آخرین وضعیت قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال

درحالی‌که در ابتدا دولت‌ها تلاش کردند تا بازار ارز‌های دیجیتال و محبوبیت رو به رشد این دارایی‌های بلاک‌چینی را سرکوب کنند، اما در نهایت این روند از ممنوعیت به قانون‌گذاری تغییر کرد. در نتیجه، هم‌اکنون اکثر کشور‌ها در تلاش هستند تا نظارت و کنترل خود را بر این بازار افزایش دهند و دیگر دیدگاه ممنوعیت و حذف کامل این دارایی‌های بلاک‌چینی دیده نمی‌شود. افزایش قانون‌گذاری یک شمشیر دو لبه برای بازار ارز‌های دیجیتال بوده است. درحالی‌که این شرایط می‌تواند به امنیت بیشتر سرمایه‌گذاران در این بازار مالی منجر شود، اما در بسیاری از زمان‌ها به ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال آسیب می‌زند و کنترل دولت‌ها، سازمان و شرکت‌ها بر این دارایی‌های بلاک چینی را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه قانون‌گذاری‌ها می‌توانند به افزایش یا کاهش سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال منجر شوند، تغییرات نظارتی از اهمیت زیادی برای معامله‌گران برخوردار است و به یکی از سیگنال‌های بازار تبدیل شده‌اند. طی چند هفته گذشته نیز بازار ارز‌های دیجیتال با تحولات مهمی در زمینه قانون‌گذاری مواجه بود که می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر بازار داشته باشند و مسیر آینده بازار را شکل دهند.

به رسمیت شناخته شدن ارز‌های دیجیتال

در تاریخ ۱۱سپتامبر۲۰۲۴، یکی از مهم‌ترین تغییرات نظارتی و قانون‌گذاری بریتانیا رخ داد و قانون‌گذاران لایه جدیدی را تصویب کردند که در آن ارز‌های دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی به‌عنوان دارایی‌های قانونی به رسمیت شناخته شدند. این لایحه به دارندگان ارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهد تا در مواردی مانند سرقت، کلاه‌برداری یا نقض قرارداد از حمایت قانونی برخوردار باشند. این موضوع به‌ویژه برای توکن‌های غیرمثلی کاربرد دارد و می‌تواند مقدمه‌ای برای استفاده گسترده‌تر از این دارایی‌ها در قرارداد‌های حقوقی و انجام معاملات کالا‌های مختلف باشد. بنابراین تصمیم بریتانیا برای رسمی کردن وضعیت حقوقی دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک گام بزرگ و رو به جلو از نظر حمایت از مصرف‌کننده تلقی می‌شود. علاوه بر اینکه این شرایط به دارایی‌های بلاک‌چینی مشروعیت می‌بخشد، همچنین این فرصت را برای شرکت‌ها، صرافی‌ها و دیگر فعالان بازار ارز‌های دیجیتال هموار می‌کند تا در یک محیط قانون‌گذاری‌شده و با الزامات مشخص فعالیت داشته باشند. بنابراین این قانون می‌تواند با کاهش ریسک و وضعیت حقوقی واضح‌تر، سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی بیشتری را به فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال تشویق کند. با این حال، افزایش میزان نظارت و قانون‌گذاری‌ها برخی معایب را نیز به همراه دارد و می‌تواند شروع فعالیت شرکت‌ها و پروژه‌های کوچک‌تر ارز دیجیتال را دشوارتر کند.

در کنار به رسمیت شناخته شدن ارز‌های دیجیتال در بریتانیا، پیشرفت‌های مهمی در مقررات بازار دارایی‌های دیجیتال یا MiCA اتحادیه اروپا نیز دیده شد و تا دسامبر ۲۰۲۴ این چارچوب قانونی به‌طور کامل اجرا خواهد شد.

MiCA جامع‌ترین مقررات ارز‌های دیجیتالی است که تاکنون در بازار جهانی دیده شده است. MiCA یک چارچوب قانونی واضح برای ارز‌های دیجیتال ایجاد می‌کند و همه چیز از استیبل‌کوین‌ها گرفته تا عرضه‌های اولیه در آن پوشش داده شده است. این قوانین برای مدت زمان بسیار زیادی است که مورد بحث و گفت‌وگو قرار دارند و به زودی اجرایی خواهند شد. بهبود شفافیت، افزایش حمایت از مصرف‌کننده و جلوگیری از دستکاری بازار از جمله اهداف اصلی این قوانین به شمار ‌می‌روند. اتحادیه اروپا همچنین توجه ویژه‌ای به آسیب‌های زیست محیطی فعالیت ارز‌های دیجیتال داشته است و پروژه‌های بلاک‌چینی را ملزم می‌کند تا گزارش‌ها و اطلاعات را پیرامون اثرات زیست‌محیطی و خطرات سرمایه‌گذاری منتشر کنند. یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی که MiCA به آن می‌پردازد، دستکاری بازار و حمایت از سرمایه‌گذاران است. انتظار می‌رود MiCA با الزام ارائه‌دهندگان خدمات ارز‌های دیجیتال به انتشار اطلاعات شفاف و دقیق، فضای ارز‌های دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران نهادی و خرد قابل اعتمادتر کند. MiCA در بلندمدت می‌تواند به اروپا کمک کند تا به‌عنوان مرکزی قابل اطمینان و امن برای فعالیت ارز‌های دیجیتال موسسات مالی سنتی عمل کند و میزبانی برای ورود آنها به بازار نوین و بزرگ ارز‌های دیجیتال باشد.

