شهرت پرنوسان!

در این بین اما برخی از ارز‌‌‌های دیجیتال ماهیت شوخی به خود گرفتند و به میم کوین‌‌‌ها معروف شدند. میم‌کوین‌‌‌ها هدف مشخصی نداشتند و با وجود برخی کاربرد‌‌‌ها در تراکنش‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ای برای توسعه و آینده آنها وجود نداشت. با وجود این،  برخی میم‌کوین‌‌‌ها مانند دوج کوین موفق شدند تا طی چند سال گذشته توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و به یکی از محبوب‌‌‌ترین دارایی‌‌‌های بازار تبدیل شوند.

در حالی که ساخت یک پروژه کاربردی و آینده‌دار در بازار ارز‌‌‌های دیجیتال کار بسیار دشواری است، میم کوین‌‌‌ها شرایط متفاوتی دارند و علاوه بر سادگی ساخت، به راحتی می‌توانند توجهات سرمایه‌‌‌گذاران را به خود جلب کنند.

این شرایط باعث شده است تا میم‌کوین‌‌‌ها به ابزار محبوبی برای کلاهبرداران و همچنین سلبریتی‌‌‌ها تبدیل شوند تا با سوءاستفاده از شهرت افراد، توکن‌‌‌های بی‌‌‌ارزش را به فروش رسانده و به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. با نزدیک شدن انتخابات آمریکا و افزایش حجم معاملات توکن‌‌‌های ترامپ، بایدن و کاملا هریس این موضوع بار دیگر مورد توجهات قرار گرفته است و روند قیمتی این توکن‌‌‌ها نشان داده است که با وجود برخی فرصت‌‌‌های کسب سود، سرمایه‌‌‌گذاری در چنین ارز‌‌‌های دیجیتالی می‌تواند ریسک بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

انتخابات آمریکا؛ میدان جدید میم‌کوین‌‌‌ها

در زمانی که چند ماه تا زمان انتخابات رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فرصت باقی مانده است، نامزد‌‌‌های انتخاباتی مناظره‌ها و کمپین‌‌‌های تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌‌‌اند که اثرات خود را بر بازار ارز‌‌‌های دیجیتال نیز داشته است. به‌طور کلی به نظر می‌‌‌رسد که حزب دموکرات آمریکا در نظر دارد تا قانون‌‌‌گذاری را در فضای ارز‌‌‌های دیجیتال افزایش داده و کنترل بیشتری بر این بازار مالی داشته باشد، در حالی که حزب جمهوری‌خواه و دونالد ترامپ خود را حامی ارز‌‌‌های دیجیتال نشان داده و افزایش حمایت و گسترش نقش این بازار مالی در کشور آمریکا را وعده می‌دهند.

به همین دلیل هم اکنون سرمایه‌‌‌گذاران به افزایش احتمال پیروزی دموکرات‌‌‌ها یا جمهوری‌خواه‌ها واکنش می‌دهند و طی چند وقت گذشته در نتیجه انتشار اخبار مرتبط با انتخابات آمریکا سقوط و رشد‌‌‌های قیمتی ارز‌‌‌های دیجیتال مشاهده شده است.

در این بین، میم‌کوین‌‌‌های نامزد‌‌‌های انتخاباتی آمریکا نیز با افزایش سرمایه ورودی مواجه بوده‌‌‌اند. هم اکنون میم‌کوین‌‌‌های مختلفی برای دونالد ترامپ، جو بایدن و کامالا هریس عرضه شده‌‌‌اند که با تغییرات احتمال پیروزی یا شکست هر نامزد نوسانات قیمتی را تجربه می‌‌‌کنند. به عنوان مثال با کناره‌‌‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی، میم‌کوین آن نیز با کاهش شدید قیمتی مواجه شد و میم‌کوین ترامپ توانست تا افزایش قابل توجهی ثبت کند. هم اکنون نیز به نظر می‌‌‌رسد که توجهات به دو میم‌کوین بایدن و هریس جلب شده است و پس از انتخاب کاملا هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات، میم‌کوین او با رشد قیمتی بیش از ۳۰ درصدی همراه بود.

بنابراین در حالی که این میم‌کوین‌‌‌ها نوسانات قیمتی را تجربه می‌‌‌کنند و برخی مانند میم‌کوین ترامپ از ارزش بازار بالایی برخوردار هستند، اما خریداری آنها به نوعی شرط‌‌‌بندی است. به عنوان مثال، در صورتی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود قابل پیش‌‌‌بینی است که ارزش میم‌کوین او نیز صعودی خواهد شد، در حالی که شکست ترامپ می‌تواند به ناگهان ارزش این ارز دیجیتال را از بین ببرد.  علاوه بر این ریسک بزرگ، توجه به این نکته ضروری است که هیچ‌کدام از میم‌کوین‌‌‌های مرتبط با نامزد‌‌‌های ریاست‌جمهوری توسط خود آنها عرضه نشده و مدیریت نمی‌شوند.

