گروه بورس - هدیه لطفی: با درج نام شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، قطار فرابورس به ایستگاه بیست و یکم رسید.

روز گذشته شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، پس از احراز کلیه شرایط پذیرش و با نماد «سمگا» در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج نام شد.
یادآور می‌شود شرکت مزبور در گروه هتل و رستوران و در زیر گروه هتل‌ها، اردو و دیگر تدارکات اقامت کوتاه‌مدت جای گرفته است.
تغییر روند بازار
از سوی دیگر روز گذشته اوضاع حاکم بر بازار فرابورس در مقایسه با روز شنبه، به طور نسبی بهبود یافت و به روال متعادلی بازگشت. در این روز صف خریدی برای سهام دو شرکت پتروشیمی پردیس و بانک الکترونیکی آرین تشکیل شد و صف‌های مزبور تا پایان ساعات معاملاتی تداوم یافت.
این در حالی است که شرکت روان فن‌آور شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بود. این شرکت دیروز صف فروشی معادل ۷۰ هزار سهم داشت و به دنبال آن هر سهم «خفناور»، ۵ درصد کاهش نرخ را تجربه کرد.
همچنین در بازار دیروز 7 نماد معاملاتی دیگر نیز با افت قیمت مواجه شدند، که در این راستا می‌توان به کاهش نرخ 16/3 درصدی هر سهم بیمه دی، 54/3 درصدی فولاد آلیاژی یزد، 62/3 درصدی لیزینگ ایرانیان و 86/4 درصدی مرجان کار اشاره کرد.این در حالی است که گواهی‌های تسهیلات مسکن تمامی دوره‌ها، شاهد رشد قیمت سهام خود بودند، که گواهی دوره دی ماه با 34/2 درصد، بیشترین رشد قیمت را در این رده به خود اختصاص داد. همچنین روز گذشته بیش از 7 میلیون و 770 هزار سهم در میان سه هزار و 703 نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 83 میلیارد و 662 میلیون ریال رسید. نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با حجم معاملاتی 22 میلیون سهم و ارزش 34 میلیارد و 216 میلیون ریال، حدود نیمی از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و در نتیجه به عنوان پر‌معامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
در بازار اوراق مشارکت نیز دیروز اوراق ۴ شرکت سپرده سعدی، اجاره ماهان، سپرده کشاورزی و مشارکت نفت معامله شد.در جزئیات این معاملات می‌توان به دادوستد ۱۸ هزار و ۵۳۰ برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۳۹ میلیون ریال و دادستد ۴ هزار و ۸۳۰ برگه از اوراق سپرده کشاورزی اشاره کرد. دیروز قرار بود نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شود که به امروز موکول شد.


تالار الکترونیکی
همچنین مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با «مهر» به تالار الکترونیکی برای معاملات فرابورس اشاره کرد و گفت: قرار است که معاملات فرابورس با استفاده از سیستم و شبکه الکترونیک انجام شود. مصطفی امید قائمی در ادامه تاکید کرد: البته شاید در آینده فضایی را برای پاسخگویی بیشتر به سهامداران فرابورسی یا محلی برای مراجعه شرکت‌های فرابورسی در نظر بگیریم، اما این فضا به صورت تالار برای استقرار کارگزاران نخواهد بود.
وی با بیان اینکه سیاست سازمان بورس نیز پیاده سازی چنین برنامه‌ای نیست، افزود: در دنیا نیز چنین برنامه‌ای اجرا نشده و همه شرکت‌های فرابورسی به یک شبکه تبدیل شده‌اند، این در حالی است که از نظر زیرساخت‌ها هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و سیستم پاسخگو است.
طراحی شاخص برای فرابورس
مدیرعامل فرابورس ایران در مورد طراحی شاخص برای معاملات فرابورس اظهار داشت: برای طراحی شاخص فرابورس باید تعداد شرکت‌های فرابورسی زیاد باشد، اگر بخواهیم محاسبه بر اساس شاخص را آغاز کنیم، باید تعداد شرکت‌های فرابورسی حداقل به ۲۰ یا ۳۰ شرکت با بلوک و حجم زیاد برسد تا بتوانیم از بین آنها یک شاخص قابل اتکا محاسبه کنیم.
وی با بیان اینکه شاخص بورس ارزش کل شاخص بازار را نشان می‌دهد، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در ارزش کل شاخص بازار قرار دارند، سهم شناور مناسب ندارند؛ بنابراین چندان قابل اتکا نیستند، اما شاخص سهام شناور آزاد می‌تواند واقعیت‌ها و نوسانات بازار را بهتر نشان دهد.
امید قائمی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که به مرحله‌ای برسیم که شرکت یا سهم شناور آزاد مناسب در حد بازار داشته باشیم تا بعد بتوانیم شاخصی را تعریف کنیم که آن شاخص بتواند واقعیت‌های بازار را به خوبی نشان دهد. شاخص کل شاید چندان واقعیت‌های بازار را نمایان نکند، اما شاخص سهام شناور آزاد واقعیت‌های بازار را بهتر بازگو می‌کند.
وی افزود: با توجه به اینکه برای اولین بار است که برای فرابورس شاخص تعریف خواهیم کرد؛ بنابراین شاخصی تعریف می‌کنیم که همیشه بتواند واقعیت‌های فرابورس را به نحو صحیح و واقعی بیان کند، برای همین لازم است که تعداد شرکت‌های فرابورسی بسیار بیشتر باشد و همچنین شرکت‌هایی با سهم شناور آزاد و حجم و عرضه زیاد در آن حضور داشته باشند؛ بنابراین هنوز بازار به آن مقطعی که بتوانیم یک شاخص برای آن تعریف کنیم، نرسیده است.