اجرای ۴۰ پروژه در منطقه ویژه پارسیان

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سیدعلی‌‌‌اصغر علامه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌‌‌بر پارسیان در این نشست خبری عنوان کرد: سال ۱۳۸۴ منطقه اقتصادی پارسیان با هدف تمرکز بر صنایع انرژی‌‌‌بر و بر اساس آمایش سرزمینی شروع به کار کرد، اما حدود ۱۳ تا ۱۴ سال امور کارها با کندی پیش رفت تا اینکه از دو سال پیش سرعت بیشتری به خود گرفت. هم‌‌‌اکنون در سه حوزه بندری، صادرات و واردات و جذب سرمایه‌گذار فعالیت داریم.

انجام ۴۰ پروژه

علامه در ادامه تصریح کرد: حدود ۴۰ پروژه زیرساختی طی دو سال انجام شده است. حدود ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های پتروشیمی منعقد شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌‌‌های انجام‌‌‌شده در بندر پارسیان عنوان کرد: در حوزه بندری، بندر پارسیان را ۱۰۰‌درصد با توان طراحی، اجرایی، مهندسی و سرمایه‌گذاری داخلی انجام داده‌‌‌ایم. این بندر یکی از بهترین بندر‌های کشور به‌‌‌شمار می‌رود. این بندر، نخستین بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود که کمک شایانی به تجارت بخش معدن خواهد کرد. هم‌‌‌اکنون در این بندر رویه‌‌‌های گمرکی صادر شده‌‌‌اند و امکان صادرات و واردات هر نوع موادی را داریم.  وی همچنین در ادامه یادآور شد: در زمینه تامین خوراک نیز دستور انتقال گاز از عسلویه به پارسیان صادر شده است.

موقعیت استثنایی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌‌‌بر پارسیان در ادامه با اشاره به موقعیت این منطقه بیان کرد: نزدیک‌‌‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی لامرد در داخل و همچنین نزدیک‌‌‌ترین منطقه به کشورهایی همچون قطر، عمان و امارات است.

علامه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌‌‌شده عنوان کرد: مجوز برداشت آب از دریا و آب شیرین‌‌‌کن را اخذ کرده‌‌‌ایم. حدود ۲۵۰۰ نفر مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند. در سال۱۴۰۱ مقرر بود که ۱۰۰۰ شغل ایجاد کنیم که قادر شدیم ۱۱۰۰ شغل ایجاد کنیم. سال۱۴۰۲ قرار است ۱۵۰۰ شغل ایجاد کنیم.

وی همچنین افزود: پارک متانول امسال با هدف جلوگیری از خام‌‌‌فروشی و ایجاد فضای رقابتی راه‌‌‌اندازی خواهد شد. همچنین پروژه ذوب‌آهن را امسال اجرا خواهیم کرد. مجوزهای آن را اخذ کردیم و به محض دریافت مجوزهای زیست‌‌‌محیطی کار خود را آغاز خواهد کرد.همچنین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و آلومینا انجام می‌شود. مدیرعامل منطقه اقتصادی پارسیان در پاسخ به این پرسش ‌‌‌که مشکلی درباره سرمایه‌گذاری ندارید، گفت: هم‌‌‌اکنون هیچ پروژه‌‌‌ای نیست که نیازمند تامین مالی مانده باشد؛ این در حالی است که تا قبل از سال۱۴۰۰ هیچ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش تولید نداشتیم.

چشم‌‌‌انداز منطقه پارسیان

علامه همچنین با اشاره به چشم‌‌‌انداز کلی منطقه اقتصادی پارسیان عنوان کرد: در چشم‌‌‌انداز کلی منطقه پارسیان قرار است که به ۱۸ میلیون تن پتروشیمی، ۴ میلیون فولاد، ۱۶۰۰ تن آلومینیوم، ۲‌هزار مگاوات برق و ۴۵۰‌هزار مترمکعب آب دست پیدا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای حمل مواد معدنی به فکر راه‌‌‌اندازی ریل هم‌‌‌ هستید، گفت: قطعا انتقال مواد معدنی جاده‌‌‌ای از نظر اقتصادی مقرون به‌‌‌صرفه نیست، اما عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌هایی در این منطقه داریم که برای رفع آن، اقدامات مطالعاتی انجام داده‌‌‌ایم، از این رو بندر را راه‌‌‌اندازی کردیم. کارهای مطالعاتی برای اتصال استان‌‌‌های فارس و هرمزگان در حال انجام است تا دو منطقه پارسیان و لامرد با یکدیگر در ارتباط باشند.

عملکرد صادراتی و وارداتی بندر

وی در ادامه با اشاره به عملکرد بندر پارسیان در سال گذشته و ابتدای امسال عنوان کرد: ۵/ ۱ میلیون تن صادرات در سال گذشته انجام شد و۴۰۰‌هزار تن واردات داشتیم‌‌‌.

