گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: افرانت یکی از شرکت‌های پرطرفدار فرابورسی است. شرکتی دانش بنیان که مردادماه سال گذشته با قیمت ۸۲۰ تومان در فرابورس ایران کشف قیمت شد و بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را برای سرمایه‌گذارانش تاکنون رقم زده است. از این رو اقبال فعالان بازار سرمایه نسبت به سهام این شرکت فرابورسی موجب شد تا در این بخش از «جان کلام» به سراغ مدیرعامل آن رفته و آخرین تحولات رخ داده در افرانت را از وی جویا شویم.

مدیرعامل افرانت در این گفت‌وگو اظهار داشت: با افزایش حجم فروش حاشیه سود شرکت‌های IT رشد چشمگیری خواهد داشت. دکتر فریدون قاسم‌زاده، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: تحولات سریع جهانی در عرصه IT طی دو دهه گذشته باعث شده چهار شرکت Apple، Exxon mobile، Microsoft و IBM با ارزش بازار ۵۸۸ و ۴۰۶ و ۲۶۵ و ۲۴۲ میلیارد دلار در رتبه‌های اول، دوم، سوم و پنجم باارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار گیرند. وی با اشاره به توسعه انفجاری خدمات تجاری الکترونیکی که به‌رغم رکود اقتصادی موجود به رقم بی‌سابقه ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ تنها به کشور آمریکا رسیده، گفت: همسو با این تحولات پهنای باند اینترنتی نیز از ۴۶۵ مگابیت در ثانیه در سال ۸۳ به ۶۵ هزار مگابیت در ثانیه در سال ۹۰ رسیده که رشدی معادل ۱۴۰ درصد را تجربه کرده است.

رشد ۸۰۰ برابری تجارت الکترونیک

وی همچنین افزایش ۸۰۰ برابری آمار خدمات تجارت الکترونیکی در کشور در چهار سال گذشته را که از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۸۶ به بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۰ رسیده را دلیل دیگری بر تداوم رونق بازار سرویس‌های توانمندکننده در عرصه خدمات و تجارت الکترونیکی در کشور دانست و یادآور شد: به دلیل ماهیت صنعت IT تداوم رشد ۲ تا ۳ رقمی در این حوزه طی ۵ سال آینده نجومی و قابل پیش‌بینی است، چراکه آمار فوق تنها مربوط به فروش آنلاین سهام، خودرو، شارژ موبایل و پرداخت قبوض تلفن از طریق اینترنت بوده و با اضافه شدن فروش اینترنتی سهام عمده، بلوکی، بورس کالا، انرژی و سایر تولیدات از قبیل محصولات پتروشیمی، سیمان و غیره به ارقام بسیار بالاتری در تجارت الکترونیکی خواهیم رسید.

مدیرعامل افرانت با اشاره به استراتژی توسعه فروش شرکت مبنی بر افزایش سهام بازار اضافه کرد: افرانت به دلیل پیشتازی در ارائه خدمات اینترنت به عنوان نخستین شرکت اینترنتی بخش خصوصی در کشور با دسترسی مستقیم به شبکه اینترنت از طریق ماهواره و با سرمایه‌گذاری جدی و به موقع در زمینه ارائه خدمات دیتاسنتر در کشور افزایش چشمگیری در درآمد و سودآوری داشته است. وی افزود: این روند با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه ارائه خدمات پیشرفته پردازش ابری (Cloud computing) در دیتاسنتر جدید شرکت امکان میزبانی ۳۰۰ سرور فیزیکی و ۲۵۰۰۰ سرور مجازی ظرفیت بالایی را برای بازار نوظهور خدمات و تجارت الکترونیکی در کشور ایجاد می‌کند، در سال‌های آینده با سرعت زیاد تداوم خواهد داشت.

پیش‌بینی روزهای خوب برای افرانت

وی خاطرنشان کرد: افرانت با فروش بالغ بر ۲۰۰/۲ مگابیت در ثانیه پهنای باند به صدها شرکت و سازمان دولتی و خصوصی در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بازار توزیع پهنای باند کشور را به خود اختصاص داده و در نتیجه امکان خرید پهنای باند به میزان بالا و قیمت ارزان‌تر در مقایسه با رقبا را دارد.

وی پیش‌بینی کرد با توجه به روند انفجاری رشد خدمات و تجارت الکترونیکی در کشور، افرانت به رشد قابل توجهی در میزان فروش پهنای باند و درآمد حاصل از آن در سال‌های آینده برسد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین با اشاره به دستورالعمل‌های صادره درخصوص انتقال سرورهای متعلق به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از خارج به داخل و رواج فرهنگ استفاده از خدمات و تجارت الکترونیکی در کشور گفت: بازار ارائه این نوع خدمات در کشور طی سال‌های آینده با سرعت بیشتری رشد کرده و ضمن کمک به توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد در کشور، موجب رشد درآمد و سودآوری خدمات دیتاسنتر و نیز شرکت‌های فعال در حوزه خدمات و تجارت الکترونیکی خواهد شد.