میراثی ماندگار

در نتیجه، فینی از جمله اولین نفراتی بود که با ساتوشی ناکاموتو برای توسعه و تکمیل بیت‌کوین ارتباط برقرار کرد. او در سال‌های ابتدایی در شکل‌گیری و فعالیت این ارز دیجیتال نقش مهمی داشت و از جمله اشخاصی بود که همراه با ناکاموتو ایده جذاب و انقلابی بیت‌کوین را از روی کاغذ به یک پروژه عملی و واقعی تبدیل کرد؛ پروژه‌ای که امروزه یک بازار چندین‌تریلیون دلاری ایجاد‌کرده و حتی به ارز رسمی برخی کشور‌‌‌‌های جهان تبدیل شده‌است.

زندگی و پروژه‌های اولیه

هال فینی در ۴ مه‌‌‌‌‌‌۱۹۵۶ در کولینگا از ایالت کالیفرنیا به‌دنیا آمد و از موسسه فناوری کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد. او فعالیت کاری خود را در زمینه بازی‌های کامپیوتری شروع کرد و موفق شد تا در شرکت‌های بازی‌‌‌‌سازی مختلف بزرگ و کوچک فعالیت داشته‌باشد. با افزایش علاقه به حوزه رمزنگاری، او در نهایت در شرکتی فعال در حوزه ایمیل و رمزنگاری داده‌ها مشغول به‌کار شد و تا سال‌۲۰۱۱ به فعالیت خود در این محیط ادامه داد. در زمانی‌که ایمیل‌‌‌‌ها وسیله اصلی پیام‌رسانی در فضای اینترنت به‌شمار می‌رفتند، هال فینی به جنبه حفظ حریم خصوصی و رمزنگاری داده و افراد توجه داشت و به‌شدت به توسعه اولین ارسال‌‌‌‌کننده ایمیل ناشناس، یک ابزار رمزنگاری برای ارسال ایمیل با هدف حفظ هویت فرستنده کمک کرد.به همین‌دلیل، پروژه غیرمتمرکز ساتوشی ناکاموتو نیز توجه هال فینی را به خود جلب کرد و فینی پس از مطالعه اطلاعات کلی پروژه و اهداف بیت‌کوین، در اواخر سال‌۲۰۰۸ با ناکاموتو برای همکاری و کمک به توسعه آن ارتباط گرفت.

ساتوشی و هال در این زمان از طریق ایمیل با یکدیگر در ارتباط بودند و در مورد بیت‌کوین، جنبه‌های مختلف و مواردی پیرامون بهبود و بهینه‌سازی‌‌‌‌های شبکه گفت‌وگو کردند.   براساس صحبت‌های هال فینی، ارتباط میان این دو شخص محترمانه و مشارکتی بود، درحالی‌که هال در مورد پروژه اشتیاق زیادی نشان‌داده و نظارت سازنده خود را در اختیار ساتوشی قرار می‌داد، ساتوشی نیز از این مشارکت قدردان بود و بازخورد‌‌‌‌ها را دریافت و بررسی می‌کرد.

وقتی اولین نسخه کد بیت‌کوین تکمیل و برنامه آزمایشی آن آماده شد، ساتوشی ناکاموتو کد را در اختیار هال فینی قرارداد و این شخص پس از دانلود کد در ۱۰ژانویه ۲۰۰۹ به شبکه بیت‌کوین متصل شد، بنابراین هال فینی اولین کاربر محبوب‌‌‌‌ترین شبکه بلاک‌چینی جهان به‌شمار می‌رود. دو روز بعد، هال برای آزمایش شبکه ۱۰بیت‌کوین از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد و این نیز اولین تراکنش بیت‌کوین بین دو کامپیوتر به‌شمار می‌رود.

همچنین همکاری نزدیک ساتوشی ناکاموتو و هال فینی باعث شد تا در یک بازه زمانی کوتاه شبکه بیت‌کوین کاملا بر روی رایانه فینی کار کند زیرا ساتوشی در اتصال خود با مشکل مواجه شده‌بود. با وجود این همکاری نزدیک، ساتوشی در حفظ هویت خود بسیار مراقب بود. او حتی در زمان ارتباط با هال نیز اطلاعات شخصی خود را فاش نکرد و بحث و گفت‌وگوی آنها محدود به بیت‌کوین و روند توسعه آن باقی‌ماند. لازم به‌ذکر است که تعامل و گفت‌وگوی میان این دو شخص به‌طور گسترده از طریق ایمیل و همچنین انجمن‌ها انجام می‌گرفت که از هویت ساتوشی محافظت می‌کرد. همچنین در برخی زمان‌ها هال و ناکاموتو در انجمن‌ها گفت‌وگو‌‌‌‌های خود را ادامه می‌دادند تا با دیگر افراد مشتاق و پذیرندگان اولیه ارتباط برقرار‌کرده و از نظرات آنها بهره ببرند.