در حوزه معدنی سیمان و گچ صادر و آلومینیا وارد شد. به آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات و واردات از چین صورت گرفت. همچنین ۱۰۰‌هزار تن واردات و ۳۰۰‌هزار تن صادرات از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.

دعوت از سرمایه‌گذار با وجود زیرساخت‌‌‌ها

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بنادر مشابهی راه‌‌‌اندازی شود، گفت: اگر ظرفیت منطقه پر شود ممکن است دولت مناطق دیگری هم احداث کند. اما تصمیم بر این است که زیرساخت‌‌‌های دو منطقه پارسیان و لامرد تکمیل شود و آنگاه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

علامه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذاران خارجی از منطقه بازدید کرده‌‌‌اند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی طالب وجود زیرساخت‌‌‌ هستند. تاکنون زیرساخت‌‌‌های مناسبی نداشتیم‌‌‌ و سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز به زیرساخت دارد، امسال با توجه به اینکه زیرساخت‌‌‌ها با سرعت در حال تکمیل هستند، برای بازدید سرمایه‌گذاران خارجی برنامه در نظر گرفته‌‌‌ایم. از این رو تیرماه سال‌جاری نمایشگاه ویژه منطقه در مرکز استان برگزار می‌شود که در این راستا بسته‌‌‌های سرمایه‌گذاری آماده شده و در اختیار استاندار  قرار داده شده است‌‌‌.

اجرای پروژه متانول

همچنین آرش بشارت‌‌‌نیا مدیر طرح مجتمع پلی‌الفین پاسارگاد در منطقه ویژه پارسیان درباره این طرح عنوان کرد: کل پروژه در ۱۶۰ هکتار اجرایی خواهد شد که در چند فاز اجرا می‌شود. پروژه متانول سپید فاز اول این مجتمع به‌‌‌شمار می‌رود. اجرای پروژه متانول با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰‌هزار تن با هدف صادراتی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با پیمانکاران  EPC (طراحی، خرید و اجرا) قرارداد بسته‌‌‌ایم. برای آماده‌‌‌سازی زمین با یک پیمانکار دیگر طرف قرارداد شده‌‌‌ایم. واحد متانول در سال ۱۴۰۴ به مرحله‌‌‌ بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.

بشارت‌‌‌نیا درباره اشتغال‌زایی پروژه مشغول به کار و نیز اشتغال‌زایی واحد در آینده عنوان کرد: کل اشتغال مشغول به کار در پروژه فعلی ۲۲۸ نفر است که با مجموعه دفتر تهران به ۳۵۰ می‌‌‌رسد. در زمان بهره‌‌‌برداری پروژه متانول برای ۸۰۰ نفر به‌‌‌صورت مستقیم و برای ۱۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد. وی همچنین درباره سرمایه‌گذاری این پروژه تصریح کرد: فاز یک متانول حدود ۵۰۰ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری دارد که ۶۰‌درصد دلاری و ۴۰‌درصد ریالی است که به خاطر مشکلات درصدد سرمایه‌گذاری دلاری هستیم. همچنین برای فاز دوم ۳/ ۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که بخشی از تسهیلات بانکی، آورده سرمایه‌گذار و بخش ارزی از طریق فاینانس تامین می‌شود.

نخستین بندر تخصصی مواد معدنی

همچنین مهدی نورالدین‌موسی مدیر بندر پارسیان عنوان کرد: بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، بزرگ‌ترین بندر اختصاصی تجاری معدن و صنایع معدنی خاورمیانه به‌‌‌شمار می‌رود. بندر پارسیان با ۱۹ پست بزرگ‌ترین بندر تخصصی صادراتی و وارداتی مواد معدنی خاورمیانه است. در فاز اول چهار پست باید افتتاح می‌‌‌شد که سه پست راه‌‌‌اندازی شده و یک پست هم در هفته دولت به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.

نورالدین‌موسی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است در فاز نخست ۱۹ میلیون تن و در فاز دوم ۴۰ میلیون تن مواد معدنی و صنایع معدنی از این بندر صادر شود.

وی در ادامه افزود: مساحت حوضچه پارسیان ۶۶ هکتار و عمق پایه اسکله آن بیش از ۱۵ متر و ظرفیت پهلوگیری کشتی‌‌‌ها ۸۰‌هزار تن در فاز اول است که در فاز نهایی به ۱۵۰‌هزار تن می‌‌‌رسد. همچنین ۴۴ هکتار محوطه نگهداری کالا در پسکرانه دارد.

مدیر بندر پارسیان ادامه داد: اکسید سنگ‌آهن‌‌‌، کلینکر، آلومینا و آلومینیوم از جمله محصولاتی هستند که می‌توان از این منطقه تجارت کرد.

نورالدین‌موسی همچنین خاطرنشان کرد: بندر پارسیان دو سال طرح مطالعاتی داشته است.