فارس - مدیرعامل شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی با اعلام اولویت‌‌های کاری در سال جاری گفت‌‌: از ۳‌‌میلیون و۸۰۰ هزار کد سهامداری موجود در سیستم، فقط یک‌‌میلیون و ۶۰۰ هزار کد صحیح بوده و براساس شماره ملی فعالان بازار شناسایی شده است. علیرضا حاجی نوروزی اولویت‌‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار را (که روز دوشنبه مورد تصویب هیات مدیره شرکت قرار گرفته بود، اعلام کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عهده دار انجام امور خدماتی ۱۰شرکت بورسی بود و براساس پیش بینی‌‌های به عمل آمده در سال جاری ۲۵ شرکت دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهند شد.

نوروزی با بیان اینکه چند شرکت بورسی خواهان توزیع سود سالیانه خود از طریق شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی شده‌اند ادامه داد‌‌:‌ در این رابطه زیرساخت‌‌‌های این برنامه انجام شده و با بانک صادرات نیز قراردادی برای توزیع سود منعقد شده است.

به گفته وی براساس آیین نامه پذیرش شرکت‌‌های جدید در بورس‌‌، هر شرکتی قبل از درج و پذیرش و عرضه سهام در بورس باید قرارداد انجام امور خدمات را با شرکت سپرده مرکزی به امضا برساند.

وی به دیگر اولویت‌‌های کاری شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: انتقال چاپ گواهینامه سپرده سهام به شرکت‌های کارگزاری تا دو ماه آینده‌‌، انجام امور مربوط به پس از معاملات در بورس‌‌های کالا و فرابورس‌‌، افتتاح سامانه جدید در خدمات امور سهامداری با عنوان ISS و افتتاح فاز دوم IPS در نیمه اول سال، تصویب آیین‌نامه اجرایی صندوق تضمین معاملات بورس اوراق بهادار ظرف یک ماه آینده در هیات مدیره شرکت ارسال آن به سازمان بورس از جمله برنامه‌‌های تعیین شده در سال جاری است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی با اشاره به راه اندازی صندوق تضمین تصریح کرد: آیین نامه راه‌اندازی حساب تضمین بورس به منظور تضمین معاملات کارگزاران و جبران خسارت‌های احتمالی این گروه به فعالان بازار با همکاری سازمان بورس تهیه خواهد شد تا براساس آن برای شرکت‌‌های کارگزاری سقفی در معامله تعیین ‌‌‌شود و چنانچه کارگزاری خواهان انجام معامله‌ای بالاتر از سقف تعیین شده باشد باید ابتدا میزان سپرده در صندوق تضمین را افزایش داده و سپس اجازه خرید را دریافت کند.

نوروزی ادامه داد: در این رابطه مذاکره با سه شرکت بیمه ای برای پوشش پایاپای وجوه در حال انجام است تا در صورت بروز مشکلی در تسویه وجه کارگزاران، مانعی وجود نداشته باشد.

به گفته وی از دیگر اولویت‌‌های مصوب شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی، فراهم کردن امکان تعیین و تغییر کارگزاران ناظر بدون مراجعه سهامداران، زمینه سازی برای خرید و فروش اینترنتی سهام‌‌، انجام اوراق مشارکت بازار ثانویه در سامانه تابان بانک مرکزی و تدوین چرخه‌‌‌های فرآیند معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا تا نیمه اول سال جاری است.

نوروزی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳‌‌میلیون و۸۰۰ هزار کد معاملاتی سهامداران حقیقی و حقوقی وجود دارد که از این تعداد حدود یک‌‌میلیون و۶۰۰ هزار کد معاملاتی صحیح بوده و منطبق با شماره کارت ملی است.