رستمی گفت: سال قبل در حوزه اکتشاف ۱۳۰‌هزار متر حفاری انجام شد و امسال این میزان به ۲۰۰‌هزار متر افزایش یافته است. وی با اشاره به راه‌اندازی دو شرکت اکتشافی افزود: یک شرکت دیگر هم در دست اقدام است و ظرف یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود؛ در این حوزه ۴۵ دستگاه حفاری خریداری شده و ۶ مورد نصب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: دو آزمایشگاه مرجع در صنعت مس یکی در کرمان و دیگری در آذربایجان در دست اقدام است. وی گفت: برای رسیدن اکتشافات از ۷‌درصد به ۱۵‌درصد باید ظرفیت را چند برابر کرد تا به این هدف برسیم؛ با این ظرفیت بالا در استان کرمان باید از حضور فارغ التحصیلان رشته‌‌های معدنی و سایر رشته‌‌های فنی، مالی و... در این صنعت بهره‌‌مند شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن اشاره به این نکته که امکانات تولیدی و استخراجی شرکت مس باید ۴ برابر شود، ادامه داد: بر همین اساس تولید یک‌میلیون تن ظرف مدت ۵ سال هدف‌گذاری شده است، بنابراین در این راستا تمام امکانات تولیدی و استخراجی شرکت مس ۴ برابر می‌شود.

وی بر ضرورت تهیه ماشین‌آلات معدنی جدید و استفاده از نیرو‌‌های متخصص تاکید کرد و افزود: در این حوزه شرکت‌های معدنی، طراحی، ساخت و استخراجی زیادی نیاز است که بتوانند نیاز‌‌های موجود را مرتفع سازند.