استیبل‌کوین‌ها در مرکز توجه

در میان هزاران ارز دیجیتال متنوع، استیبل‌کوین‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند و تتر پس از بیت‌کوین و اتریوم، بیشترین ارزش بازار را در میان ارز‌های دیجیتال بازار در اختیار دارد. درحالی‌که بسیاری دارایی‌های بلاک چینی را صرفا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود خریداری و استفاده می‌کنند، استیبل‌کوین‌ها با ثبات قیمتی راهی امن و جذاب برای ذخیره و انتقال سرمایه بر بستر شبکه‌های بلاک‌چینی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند و به همین دلیل به بخشی مهم از دارایی‌های سرمایه‌گذاران نهادی و خرد تبدیل شده‌اند. با توجه به اینکه استیبل‌کوین‌ها نقشی حیاتی در فعالیت روزانه بسیاری از پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز دارند، طی یک سال گذشته مقررات آنها اولویت اصلی ناظران مالی جهانی بوده است. به‌عنوان نمونه، هیات ثبات مالی (FSB) در سال۲۰۲۳ یک چارچوب قانونی جدید برای استیبل‌کوین‌ها منتشر کردند که با هدف حفظ ثبات و امنیت در بازار رو به رشد استیبل‌کوین‌ها تهیه شده بود. در این بین قانون‌گذاران آمریکایی نیز توجه خود را بر استیبل‌کوین‌ها و به‌ویژه شرکت‌های عرضه‌کننده آنها افزایش داده‌اند. هم‌اکنون حفظ ثبات قیمتی اکثر استیبل‌کوین‌های محبوب بازار بر عهده شرکت‌های متمرکز است که به کمک ذخایر ارزی خود و سیستم‌های مدیریت عرضه و تقاضا، قیمت ارز‌های دیجیتال را در یک محدوده مشخص نگه می‌دارند. مقررات جدید در تلاش هستند تا نظارت بیشتری بر نحوه فعالیت این شرکت‌ها و ذخایر ارزی ایجاد و اطمینان حاصل کنند که مشکلی برای فعالیت این استیبل‌کوین‌ها رخ نخواهد داد.

تاثیر کوتاه‌مدت افزایش قانون‌گذاری‌ها احتمالا در استیبل کوین‌های مطرح بزرگ و متمرکز بازار مانند تتر و یواس‌دی کوین دیده می‌شود و این عرضه‌کنندگان ممکن است برای افشای جزئیات بیشتر از ذخایر خود و پیروی از الزامات نظارتی با فشار بیشتری مواجه شوند. انتظار می‌رود که افزایش نظارت‌ها اعتماد به استیبل‌کوین‌ها را تقویت کند و اطمینان‌خاطری برای نگرانی‌های مرتبط با ذخایر آنها باشند. با این حال، این شرایط می‌تواند برخی خطرات مانند فشار بیشتر بر تتر برای عدم ارائه سرویس به کاربران تحریم‌شده را به دنبال داشته باشد و مسیر کلی بازار ارز‌های دیجیتال را به سمت متمرکز شدن سوق دهد.

چشم‌انداز نظارتی برای ارز‌های دیجیتال به سرعت در حال تغییر است و تحولات اخیر نیز اهمیت روزافزون دارایی‌های بلاک‌چینی را در سیستم مالی جهانی نشان می‌دهد. با وجود برخی معایب و مخالفت‌ها، اقدام بریتانیا برای به رسمیت شناختن ارز‌های دیجیتال به‌عنوان دارایی قانونی، نهایی کردن MiCA توسط اتحادیه اروپا و مقررات استیبل‌کوین‌ها همگی می‌توانند به آینده بهتر بازار ارز‌های دیجیتال منجر شوند و گسترش این بازار مالی را رقم بزنند.

همان‌طور که بازار ارز‌های دیجیتال رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد، قابل پیش‌بینی است که مقررات و قانون‌گذاری‌ها می‌توانند نقش مهمی در شکل دادن به آینده این صنعت ایفا کنند. بنابراین مهم است که سرمایه‌گذاران از اهمیت بررسی آخرین تغییرات نظارتی غافل نشوند و خود را برای تاثیرگذاری روند‌های نظارتی جدید بر قیمت‌ها آماده کنند.