این میم‌کوین‌‌‌ها توسط تیم‌‌‌های مستقل و معمولا ناشناس ساخته شده‌‌‌اند و تنها از نام و نماد اشخاص مشهور استفاده می‌‌‌کنند. بنابراین آینده آنها در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد و ممکن است که برخی از آنها نیز تنها یک طرح کلاهبرداری راگ پول باشند.

ناآگاهی سرمایه‌‌‌گذاران و سوءاستفاده سلبریتی‌‌‌ها

میم‌کوین‌‌‌های مرتبط با افراد مشهور محدود به نامزد‌‌‌های انتخاباتی آمریکا نیستند. همان‌طور که گفته شد، ساخت و عرضه یک میم‌کوین به راحتی و توسط هر شخصی قابل انجام است. بنابراین طبیعی است که در بین هزاران ایده مختلف، برخی میم‌کوین‌‌‌ها برای نام و نماد خود از اشخاص مشهور و شناخته شده جهانی ایده بگیرند تا بتوانند توجهات بیشتری را به ارز دیجیتال خود جلب کنند.

به عنوان مثال، هفته گذشته یک میم‌کوین جدید بازار با نام و لوگوی کیلیان امباپه، بازیکن مطرح و مشهور باشگاه فوتبال رئال مادرید توجهات سرمایه‌‌‌گذاران را به خود جلب کرد و توانست رشد ۳۱۰درصدی داشته باشد. لازم به ذکر است که این میم‌کوین نیز ارتباطی با امباپه ندارد و توسط یک تیم ناشناس توسعه یافته است.

رشد شدید قیمتی این میم‌کوین‌‌‌ها معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که ارزش بازار زیادی وجود ندارد زیرا ارزش بازار پایین این فرصت را برای میم‌کوین‌‌‌ها فراهم می‌‌‌کند تا با قرار گرفتن در سرتیتر اخبار، به ناگهان شاهد ورود حجم عظیم سرمایه باشند که افزایش‌‌‌های چند صد‌درصدی قیمت را به همراه دارد.

این موضوع می‌تواند ریسک شدید سرمایه‌‌‌گذاری در میم‌کوین‌‌‌های کمتر شناخته و به ویژه مواردی که از نام و نماد افراد مشهور استفاده می‌‌‌کنند را نشان دهد، زیرا همان‌طور که افزایش‌‌‌های قیمتی ناگهانی هستند سقوط قیمت‌‌‌ها نیز شدید و ناگهانی خواهند بود.

در بازار رقابتی میم‌کوین‌‌‌ها، این نوع از ارز‌‌‌های دیجیتال تنها برای مدت زمان کوتاهی می‌توانند در مرکز توجهات باقی بمانند و همان‌طور که طی سالیان گذشته دیده شده است، تقریبا تمامی آنها در طولانی مدت در روند نزولی قرار گرفته و ارزش خود را از دست می‌دهند.  در این میان سرمایه‌‌‌گذاران و فعالان بازار باید به خطر ارز‌‌‌های دیجیتالی که توسط اشخاص مشهور و سلبریتی تبلیغ می‌شوند نیز توجه داشته باشند. این ارز‌‌‌های دیجیتال که به آنها سلب توکن یا سلبریتی توکن گفته می‌شود، تنها با یک تبلیغ توسط اشخاص مشهور می‌توانند ارزش بازار بالا به دست آورده و افزایش‌‌‌های قیمتی شدیدی را رقم بزنند. با این حال تا به امروز تقریبا تمامی این پروژه‌ها صرفا یک کلاهبرداری بوده یا نشانه‌های مشکوکی مانند اینسایدر ترید در آنها دیده می‌شود.

همان‌طور که بازار ارز‌‌‌های دیجیتال طی سالیان گذشته نشان داده است، حتی حمایت مداوم اشخاص مشهور جهانی از یک ارز دیجیتال نمی‌تواند روند قیمتی صعودی طولانی مدت را برای آن دارایی تضمین کند. بازار ارز‌‌‌های دیجیتال تحت تاثیر عوامل مختلفی نوسانات قیمتی تجربه می‌‌‌کند و اکثر آلت‌کوین‌‌‌ها از حرکت قیمتی بیت‌کوین و دیگر ارز‌‌‌های دیجیتال برتر بازار پیروی می‌‌‌کنند.  بنابراین در زمانی که بازار به ناگهان نزولی می‌شود، میم‌کوین‌‌‌ها می‌توانند بیشترین آسیب را ببینند و سقوط قیمتی را تجربه کنند. در این وضعیت، میم‌کوین‌‌‌های جدید بازار همگی ریسک بالایی دارند، زیرا ممکن است که تنها برای مدت زمان کوتاهی در مرکز توجهات باشند و سپس به ناگهان از سبد سرمایه‌‌‌گذاران حذف شوند.

بنابراین علاقه‌مندان میم‌کوین‌‌‌ها باید همواره به خطرات زیاد خرید این ارز‌‌‌های دیجیتال توجه داشته باشند و از ورود سرمایه بیش از حد به این بازار نوسانی و غیرقابل پیش‌‌‌بینی خودداری کنند.