پایان بازی آخرالزمانی پوتین در اوکراین

تاتیانا استانوایا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با انتشار یادداشتی در مجله فارین افرز با عنوان « پایان بازی آخرالزمانی پوتین در اوکراین» به بررسی پیامدهای این مسئله پرداخته است.

ورود به مرحله‌ای جدید و خطرناک: سفر به جهنم

در ۳۰ سپتامبر، در پی یک‌سری همه‌پرسی ساختگی در اراضی اشغالی اوکراین، دولت روسیه اعلام کرد چهار منطقه اوکراین اکنون بخشی از روسیه هستند. این الحاق در بحبوحه بسیج «محدود» روسیه انجام شد که در واقع به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بسیج در مقیاس بزرگ است که بسیاری از روس‌ها را متحیر و مضطرب کرده است. با این تحرکات، جنگ در اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است که در آن خطرات به شدت افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به صراحت نشان داده که برای پیروزی دست به هر کاری می‌زند، حتی اگر خطر تضعیف رژیم خود را در پی داشته باشد. پوتین که به شکلی کورکورانه به درست‌کاری خود اعتقاد دارد، در صورتی که وقایع اوکراین همچنان جاه‌طلبی های او را مخدوش کند، ممکن است به سلاح هسته‌ای متوسل شود. سوال کلیدی این است که آیا نخبگان و جامعه روسیه آماده هستند تا رئیس‌جمهور خود را در این سفر به جهنم همراهی کنند، یا اینکه پوتین با افزودن بر قمار فاجعه‌بار خود در اوکراین، تنها راه را برای پایان دادن به خود هموار کرده است.

یک اولتیماتوم نه چندان بزرگ؛ تغییر در محاسبات پوتین

ضدحمله اوکراین که در پایان ماه اگوست آغاز شد، محاسبات پوتین را در مورد نحوه جنگ با روسیه کاملاً تغییر داد. طرح قبلی او، بر اساس این ایده که کی‌یف جرات انجام یک حمله تمام عیار به مواضع روسیه را ندارد و فرض بر این بود که کرملین زمان زیادی برای استقرار خود در سرزمینی که اشغال کرده بود دارد و دولت اوکراین، خسته از جنگ و با اقتصاد ویران شده، دیر یا زود تسلیم می‌شود.

با این حال، بخش استراتژیک طرح پوتین ثابت مانده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود کی‌یف سقوط خواهد کرد، زیرا هدف اصلی او در این جنگ، پایان دادن به آن‌چیزی است که پروژه ژئوپلیتیکی «ضد روسیه» تحت مدیریت غرب تصور می‌شود و تضمین‌کننده حضور طولانی‌مدت روسیه در خاک اوکراین است. با این حال، تاکتیک‌هایی که پوتین برای دستیابی به این هدف به کار می‌گیرد، اساساً تجدید نظر شده است. تهدیدهای نظامی علیه مواضع روسیه در اوکراین، به واسطه محاسبات اشتباه کرملین، به جایی رسیده که کرملین عملاً اولتیماتومی را به جهان صادر کرده است: یا روسیه بر اوکراین مسلط می‌شود و یا به تشدید تنش هسته‌ای متوسل می‌شود. این اولتیماتوم سه بخش عمده دارد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «روس‌ها پوتین را در سفر به جهنم هسته‌ای همراهی می‌کنند؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.