تولید ۲۵ تن طلا درافق 1409

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» معاون طرح‌‌‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در نشست خبری که دیروز (۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، بیان کرد: به ‌‌‌زودی خروجی‌‌‌های ارزشمندی از طرح‌‌‌های معدنی معرفی می‌شود که در مناطق کمتر توسعه‌‌‌یافته است و این طرح‌‌‌ها منجر به آبادانی کشور می‌شود. ‌‌‌

«حسام مقدم‌‌‌علی» با اشاره به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در مناطق کم‌‌‌توسعه‌‌‌یافته کشور اظهار کرد: ‌‌‌با تعاملاتی که در دو سال گذشته با مجموعه‌‌‌های زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، شاهد افزایش طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای معادن در مناطق مختلف به‌‌‌ویژه مناطق کمتر توسعه‌‌‌یافته هستیم.

کشف ١۶ عنصر استراتژیک

مقدم‌‌‌علی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌‌‌شده در زمینه عناصر نادر خاکی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت کشور، یک طرح مطالعاتی درباره عناصر نادر خاکی و استراتژیک انجام شده است که منجر به کشف ١۶ عنصر استراتژیک شده که امکان فرآوری آنها وجود دارد. در همین راستا یک بسته برون‌‌‌مرزی نیز تهیه شده است.

وی با اشاره به مطالعات بسیار انجام‌‌‌شده توسط سازمان زمین‌‌‌شناسی، خاطرنشان کرد: لیتیوم جزو این ۱۶ عنصر استراتژیک است، اگر بخواهیم به استانداردهای بین‌المللی توجه کنیم باید به دنبال مواد معدنی با عیار بالا باشیم، در حالی که در کشور عیار بالا نداریم و در فلزاتی از جمله سرب و روی نیز واردات انجام می‌گیرد.

معاون طرح‌‌‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو همچنین با اشاره به استانداردهای آزمایشگاهی در عناصر معدنی، خاطرنشان کرد: آزمایشگاهی در استان البرز راه‌‌‌اندازی شده که در زمینه حوزه معدنی به صورت تخصصی کار می‌کند.

واردات دانش فنی از روسیه و چین

مقدم‌‌‌علی در ادامه با اشاره به واردات دانش فنی به کشور برای به‌‌‌روز کردن فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: با روسیه و چین مذاکره‌‌‌هایی انجام شده است تا بتوانیم دانش فنی را به کشور وارد کنیم، از آنجا که حوزه اکتشاف تجربه‌‌‌محور است، باید از ظرفیت کشورهای دیگر بهره بگیریم، ضمن اینکه باید یادآور شد که در داخل کشور توانمندی‌‌‌های بسیار خوبی نیز وجود دارد.

صدور ٢٠٠ پروانه اکتشاف

وی همچنین از صدور ٢٠٠ پروانه اکتشاف از زمان آغاز به‌‌‌کار دولت سیزدهم خبر داد و تصریح کرد: این پروانه‌‌‌ها نسبت به سنوات گذشته دو برابر شده است، صدور پروانه‌‌‌ها منجر به ‌‌‌گواهی‌‌‌های اکتشاف می‌شود که نزدیک به ١٨ ماه زمان‌ می‌برد.

معاون طرح‌‌‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه خاطرنشان‌‌‌کرد: امسال محدوده‌‌‌هایی  را که‌ درصد تحقق بالاتری به معدن دارند در اولویت قرار دادیم که ١۵ معدن شناسایی شده است، برای سال آینده نیز ٢۵ معدن در دستور کار قرار دارد.

تولید ۱۰ تن طلا در سال

مقدم‌‌‌علی همچنین به طرح‌‌‌های معدنی طلا در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور حدود ۹.۸ تن طلا تولید می‌شود که بخش بسیاری از آن توسط بازیافت طلا تولید می‌شود و بخشی هم از طریق واردات است. برنامه ما در طرح جامع طلا این است که تا چشم‌‌‌انداز سال ۱۴۰۹ به تولید ۲۵ تن فولاد دست یابیم که بخشی از آن از طریق فعال‌‌‌سازی معادنی است که اکتشافات آن کامل نشده است، بنابراین تبدیل به کارخانه فرآوری نشده است.

