول را پرداخت کنیم بنابراین زمان پرداخت سود به تاخیر افتاد که در حال حاضر نیز پرداخت سود شرکت‌‌ها به سهام عدالت تسویه نشده و۶۷۰‌‌میلیارد تومان از شرکت‌‌ها طلب داریم.

وی افزود: در نامه مجلس به کارگزاری سهام عدالت عنوان شده بود، پرداخت سود مشمولان با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شده است در حالی که این موضوع ربطی به انتخابات ندارد زیرا زمانی که سود به کارگزاری سهام عدالت پرداخت شود ما سود را پرداخت می‌کنیم و منبع دیگری برای پرداخت سود نداریم.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی برای پرداخت سود سهام عدالت از سال گذشته صورت گرفت که نتیجه آن به صورت تصادفی با انتخابات همزمان شد، به هر حال بر مبنای پولی که ارایه شد، پرداخت سود نیز آغاز شد.

این درحالی است که چندی پیش برخی نمایندگان مجلس در اظهار نظرها و نطق‌هایی اعلام کرده بودند که نحوه محاسبه و پرداخت سود سهام عدالت در ماه‌های اخیر در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه‌اند، ابهام دارد. آنها معتقدند که در پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان الزامات قانونی رعایت نشده است و حتی تشکیل کمیته‌ای از سوی مجلس برای تحقیق و تفحص در این زمینه را خواستار شده بودند.