فولاد مبارکه؛ شهروند مسوولیت پذیر

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اصفهان او با اشاره به ویژگی‌‌‌های بنگاه اقتصادی موفق گفت: یک بنگاه اقتصادی موفق از چند جنبه شناسایی می‌شود، این بنگاه اقتصادی باید سودآوری پایدار داشته باشد، منابعی که در اختیار می‌گیرد را به خلق ارزش برای جامعه برای سهامداران تبدیل کند.

طیب‌نیا افزود: دومین ویژگی رشد، توسعه و افزایش رقابت‌‌‌پذیری است، بنگاهی که رشد و توسعه پیدا نکند و در فضای رقابتی کشور نتواند پیشرفت کند، بنگاه اقتصادی موفقی نیست. یک بنگاه اقتصادی موفق باید همواره با رشد و توسعه و حرکت به سمت فناوری جدید خود را به‌‌‌روز کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ویژگی سوم شفافیت در کار است، یک بنگاه اقتصادی باید به‌‌‌دور از فساد کار کند، ویژگی چهارم آن است که بنگاه اقتصادی موفق نمی‌تواند جامعه پیرامونی خود را در نظر نگیرد و باید شهروند مسوولیت‌پذیر باشد؛ یعنی خود را در حل مسائل و مشکلات پیرامون مسوول بداند. این بنگاه نمی‌تواند موفق باشد درصورتی‌‌‌که برای جامعه پیرامونی آسیب برساند.

او در ادامه با اشاره به عملکرد این بنگاه اقتصادی افزود: هدف متوازن دسترسی به ۱۸ میلیون تن فولاد در برنامه فولاد مبارکه گنجانده ‌‌‌شده و دستیابی به درآمد ۱۵ میلیارد دلاری برای فولاد مبارکه یک هدف‌‌‌گذاری چالشی و سنگین محسوب می‌شود که همین امر باعث شده تا جایگیری در جمع ۲۰ شرکت برتر فولادساز جهان از سوی فولاد مبارکه در دستور کار قرار بگیرد.

در حوزه دانش‌‌‌بنیان در یک بازه زمانی ۲ ساله ایجاد ۲‌هزار شغل دانش‌‌‌بنیان را با به‌‌‌کارگیری نخبگان و حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان با تفاهم‌‌‌نامه و همکاری‌‌‌هایی با شرکت شهرک‌‌‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌‌‌های استان تعریف و در دستور کار قرار داده‌‌‌ایم.

وی ادامه داد: قبل از آن نیز در جهت خودکفایی صنعتی و بومی‌‌‌سازی با حمایت‌‌‌های فولاد امروز بالغ‌‌‌بر ١٠۰‌هزار قطعه در بیش از یک دهه گذشته بومی‌‌‌سازی شده و صرفه‌‌‌جویی ارزی بالغ‌‌‌بر سه میلیارد دلار تاکنون شکل‌‌‌گرفته است.

توزیع ۴۹ میلیارد تومان سود برای سهامداران

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین با اشاره به یکی از اهداف هر بنگاه اقتصادی که سودآوری آن مجموعه محسوب می‌شود از توزیع سود به میزان ۴۹ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این رقم توزیع سود، به‌‌‌منزله بزرگ‌ترین میزان توزیع سود یک بنگاه در تاریخ کشور محسوب می‌شود چه اینکه علاوه بر آن فولاد مبارکه پیش از رسیدن موعد قانونی، سهم خود در توزیع سود بین ۴۰ میلیون سهامدار سهام عدالت را پرداخت کرده و همواره نقش مهمی در تامین سود این سهام ایفا کرده است.

محمد‌یاسر طیب‌نیا با بیان اینکه این شرکت سهم تقریبی ۵/ ۱ درصدی در تولید ناخالص کشور و ۵/ ۶ درصدی در تولید ناخالص در بخش صنعت دارد گفت: امروز بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار شرکت تامین‌کننده اقلام موردنیاز مبارکه محسوب می‌‌‌شوند و درعین‌‌‌حال مواد اولیه یا تجهیزات سایر صنایع ازجمله صنایع میانی و پایین‌‌‌دستی را تامین می‌کنند.

فولاد مبارکه و مساله انرژی و آب

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین با اشاره به قطع برق صنایع در سال گذشته گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌‌‌های داخلی با توجه به برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای دنبال می‌شود و در چارچوب حرکت در مسیر صنعت سبز برنامه ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه یا در دست احداث یا در مسیر احداث قرار دارد.

