آذربایجان‌‌‌غربی توان تولید ۱۰‌درصد نیاز بازار سنگ‌‌‌های تزئینی دنیا را دارد

عبدالحمید سرتیپی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در صورتی‌‌‌که کنسرسیوم صادرات سنگ‌‌‌های تزئینی در آذربایجان‌‌‌ غربی راه‌اندازی شود، ظرفیت قابل‌توجهی از صادرات این سنگ‌‌‌ها به کشورهای مختلف دنیا و بازارهای جهانی را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: طبق آمارها، ظرفیت تولید سنگ‌‌‌های تزئینی در آذربایجان غربی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰‌هزار تن در سال است ولی در حال حاضر حدود ۸۳۳‌هزار تن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در یک سال گذشته حدود ۷۴۰ محدوده و پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری معادن استان در راستای احیای این واحدها و خارج شدن از رکود به مزایده گذاشته شده است.

سرتیپی به مزایده اخیر معادن آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: این دوره، بزرگ‌ترین مزایده استان به شمار می‌رود که ۹۸ محدوده اکتشافی، ۱۰۹ محدوده اکتشافی دارای پروانه، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری، ۱۴ معدن دارای گواهی نامه کشف و چهار محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه‌گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار می‌شود.

وی افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌‌‌های کلانی که از سال گذشته روی صنایع معدنی در استان اتفاق افتاده، این امر در مقایسه با سایر استان‌ها در نوع خود کم نظیر است و می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد استان به همراه داشته باشد.

آذربایجان غربی غنای قابل‌توجهی در حوزه معدن دارد ولی در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و فقط یک‌درصد ارزش افزوده تولیدی استان مربوط به این بخش است.