جنب پل حافظ

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در حالی معاملات امروز را آغاز خواهد کرد که سال به نیمه خود رسیده است و کارنامه ۶ ماه نخست سال‌جاری بورس قابل ارزیابی است. در نیمه نخست سال‌جاری کارنامه بورس اوراق بهادار در تمامی مشخصه‌های اساسی مثبت بوده است.

شاخص کل با رشد محدود ۳۷/۰درصد، شاخص بازده نقدی و قیمت با ۱۸/۲درصد رشد و شاخص صنعت با ۲۲/۲ واحد رشد حکایت از حرکت متوازن اما آرام بازار در ۶ ماه اول امسال دارد. این کارنامه در حالی ثبت شده است که در عمل بورس اوراق بهادار در ۲ ماه گذشته روند مثبت خود را آغاز کرده است و با توجه به وضعیت آرامش در تحولات سیاسی احتمال تداوم رشد در نیمه دوم سال و ثبت کارنامه بهتری وجود دارد.

به لحاظ گروه‌های سهام در ۶ ماه نخست امسال، گروه استخراج کانه‌های فلزی با ۷/۷۲درصد رشد شاخص، قند و شکر با ۴۱درصد، دارویی با ۳۳درصد، فلزات اساسی با ۴/۳۲درصد ماشین‌آلات و تجهیزات با ۵۹/۲۶درصد رشد شاخص گروهی، گروه‌های مرجع بازار در ۶ ماه نخست امسال بودند.

گروه‌های واسطه‌گری مالی با ۶/۱۵درصد افت، لاستیک و پلاستیک با ۷۹/۱۴درصد، بانک‌ها با ۲/۱۴درصد، سیمان، آهک و گچ با ۱۴درصد و خودرو با ۶۹/۸درصد افت شاخص، در آخرین رده‌های بازار قرار داشته‌اند. در میان ۱۰ شرکت بزرگ بازار نیز در پایان نیمه نخست امسال، گل‌گهر با ۷۵/۷۹درصد رشد ارزش بازار و صعود از رتبه ۱۴ در ابتدای سال به رتبه هشتم در میان ۱۰ شرکت بزرگ بازار بهترین کارنامه را در نیمه اول سال داشته است.

چادرملو با ۲/۲۷درصد رشد ارزش بازار، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۵/۱۳درصد، پتروشیمی خارک با ۵/۶درصد و پتروشیمی اراک با ۱۶/۵درصد رشد بیشترین رشد را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. در این میان چادرملو و گل‌گهر دو شرکت تازه وارد به جمع ۱۰ شرکت باارزش بازار هستند که جایگزین بانک پارسیان و گروه بهمن شده‌اند.

سیمان فارس و خوزستان با ۹/۲۸درصد افت ارزش بازار، سرمایه‌گذاری بانک ملی با ۳/۱۹درصد و سایپا با ۵درصد افت بیشترین افت ارزش را در نیمه اول سال داشته‌اند. با توجه به کارنامه نیمه نخست سال جاری از جمله وضعیت خاص دو گروه استخراج کانه‌های غیرفلزی و فلزات اساسی و رشد اندک گروه پتروشیمی اینک بازار به انتظار کاهش فاصله میان گروه پتروشیمی و دو گروه یاد شده است.

گروه پتروشیمی همواره رقیب جدی برای صدرنشینان بازار بوده است که به دلیل عدم عرضه مناسب سهام از رشد قیمتی باز مانده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه از چند نظر وضعیت خاصی را تجربه می‌کرد. نخستین مساله پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و مورد دوم پایان نیمه نخست فعالیت شرکت‌های بورس بود.

به لحاظ پایان سال مالی برخی شرکت‌های بورسی برخی از عرضه‌های عمده و عرضه‌های گسترده در بازار صورت گرفت. مهم‌ترین عرضه مربوط به سهام آبادگران بود که موجب شد سرمایه‌گذاری ساختمان از تعدیل منفی دور شود.اما در مورد بوعلی عدم تحقق معامله ۱۰درصدی سهام آهنگری شانس پرداخت DPS (سود نقدی) شرکت را در سال‌جاری بسیار کمرنگ ساخته است. از سوی دیگر پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری موجب فشار بر مشتریان جهت عرضه سهام شده است. همچنین این وضعیت موجب شد برخی از شرکت‌های حقوقی عمده نیز عرضه‌های را روی تابلو صورت دهند که عرضه سرمایه‌گذاری پتروشیمی، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری بانک ملی و سیمان فارس و خوزستان رخ داد. در مورد عرضه عمده ۴/۴درصدی لوله و تجهیزات سدید نیز به دلیل عدم حصول توافق و همچنین این واقعیت که عرضه‌های سنگین‌تر از بلوک یاد شده نیز چند روز قبل از سوی گروه صنعتی سدید در روی تابلو صورت گرفته بود، معامله عمده صورت نگرفت و احتمال عرضه آن در تابلو تقویت شده است.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنین در شوک تعدیلات منفی دو نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و آذرآب قرار داشته و این تعدیلات لزوم دقت معامله‌گران در برخورد با صف‌های خرید و حضور بدون بررسی در این صف‌ها را افزایش داده است. در معاملات روز چهارشنبه همچنین بازار تحت تاثیر برخی از تحولات درون‌سازی بورس از جمله آغاز پذیره‌نویسی شرکت بورس در روز یکشنبه آینده، آماده شدن سازمان برای واگذاری امور اجرایی به شرکت بورس و کناره‌گیری مدیران عملیاتی سازمان برای حضور در شرکت بورس جالب توجه بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه به لحاظ افزایش ۱۳ واحدی شاخص کل و رشد ۸/۹۰ ارزش معاملات به دلیل عرضه‌های سنگین و بلوکی شرایط مطلوبی را شاهد بود که انتظار می‌رود این روند به‌رغم روشن نبودن شرایط آتی سیاسی و تداوم مذاکرات همچنان ادامه یابد. در هفته آینده همچنین آغاز ماه مبارک رمضان شرایط بازار را به صورت آرام‌تری به پیش خواهد برد.