او افزود: نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه تا امروز ۷۸‌درصد پیشرفت داشته و با راه‌‌‌اندازی این واحد نیروگاهی که برخلاف اکثر همتایان داخلی به‌‌‌جای راندمان ۲۸ تا ۳۰ درصدی از راندمان ۶۵ درصدی برخوردار است می‌توانیم به سمت تامین پایدار انرژی گام برداریم در حالی که با تکمیل نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی برق خورشیدی در آینده‌‌‌ای نزدیک، بیشتر از کل حجم تولید فعلی انرژی خورشیدی در کشور که تقریبا ۵۰۰ مگاوات است را در اختیار خواهیم داشت و همین امر می‌تواند گام مهمی در تبدیل صنعت فولاد به صنعت سبز باشد.

وی گفت: امروز فولاد مبارکه برای تامین انرژی موردنیاز برنامه مطالعه بهره‌‌‌برداری از دو میدان گازی را در دست اقدام دارد که گاز موردنیاز را تدارک کند و مازاد آن را در شبکه قرار خواهد داد.

او همچنین گفت: فولاد مبارکه افتخار دارد که در کاهش مصارف انرژی و آب اقدامات قابل‌‌‌توجهی را انجام داده و در دنیا پیشتاز در این زمینه است و در همین راستا تا ۲ سال آینده برداشت آب خام از رودخانه به صفر می‌رسد و برای صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی و در حوزه محیط‌‌‌زیست ۳/ ۲ میلیارد دلار پروژه در دست اقدام است و امروز فولاد مبارکه به‌‌‌ الگوی صنعت سبز تبدیل‌‌‌ شده و بسیاری از مسوولان کشور نیز به آن اذعان کردند.

او با اشاره به اینکه درمجموع ۷۵‌هزار میلیارد تومان در مسیر انتقال آب از خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌ایم، گفت: این سرمایه‌گذاری قرار نیست صرفا به محلی برای انتقال آب برای فولاد مبارکه تبدیل شود، چون ما همین امروز نیز مصرف خود از آب تازه را به زیر سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب که درمجموع یک‌درصد خروجی زاینده‌‌‌رود را شامل می‌شود رسانده‌‌‌ایم و با خرید پساب، ایجاد تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌های پیشرفته و بازچرخانی چندباره آن، مصرف آب برای تولید هر تن فولاد را به زیر استانداردهای معمول جهانی رسانده‌‌‌ایم و در آینده مصرف آب خام را به صفر خواهیم رساند.

جهت‌‌‌گیری اصلی فولاد مبارکه

او در این نشست خبری با تشریح جهت‌‌‌گیری‌‌‌های اصلی فولاد مبارکه گفت: جهت‌‌‌گیری اول ما استفاده حداکثری از ظرفیت‌‌‌های موجود است، در حالی که بسیاری از صنایع ما حتی زیر ۳۰‌درصد ظرفیت کار می‌کنند، نیاز به ظرفیت‌‌‌های جدید نداریم بلکه باید از ظرفیت‌‌‌های موجود استفاده کامل را بکنیم.

توسعه کمی، کیفی و متوازن و توسعه سرمایه انسانی از دیگر جهت‌‌‌گیری‌‌‌های اصلی ماست. تفاوت فولاد مبارکه با دیگر بنگاه‌‌‌ها نیروی انسانی موثر و متخصص است.

تمرکز بر فناوری‌‌‌ها و نوآوری‌‌‌های نوین نیز از دیگر اهداف ماست، شاید بسیاری از شرکت‌ها دیرتر به فکر انجام این رویکرد افتادند اما فولاد مبارکه این جهت‌‌‌گیری را زودتر آغاز کرد.

تبدیل‌‌‌شدن به یک صنعت سبز از دیگر جهت‌‌‌گیری‌‌‌های فولاد مبارکه است.

ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار را هدف‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم.

فولاد مبارکه به وسعت ایران می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌‌‌آفرینی کند، به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌‌‌ها تعریف کردیم و در کنار آن به کسب‌و کارهای جدید ورود پیدا کردیم.

اصفهان و انتفاع آن از صنعت

محمد‌یاسر طیب‌نیا همچنین در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر برخی ابهامات پیرامون انتفاع اصفهان از حضور صنایعی مانند فولاد مبارکه در این شهر گفت: فولاد مبارکه به‌‌‌عنوان یک صنعت پیشرو و مسوولیت‌‌‌پذیر فلسفه وجودی خودش را صرف آینده‌‌‌ای بهتر برای ایران عزیز تعریف کرده و نگاه فولاد مبارکه ملی است.

