دستورکار اصلاحی بازارها

طلای جهانی نیز که در ابتدای هفته موفق شده بود دوباره خود را به کانال هزار و ۸۰۰ دلاری برساند، با نزدیک شدن به سمپوزیوم جکسون هول و افزایش ارزش دلار آمریکا، نتوانست این کانال را حفظ کند و تا هزار و ۷۹۰ دلار نیز افت کرد.

  اصلاح در بازار رمزارزها

بیت‌کوین موفق به تثبیت بالای ۵۰‌هزار دلار نشد. بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال در روز گذشته بعد از ۱۲ ساعت نوسان در بالای کانال ۵۰‌هزار دلاری، با افزایش فشار فروش توسط خرس‌های بازار مواجه شد و بخشی از ارزش خود را از دست داد. این رمزارز در بعد‌از‌ظهر روز سه‌شنبه تا قیمت ۴۷ هزار و ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، اما خرس‌های بازار تا زمان تهیه‌ این گزارش نتوانستند کانال صعودی یک ماهه آن را بشکنند و بیت‌کوین دوباره به ۴۷ هزار و ۵۰۰ دلار رسید و ۶/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. اما با این حال قیمت آن ۴ درصد بالاتر از قیمت هفته‌ پیش معامله شد. این فرصتی مناسب برای شرکت‌هایی بود که برنامه افزودن بیت‌کوین به سبد دارایی‌های خود را داشتند. شرکت میکرواستراتژی که ارائه‌دهنده‌ نرم‌افزار تجزیه و تحلیل کاربردی است، بار دیگر مقداری بیت‌کوین به سبد دارایی خود اضافه کرد. بر اساس گزارش روز سه‌شنبه در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، این شرکت حدود ۱۷۷ میلیون دلار برای آخرین خرید بیت‌کوین هزینه کرد که قیمت میانگین خریدهای آن را به ۴۵‌هزار دلار رساند. بر اساس توییت مایکل سیلور، مدیر‌عامل میکرو استراتژی، این‌شرکت  در مجموع تقریبا ۱۰۹ هزار بیت‌کوین در اختیار دارد. در پی اصلاح اخیر، آلت‌کوین‌ها نیز به پیروی از بیت‌کوین نزولی شدند و تقریبا تمامی رمزارزها بخشی از سود هفته گذشته خود را از دست دادند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار نام دارد، با از دست دادن ۷/ ۵ درصد از ارزش خود، دوباره به کانال ۳ هزار و ۱۰۰ دلاری بازگشت. این در حالی بود که اتریوم در هفته‎ گذشته با رسیدن به قیمت ۳‌هزار و ۳۷۰‌دلار توانسته بود بالاترین قیمت سه ماهه خود را ثبت کند. کاردانو که در هفته‌های اخیر مورد توجهات فراوانی قرار گرفته است، روز گذشته با ۵/ ۷ درصد افت ارزش روبه‌رو شد و به ۶۵/ ۲ دلار رسید. این در حالی است که خبرهای ارتقای آلونزو در شبکه کاردانو که بستری را برای معاملات توکن‌های غیرمثلی‌(NFT) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) فراهم می‌کند، موجب شد این رمزارز وارد فاز صعودی پرقدرتی شود که توانست قیمت آن‌ را طی یک ماه گذشته دو برابر کند و به رکورد تاریخی ۹۵/ ۲ دلار برساند. آلت‌کوین‌های بزرگ دیگر هم مثل بایننس‌کوین، ریپل، دوج‌کوین و سولانا نیز افتی بین ۷ تا ۱۵ درصد را ثبت کردند. در پی این اصلاح در بازار ارزهای دیجیتال ارزش کل بازار افت نسبتا شدیدی را تجربه کرد و مجددا به مرز ۲ تریلیون دلار بازگشت.

  اونس جهانی در نوسان

اونس جهانی در اواخر ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه تقریبا ۱۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و روز خود را با قیمت هزار و ۷۹۴ دلار به پایان رساند. روز چهارشنبه نیز با نوساناتی اندکی معامله شد. این کاهش در پی بهبود ۲/ ۰ واحدی شاخص ارزش دلار آمریکا و بازگشت آن به مرز ۹۳ واحد رخ داد. نزدیک شدن به سمپوزیوم جهانی جکسون هول که اجماع روسای بانک‌های مرکزی جهان است، احتمال مشخص‌‌تر شدن برنامه‌های اقتصادی ایالات‌متحده در رابطه با کاهش سرعت خرید دارایی‌ها را قوت می‌بخشد که این می‌تواند برای سرمایه‌گذاران طلای جهانی زنگ خطری برای بهبود اقتصادی باشد. اما با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از داده‌های ایالات متحده به دست آمده، طبق نظر تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده در آینده باید با تورمی محسوس مبارزه کند که این می‌تواند برای سرمایه‌گذاران کامودیتی‌ها خبری خوشایند باشد.