تحلیل پیش رو وضعیت سودآوری فولاد خراسان در سال‌جاری را مورد بررسی قرار داده است. این تحلیل در 17 آذر ماه سال‌جاری در سایت بازار مجازی ایران منتشر شد. در بخش نخست تناژ و درآمد حاصل از فروش «فخاس» بررسی شده است.

همان طور که ملاحظه می‌شود بهای فروش هر کیلو محصول تولیدی در ۶ ماه دوم ۷۱۰۰ ریال برآورد شده است که این رقم در مقایسه با قیمت واقعی فروش محصولات در بورس فلزات اندکی کمتر است.
در بخش دوم بهای تمام شده فروش پیش‌بینی شده در بالا مورد بررسی قرار گرفته است.
همان گونه که ملاحظه می‌شود بهای هر تن آهن قراضه ۴۰۰ دلار فرض شده است که در مقایسه با قیمت‌های فعلی در حدود ۲۰درصد بالاتر برآورد شده است. با توجه به هزینه فوق و با فرض افزایش ۵درصد هزینه دستمزد و سربار نسبت به ۶ ماه نخست، بهای تمام شده کالای فروش رفته در ۶ ماهه دوم ۱۳۵۶۸۸۳میلیون ریال برآورد می‌شود. در بخش سوم براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای ۶ ماهه دوم و براساس ارقام محقق شده درآمد و هزینه در ۶ ماهه اول صورت سود و زیان به شرح زیر برآورد می‌شود:
لازم به توضیح است که در پیش‌بینی ارائه شده، تناژ فروش کمتر از پیش‌بینی ارائه شده توسط شرکت به سازمان بورس لحاظ شده است. در نتیجه بهای تمام شده نیز کاهش یافته است.
نکته قابل توجه در پیش‌بینی ارائه شده از سوی شرکت برآورد بیش از واقعیت هزینه‌ها است. همچنین مالیات با نرخ ۵/۲۲درصد و معافیت ۷۵میلیارد ریالی ناشی از افزایش سرمایه محاسبه شده است. شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۱/۸۶ را در تاریخ ۲۵/۷/۸۶ مبلغ ۳۳۵ریال و در تاریخ ۳/۸/۸۶ مبلغ ۵۳۳ریال اعلام کرده است.
ارزش‌گذاری
توجه به چند نکته برای ارزش‌گذاری سهام فولاد خراسان پس از بررسی درآمد هر سهم ضروری است. با توجه به پیش‌بینی‌های جهانی از امکان رشد قیمت فولاد در سال آینده به نظر می‌رسد تحقق این امر می‌تواند از یک سو درآمد شرکت و از سوی دیگر بهای تمام شده فولاد خراسان (عمدتا قراضه) را افزایش دهد که برآیند تغییرات فوق می‌تواند منجر به رشد سودآوری فولاد خراسان در سال مالی آتی شود.
- میانگین موزون P/E بورس تهران در حدود 5/5 واحد است.
تحلیل ارائه شده براساس آخرین اطلاعات تولید و فروش و قیمت‌های مواد اولیه و محصولات پیش‌بینی شده است. بدیهی است هر گونه تغییر در وضعیت قیمت مواد اولیه یا قیمت محصول نهایی تعرفه‌ها و قوانین دولتی مترتب بر شرکت می‌تواند پیش‌بینی انجام شده را دستخوش تغییر کند.
www.IFD.ir