او با اشاره به برگزاری آزمون بزرگ استخدامی این بنگاه اقتصادی در سال گذشته افزود: وقتی آزمون استخدام می‌‌‌گذاریم از سراسر کشور جذب می‌‌‌کنیم و مثل استان‌‌‌های دیگر نیستیم که صرفا از استان خودمان جذب کنیم اما طبیعتا عمده اشتغال از اصفهان خواهد بود. در بحث اشتغال باز اشتغال غیرمستقیم مطرح است، در همین زمان که با شما صحبت می‌‌‌کنم بالغ ‌‌‌بر ‌هزار شرکت در اصفهان برای نیازهای فولاد مبارکه و صنعت فولاد در کشور شکل‌‌‌گرفته، از شرکت‌های نسوز تا صنایع مختلف تبدیلی و...که در اصفهان به‌‌‌واسطه حضور این صنعت شکل‌‌‌گرفته است. یعنی یک زنجیره متعدد از اشتغال و درآمدزایی به‌‌‌واسطه فولاد در اصفهان شکل‌‌‌گرفته است.

از سوی دیگر باید توجه کرد درآمدی که شاغلان فولاد مبارکه (به تعداد ۲۶‌هزار نفر) دارند در همین منطقه هزینه می‌شود. در کنار خدمات دیگری که داده می‌شود به‌‌‌واسطه حضور فولاد در استان است اگر فولاد انتقال پیدا کند این درآمد را هم با خود خواهد برد. مساله بعدی رفع مشکلات منطقه‌‌‌ای است. وقتی صنعت می‌‌‌آید یکسری مشکلات را هم می‌‌‌آورد اما اعتقاد ما این است که اگر مدیریت ما به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که منافع ما کمتر از زیان ما باشد اشتباهی اینجا هستیم، اما منافع فولاد مبارکه به‌‌‌شدت بالاست و زیانی نباید داشته باشد. ما باید به‌‌‌عنوان یک صنعت سبز به شکلی کارکنیم که زیانی نداشته باشیم. توسعه‌‌‌هایمان نیز با همین نگاه است. ما توسعه کمی در فولاد نداریم بلکه تولید ما از منظر ارزش‌‌‌افزوده است.

طیب نیا افزود: امروز ما با احداث خط نورد گرم ۲، ضمن مصرف پایین، ارزش‌‌‌افزوده بالا تولید کنیم و اشتغال‌زایی هم به همراه دارد، از سوی دیگر اصفهان محل تمرکز افراد تحصیلکرده است و ما می‌‌‌خواهیم این نقطه را تبدیل به مرکز فناوری کشور کنیم. وقتی توسعه دانش‌‌‌بنیان باشد دیگر تولیدات از جنس آلاینده نیست، تولیدات دانش‌‌‌بنیان هزینه بسیار کمی دارند. ما تحول دیجیتال را دنبال می‌‌‌کنیم تا در این استان صنعت‌‌‌های مربوطه مستقر شود. اینها منافعی است که به‌‌‌واسطه حضور فولاد مبارکه محقق شده و می‌شود.

تامین مالی در ۱۴۰۲

مدیرعامل سودآورترین شرکت کشور همچنین در پاسخی دیگر به پرسش «دنیای‌اقتصاد» پیرامون محل تامین مالی پروژه‌‌‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۲ افزود: یکی از راه‌‌‌های ما برای تامین منابع مالی انتشار اوراق مشارکت است که به همین منظور در اسفندماه سال گذشته ۴‌هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم.

در بخش انرژی نیز در حال ارائه اوراق هستیم. شرکت ایجادکننده این نیروگاه نیز یکی دیگر از برنامه‌‌‌هاست که دنبال می‌‌‌کنیم. سرمایه‌گذاران خارجی نیز به ما اعلام آمادگی کردند و اگر زمینه آن را فراهم کنیم، بسیاری علاقه‌‌‌مند هستند که با ما همکاری کنند. ما به لحاظ منابع محدودیت نداریم و اگر برفرض محدود هم شویم با تلفیق و تبدیل به احسن دارایی می‌توان مساله را حل کرد. وام‌‌‌های خارجی را نیز دنبال می‌‌‌کنیم ازجمله فاینانس از چین که در سفر رئیس‌جمهور نیز مطرح شد، با توجه به صادرات‌محور بودن ما می‌توانیم از منابع ارزی استفاده کنیم.