ردپای آمریکا در سراشیبی سقوط قیمت‌ها

هرچند در روند نزولی اخیر داده‌های بد اقتصادی آمریکا تنها عامل نبوده‌است و بازار محبوب ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال هم‌اکنون برای افزایش قیمت با چالش‌های مختلفی مواجه است؛ چالش‌هایی که به‌نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت حل نخواهندشد.

 ریزش بازار

اقتصاد آمریکا برای مدت زمان زیادی است که در وضعیت خوبی قرار ندارد و از سال‌۲۰۲۱ نرخ بهره و تورم این کشور افزایش داشته است. این شرایط تاثیر منفی خود را بر روند قیمتی بیت‌کوین نیز گذاشته و طی چند سال‌اخیر به‌طور مداوم سیگنال‌های منفی را به بازار تزریق کرده‌است. در این بین استراتژی فدرال‌رزرو برای افزایش‌‌‌‌‌های مداوم نرخ بهره تهدید‌های خود را برای اقتصاد آمریکا نیز به‌همراه داشته و رسیدن نرخ بهره به بیشترین حد در ۴۰ سال‌گذشته، احتمال وقوع رکود را افزایش داده‌است، با این‌وجود برای چندین ماه وضعیت به نقطه بحرانی نرسید‌که  تا حدی آرامش‌خاطر برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.در نتیجه این شرایط، بازار‌‌‌‌‌های مالی موفق شدند تا برخی روند‌‌‌‌‌های صعودی را تجربه کنند و ریسک‌‌‌‌‌پذیری افزایش یافت. افزایش‌‌‌‌‌های مداوم نرخ بهره نشان می‌داد که وقوع مشکلات بزرگتر برای اقتصاد آمریکا قابل پیش‌بینی است و این استراتژی فدرال‌رزرو تهدیدات خود را به‌همراه داشت.

با وجود آنکه تحلیلگران انتظار رخ‌دادن رکود را داشتند، اما برای چندین ماه وضعیت به نقطه حاد نرسید ‌و این فرصت را برای بازار‌‌‌‌‌های مالی ایجاد کرد تا روند‌‌‌‌‌های صعودی را رقم بزنند و ورود سرمایه به بازار‌‌‌‌‌های خطرپذیر افزایش یافت. با این وجود، انتشار داده‌های اخیر از بازار کار آمریکا احتمال وقوع رکود را به سرمایه‌گذاران بازار‌‌‌‌‌های مالی یادآوری کرد و ترس را درمیان فعالان بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال افزایش داد. شرایط و تنش‌های خاورمیانه نیز کمکی به این وضعیت نکرده‌ و رویداد‌‌‌‌‌های اخیر سرمایه‌گذاران را به‌شدت نگران کرده‌است. شعله‌ور‌شدن درگیری‌‌‌‌‌ها در خاورمیانه می‌تواند به افزایش قابل‌توجه قیمت نفت و انرژی منجر شود که فشار تورمی را به‌همراه خواهد داشت و فشار بر اقتصاد‌‌‌‌‌های جهانی را افزایش خواهد داد. در این‌بین بانک‌مرکزی ژاپن نیز از افزایش نرخ بهره خود خبر داد که به چالش و مشکلات بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال اضافه کرد.

دلیل اهمیت این موضوع در آن است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدر‌‌‌‌‌های بازار‌‌‌‌‌های جهانی ین ژاپن را قرض گرفته و به کمک آن در موقعیت‌های معاملاتی قرارگرفته‌‌‌‌‌اند، بنابراین با تصمیم اخیر بانک‌مرکزی ژاپن این افراد با خطر لیکویید مواجه و از موقعیت‌های خود خارج شدند. در شرایطی‌که کاهش نرخ بهره آمریکا نزدیک به‌نظر نمی‌رسد، فشار‌‌‌‌‌های روانی بر بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال افزایش یافته‌است و ترس بدتر‌شدن شرایط، سرمایه‌گذاران را به خروج از بازار برای بررسی و ارزیابی بیشتر اقتصاد و رویداد‌‌‌‌‌های مهم جهانی ترغیب کرده‌است.