درحالی‌که فینی، ساتوشی ناکاموتو نبود، اما بسیاری نقش و تلاش‌های او را در حد ناکاموتو می‌دانند و بر این باور هستند که بدون اشتیاق و همکاری‌های نزدیک او با خالق بیت‌کوین، روند ساخت و عرضه این ارز دیجیتال ممکن بود که با چالش‌های بسیار بیشتری همراه باشد.

مشکلات جسمانی و میراث

با وجود اشتیاق و علاقه زیاد هال فینی به بیت‌کوین و مشارکت مداوم در روند توسعه آن، همانند ساتوشی ناکاموتو حضور او در فضای بلاک‌چین چندان طولانی‌مدت نبود، درحالی‌که هال فینی یک دونده بود و در شرایط جسمانی خوبی قرار داشت، اما از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک رنج می‌برد و در سال‌۲۰۰۹ مطلع شد که امید به زندگی او محدود است. با رشد این بیماری و کاهش توان جسمی هال فینی، او در سال‌۲۰۱۳ پیام خداحافظی تکان‌دهنده‌‌‌‌ای را در انجمن بیت‌کوین تاک منتشر کرد و در آنجا داستان خود را به اشتراک گذاشت.

او در این پیام عنوان کرد که فلج شده‌است و تنها به کمک برخی ابزار‌‌‌‌ها مانند سیستم ردیاب چشم و سیستم‌های صوتی می‌تواند از کامپیوتر خود استفاده کند. با این حال، مشکلات جسمانی مانعی برای علاقه زیاد فینی به فضای رمزنگاری نبود و با وجود تمام سختی‌‌‌‌ها و چالش‌ها، فینی همچنان حضور خود را در فضای ارز‌‌‌‌های دیجیتال حفظ کرد و حتی کار روی بیت‌کوین و سیستم ارسال پیام ناشناس ایمیل خود را ادامه داد، بنابراین فینی به‌رغم کاهش سلامت جسمانی خود، از نظر ذهنی تیزبین باقی‌ماند و به‌کار و مشارکت در پروژه‌های مختلف پرداخت.

فینی حتی در مواجهه با چنین بیماری ناتوان‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ای، خوش‌بین و نگرش مثبت خود را حفظ کرد. علاوه‌بر کمک به جامعه ارز‌‌‌‌های دیجیتال و پیشرفت در حوزه رمزنگاری، فینی از تحقیقات پیرامون اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، افزایش آگاهی و بودجه‌برای این بیماری حمایت کرد، بنابراین هال فینی با وجود آنکه در سال‌های آخر زندگی خود فلج شده بود، اما به لطف حمایت خانواده و به‌ویژه همسرش فران فینی به تعامل با دنیا ادامه داد و تسلیم نشد.

هال فینی همچنین مدافع کریونیک یا سرمازیستی بود، روشی که در آن با حفظ بدن در دمای پایین، آن را برای احیای مجدد در آینده و در زمان پیشرفت تکنولوژی حفظ می‌کنند، به‌همین‌دلیل پس مرگ او در ۲۸ اوت ۲۰۱۴، جسد او در حالت انجماد قرارگرفت. هال فینی جزو اولین کسانی بود که پتانسیل انقلابی بیت‌کوین را تشخیص داد و نقشی کلیدی در توسعه اولیه آن داشت. خوش‌بینی، هوش و تعهد او به‌کار همچنان الهام‌‌‌‌بخش جوامع رمزنگاری و ارز‌‌‌‌های دیجیتال است. هال به‌رغم چالش‌هایی که در سال‌های پایانی زندگی‌‌‌‌اش با آن روبه‌رو بود، یک چهره محوری در جامعه بیت‌کوین باقی‌ماند و میراثی از نوآوری، شجاعت و امید را پشت‌سر گذاشت.