جهش صادراتی به پاکستان در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد

به گزارش تاپ‌‌‌نیوز، سومین نشست وبیناری معرفی بازارهای صادراتی با محوریت بازار پاکستان با حضور بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، مراد نعمتی‌زرگران، رایزن بازرگانی ایران در پاکستان و مدیران عامل شرکت‌های تابعه تاپیکو و شستا به میزبانی معاونت توسعه کسب و کار و امور بین‌الملل تاپیکو برگزار شد.

در این نشست وبیناری ظرفیت‌‌‌های تجاری و سرمایه‌گذاری پاکستان به‌‌‌ویژه در حوزه‌‌‌های نفت و گاز و پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افقهی در این نشست با تشریح برنامه‌‌‌های صادراتی شرکت‌های تابعه این هلدینگ، گفت: مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) دارای ۸ هلدینگ بزرگ از جمله تاپیکو است که این هلدینگ‌‌‌ها در بخش‌‌‌های مختلف فعال هستند.

وی از تاپیکو به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ چند‌رشته‌‌‌ای کشور و دومین هلدینگ بزرگ در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نام برد و افزود: تجارت سالانه حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری کشورمان با پاکستان در مقابل واردات ۷۰میلیارد دلاری این کشور، بسیار ناچیز است که بر اساس توافقات مقامات ارشد دو کشور، این میزان بنابر تاکید رئیس‌‌‌جمهور شهیدمان، باید با جهش بزرگ به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. افقهی راهبرد توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌‌‌های اصلی نظام و دولت عنوان و تاکید کرد: در این راستا، شرکت‌های تابعه تاپیکو باید با تشکیل کارگروه ویژه صادرات و تلاش شبانه‌‌‌روزی، زمینه جهش صادراتی به کشور دوست و همسایه پاکستان در سال ۱۴۰۳ را که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، فراهم کنند. مدیرعامل تاپیکو در ادامه به معرفی محصولات صادراتی شرکت‌های تابعه پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه شرکت‌های این هلدینگ قابلیت بسیار بالایی برای صادرات به کشور پاکستان‌، از سبد محصولات نفتی و گازی و پتروشیمی گرفته تا محصولات سلولزی و لاستیک دارند. وی خواستار تولید و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو با محوریت یکی از شرکت‌های دارای مزیت رقابتی در کشور پاکستان شد و گفت: این شرکت با این اقدام، می‌تواند پاکستان را به عنوان پایگاه صادراتی محصولات خود به دیگر کشورها از جمله هند برگزیند.

افقهی همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور پاکستان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استفاده از خدمات فنی و مهندسی هلدینگ تاپیکو، جزو بارزترین توانمندی‌‌‌های این هلدینگ محسوب می‌شود که این حوزه قابلیت‌‌‌های بسیاری برای امضای توافق‌نامه در آینده دارد.

مدیرعامل تاپیکو در ادامه با استقبال از پیشنهاد سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مبنی بر برگزاری همایش معرفی ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های صادراتی تاپیکو و ایجاد نمایندگی این هلدینگ در کشور پاکستان، تاکید کرد: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد این کشور ظرفیت‌‌‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دارد. برهمین اساس، ۸۷ شرکت زیرمجموعه تاپیکو با تشکیل کارگروه ویژه صادرات و پیگیری شبانه‌‌‌روزی موضوعات، باید از این ظرفیت‌‌‌ها به نحو احسن استفاده و زمینه جهش صادراتی را محقق کنند.

نمایی از اقتصاد پاکستان

حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در ادامه این نشست مجازی درباره ظرفیت‌‌‌های تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور به‌ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی سخن گفت و اظهار کرد: اقتصاد پاکستان، واردات‌محور است به طوری که از تجارت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری این کشور ۲۴۰ میلیون نفری، ۷۰میلیارد دلار به واردات و ۳۰ میلیارد دلار به صادرات مربوط می‌شود.

وی گفت: بر اساس توافقات انجام شده، حجم تجارت ۲.۲ میلیارد دلاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

نوریان تصریح کرد: بررسی گزارش‌‌‌های سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد هم‌‌‌اکنون شریک تجاری پاکستان، آمریکا و چین هستند، ضمن اینکه در حال حاضر نام ایران در بین ۱۰ کشور برتر صادرات به این کشور دیده نمی‌شود. برهمین اساس، برگزاری این نوع جلسات می‌تواند به ارتقای جایگاه صادراتی ایران منجر شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با بیان اینکه اکثر محصولات شرکت‌های تابعه تاپیکو در این کشور مشتریان خاص خود را دارد، پیشنهاد کرد که در این راستا، نمایندگی این هلدینگ بزرگ در کشور پاکستان ایجاد شود، ضمن اینکه در آینده‌‌‌ای نزدیک همایش معرفی ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در این کشور برگزار شود.

در پایان این نشست وبیناری مقرر شد نمایندگان شرکت‌های تابعه تاپیکو با سرکنسول و رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برای افزایش همکاری‌‌‌های مشترک به‌‌‌صورت مستقیم ارتباط داشته باشند.

اولین و دومین نشست وبیناری معرفی بازارهای صادراتی بامحوریت بازار عمان و ویتنام در اسفند ماه سال گذشته و خردادماه سال‌جاری برگزار شده بود.