 لزوم افزایش آگاهی و تحلیل و بررسی

نوسانات قیمتی اخیر بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌خوبی نشان‌داده‌است که علاوه‌بر بررسی و تحلیل شرایط بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، نقش رویداد‌‌‌‌‌های سیاسی و اقتصادی جهانی نیز نباید به هیچ‌وجه نادیده گرفته شود. امروزه آمریکا یک بازیگر اصلی در سیستم مالی جهانی است و مواردی مانند تغییرات نرخ بهره، نرخ تورم، رشد یا سقوط اقتصادی آن می‌تواند بر بازار‌‌‌‌‌های جهانی تاثیر بگذارد و بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال نیز استثنا به‌شمار نمی‌‌‌‌‌رود. درحالی‌که برخی زمان‌ها بحران‌های مالی به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهند، اما در اکثر زمان‌ها نشانه‌های زودهنگام برای فعالان بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال، بحرانی‌‌‌‌‌تر‌شدن شرایط اقتصادی آمریکا برای مدت زمان زیادی است که توسط فعالان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌شود و برخی خود را برای آن آماده کرده‌بودند.

توجه به این نکته ضروری است که بیت‌کوین به‌رغم ماهیت غیرمتمرکز آن، همچنان به‌طور گسترده در محیط سنتی مبادلات جهانی معامله می‌شود و بخش قابل‌توجهی از حجم معاملات آن در آمریکا رخ می‌دهد، بنابراین اخبار اقتصادی و تغییرات سیاسی در آمریکا می‌تواند بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد و باعث نوسانات قیمت شود. علاوه‌بر آن بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های بیت‌کوین در کشور آمریکا فعالیت دارند. با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری، تصمیمات و واکنش آنها به شرایط اقتصادی آمریکا می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین تاثیر داشته‌باشد. در این بین موضع نظارتی قانون‌گذاران آمریکایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مواردی مانند تغییرات مقررات فعالیت شرکت‌های بلاک‌چینی یا تغییر در سیاست‌های مالیاتی می‌تواند نوسانات قیمتی را به‌همراه داشته باشد.

 با توجه به نزدیک‌شدن انتخابات آمریکا و احتمال تغییر سیاست‌های نظارتی آمریکا، توجه به این موضوع اهمیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال پیدا کرده  و ممکن است طی چند ماه آینده و در کنار شرایط اقتصاد جهانی، اخبار مرتبط با انتخابات آمریکا نیز تاثیرات منفی یا مثبت قابل‌توجهی را به‌همراه داشته‌باشد. بنابراین بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال همچنان به سیستم‌های مالی جهانی سنتی وابسته هستند و تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی کشور‌‌‌‌‌های بزرگ مانند آمریکا ممکن است که افزایش یا کاهش‌‌‌‌‌های قیمتی را تجربه کنند. در این شرایط، افرادی که بدون‌توجه به تغییرات اقتصادی جهانی و پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها در بازار پرنوسان ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، محکوم به شکست و ثبت ضرر هستند.

غافلگیری‌‌‌‌‌ها بخشی جدانشدنی از این بازار به‌شمار می‌رود و حتی حرفه‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌ترین و فعال‌‌‌‌‌ترین تریدر‌‌‌‌‌ها و معامله‌گران بازار نیز نمی‌توانند همواره برای نوسانات ناگهانی قیمتی آماده باشند، با این حال فعالان بازار در‌برابر نوسانات قیمتی شدید بازار‌‌‌‌‌های مالی کاملا بی‌‌‌‌‌دفاع نیستند و امروزه روش و ابزار‌‌‌‌‌های مختلفی در اختیار سرمایه‌گذاران قرارگرفته‌است تا از ثبت ضرر‌‌‌‌‌های هنگفت جلوگیری کنند. به‌عنوان مثال، به کمک تقویم‌‌‌‌‌های اقتصادی می‌توان تاریخ رویداد‌‌‌‌‌های مهم پیش‌رو مانند تصمیمات نرخ بهره، انتشار گزارش‌های تولید ناخالص داخلی، داده‌های تورم و اشتغال را بررسی و برای آنها برنامه‌‌‌‌‌ریزی کرد. با دنبال‌کردن پلتفرم‌های خبری جهانی، رسانه‌‌‌‌‌ها و فعالان سیاسی نیز می‌توان از آخرین بحران‌های سیاسی باخبر شد و تاثیرات آنها بر اقتصاد‌‌‌‌‌های جهانی و همچنین بازار‌‌‌‌‌های مالی را دنبال کرد.

استفاده از ابزار‌‌‌‌‌ها و هشدار‌‌‌‌‌ها نیز نقش مهمی در کاهش ریسک معاملات دارند، امروزه پلتفرم‌های متنوعی در اختیار معامله‌گران قرارگرفته‌‌‌‌‌اند که به آنها برای بررسی سریع آخرین اخبار و تحولات کمک می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال باید همواره به اهمیت تحولات اقتصادی و سیاسی جهانی توجه داشته باشند تا تصمیمات آگاهانه گرفته و ریسک معاملات خود را کاهش دهند.