مقدم‌‌‌علی در ادامه تصریح ‌‌‌کرد: برنامه‌‌‌های منسجمی برای شناسایی و اکتشاف معادن طلا در نظر گرفته شده است؛ برای نمونه معدن طلای هیرد در استان خراسان‌‌‌جنوبی هرچند ١۵ سال پیش شناسایی شد، ولی اکتشاف کامل نشده بود و تاکنون ١٠٠ کیلو طلا در این معدن تولید شده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اکتشاف معادن خاطرنشان‌‌‌کرد: برای هدف‌‌‌گذاری شناسایی و اکتشاف معادن طلا به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد بودجه در جهت تکمیل مطالعات نیاز است.

۴۰ محدوده معدنی مس در کشور

معاون طرح‌‌‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه ۴۰ محدوده معدنی مس در کشور وجود دارد، عنوان کرد: این معادن بیشتر در حوزه شرق کشور واقع شده‌‌‌اند که یک معدن دیگر نیز معرفی خواهد شد.

پیگیری ۵۰ طرح در حوزه معدنی و صنایع معدنی

مقدم‌‌‌علی در ادامه تاکید کرد: نزدیک ‌‌‌به ۵٠ طرح در حوزه معدنی و صنایع معدنی در سازمان ایمیدرو دنبال می‌شود که هر کدام از این طرح‌‌‌ها و پروانه‌‌‌های اکتشاف یک طرح توسعه‌‌‌ای هستند.

وی همچنین به معادن گوهر سنگ اشاره کرد و گفت: در حوزه گوهرسنگ‌‌‌ها برای تسهیل فعالان، اصلاح قوانین انجام شده و در حوزه اکتشاف نتایج خوب و مزایده‌‌‌هایی برای فعالان انجام شده است.

٨٠‌هزار متر حفاری در کشور تا پایان سال

همچنین مدیر اکتشاف ایمیدرو در ادامه این نشست با اشاره به تعداد پروانه‌‌‌های اکتشافی عنوان کرد: ١١۴ پروانه اکتشاف در کشور وجود دارد که عملیات اکتشافی آنها در دست اقدام است.

«احمد فتاحی» در ادامه اذعان کرد: در همین راستا ٣۵ پهنه آزاد شده که شامل ١٣٠‌هزار کیلومترمربع است. وی همچنین با اشاره به این موضوع که در نیمه نخست امسال ۶ گواهی اکتشاف صادر شده است، بیان کرد: درصدد هستیم تا پایان سال این تعداد را به ٩ مورد برسانیم.

مدیر اکتشاف ایمیدرو همچنین خاطرنشان کرد: امسال قرار بود ٨٠‌هزار متر حفاری در کشور انجام گیرد که تاکنون ۴١‌هزار متر حفاری انجام شده و تهیه نقشه‌‌‌های زمین‌‌‌شناسی نیز در حال انجام است.

عملیات اکتشافی گوهر‌سنگ‌‌‌ها در ۱۱ استان

همچنین مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در این نشست عنوان کرد: عملیات اکتشافی گوهر‌سنگ‌‌‌ها در ۱۱ استان در حال اجراست و اکنون ۳۵‌درصد اکتشافات کشور در این حوزه است.

«ابومحمد هاشمی» عنوان کرد: طرح ملی توسعه صنعت گوهرسنگ از دو سال پیش ابلاغ شده است. این سند در‌برگیرنده زنجیره ارزش افزوده از اکتشاف تا بازارسازی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌‌‌دنبال برندسازی و بازارسازی در این صنعت هستیم تا فعالان این عرصه را به زنجیره ارزش متصل کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که در ۳۱ استان آموزش تراش با محوریت گوهر‌سنگ انجام و این آموزش‌‌‌ها در مراکز فنی و حرفه‌‌‌ای انجام می‌شود، تصریح کرد: شهر فردوس خراسان‌‌‌جنوبی به کارگاه بزرگ گوهر‌سنگ تبدیل شده است و اکنون کارآموزان در کارگاه‌‌‌های خانگی یا گروهی فعال هستند.

هاشمی از برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی خبر داد و گفت: این مسابقات با همکاری سازمان فنی و حرفه‌‌‌ای از ۹ تا ۱۱ آبان ماه امسال در شهرستان فردوس استان خراسان‌‌‌جنوبی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات بیشتر این مسابقات عنوان کرد: زمان ارسال آثار در رشته‌‌‌های فست با دستگاه فست، رشته دامله و رشته کاروینگ تا پایان شهریور ماه امسال بوده است. همچنین داوری آثار و اعلام برندگان انتخابی مرحله مقدماتی آخر مهرماه ۱۴۰۲ خواهد بود و علاقه‌‌‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مراجعه کنند.