9 سال رشـد

در سال‌های ابتدایی فعالیت ارز‌های دیجیتال، این دارایی‌های بلاک‌چینی تنها به‌عنوان ابزاری برای انجام تراکنش‌های مالی و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رفتند. این موضوع، کاربرد‌های ارز‌های دیجیتال را محدود ساخته و باعث شده بود تا تنها جامعه کوچکی از کاربران جهانی به این دارایی‌ها علاقه نشان دهند.

در این بین اما فردی به نام ویتالیک بوترین همراه با برخی دیگر از علاقه‌مندان بلاک‌چین، پتانسیل واقعی این فناوری نوین را کشف کردند و یک شبکه بلاک‌چینی جدید ساختند تا کاربرد‌های آن را در عمل نشان دهند. این شبکه که اتریوم نام گرفت، در سال۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و با پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند، بازار ارز‌های دیجیتال را برای همیشه تغییر داد.

به همین دلیل، امروزه اتریوم از جایگاه و اهمیت زیادی در بازار ارز‌های دیجیتال برخوردار است. با توجه به اینکه فردا تولد راه‌اندازی این شبکه جشن گرفته می‌شود، بهانه‌ای برای فعالان و سرمایه‌گذاران بازار فراهم شده است تا نگاهی به مسیر پر پیچ و خم اتریوم در طی سال‌های گذشته داشته باشند.

مسیر ۹ ساله

مسیر اتریوم از ۳۰ژوئیه۲۰۱۵ و با استخراج اولین بلاک شبکه آغاز شد. این شبکه نوعی جدید از بلاک‌چین را معرفی کرد که در آن ساخت و پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق قرارداد‌های هوشمند امکان‌پذیر بود. اولین به روزرسانی به نام فرانتیر در شبکه اتریوم توسعه‌دهندگان را هدف قرار داد و زمینه را برای گسترش خدمات شبکه فراهم کرد.

به دنبال به‌روزرسانی فرانتیر، ارتقا هومستد در مارس ۲۰۱۶ انجام شد که ثبات و امنیت شبکه را بهبود بخشید و تجربه بهتری به کاربران ارائه داد. با این حال همه چیز در سال۲۰۱۶ برای اتریوم خوب پیش نرفت و یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ این شبکه در ماه ژوئن این سال میلادی رخ داد. در این زمان، یک هکر با سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری در قرارداد هوشمند، موفق شد تا به پروژه بزرگ دائو نفوذ کند و میلیون‌ها دلار را به سرقت ببرد. این اتفاق باعث شد تا میان کاربران و فعالان شبکه اتریوم پیرامون ادامه مسیر شبکه یا ایجاد یک شبکه جدید تفاوت نظر ایجاد شود که در نهایت به هارد فورک و ایجاد دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک منجر شد. با پشت سر گذاشتن این رویداد تلخ، توسعه شبکه اتریوم ادامه یافت و از سال۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ارتقا‌های مختلفی به هدف کاهش هزینه‌های تراکنش، افزایش مقیاس‌پذیری و بهبود ابزار‌های توسعه اعمال شدند.

در این بین اتریوم در ظهور حوزه دیفای و توکن‌های غیرمثلی نیز نقش مهمی ایفا کرد. از سال۲۰۱۸، پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز محبوبیت پیدا کردند و جایگزین‌های غیرمتمرکزی را برای خدمات مالی سنتی مانند وام‌دهی، وام‌گیری و تجارت ارائه دادند. در این بین پلتفرم‌هایی مانند یونی سوآپ و می‌کردائو توجهات بسیاری را به خود جلب کردند و ارزش کل قفل‌شده پروتکل‌های غیرمتمرکز تا سال۲۰۲۱ از ۱۰۰میلیارد دلار فراتر رفت. همراه با افزایش محبوبیت ارز‌های دیجیتال و خدمات بلاک‌چینی، توکن‌های غیرقابل تعویض نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات مهم شبکه اتریوم ظاهر شدند. توکن‌های غیرمثلی ثبت و انتقال مالکیت دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی را بر بستر شبکه‌های غیرمتمرکز امکان‌پذیر کردند و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به نوآوری محبوب بلاک‌چین تبدیل شدند.

در این زمان، بازار‌های معاملاتی مبتنی بر اتریوم مانند اوپن‌سی تجارت آثار هنری دیجیتال، کلکسیون‌ها و سایر موارد توکن‌های غیرمثلی را تسهیل کردند و فعالیت شبکه اتریوم را به‌طور قابل توجهی افزایش دادند.

با عبور از بازار صعودی۲۰۲۱، اتریوم به سمت یک تغییر بسیار بزرگ حرکت کرد. اتریوم از زمان ابتدای عرضه، همانند شبکه اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد و استخراج‌کنندگان می‌توانستند تراکنش‌ها را پردازش و پاداش دریافت کنند. با این حال این موضوع برخی مشکلات از جمله افزایش هزینه‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه داشت. به همین دلیل، اتریوم از سال۲۰۲۰ مقدمات حرکت به سوی مکانیزم اجماع اثبات سهام را آغاز کرد و در نهایت در سپتامبر۲۰۲۲، شبکه اصلی اتریوم به اثبات سهام منتقل شد. این روند، مصرف انرژی شبکه را به‌طور چشم‌گیری کاهش داد و پایداری آن را بهبود بخشید. همراه با این تغییر مهم، مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم نیز بهبود قابل توجهی دید و راه‌حل‌های لایه۲ جدیدی برای بهبود نحوه پردازش تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها در دست توسعه قرار گرفتند. طی سال‌های گذشته پیشرفت اتریوم تنها محدود به شبکه آن نبوده است و توکن بومی آن نیز موفق شد تا همواره از جایگاه خوبی در بازار ارز‌های دیجیتال برخوردار باشد. محبوبیت شبکه اتریوم باعث شده است پس از بیت‌کوین، ارز دیجیتال ETH بیشترین ارزش بازار را در اختیار داشته باشد. حتی با وجود ظهور رقبای مختلف و قدرتمند، اتریوم همچنان تاج پادشاهی خود بر فضای امور مالی غیرمتمرکز حفظ کرده است. در این بین ارز دیجیتال اتریوم نیز افزایش‌های قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است. درحالی‌که مسیر قیمتی اتریوم در سال۲۰۱۵ با ۰.۳۱دلار آغاز شد، اما تنها در عرض ۳سال از ۴۶۶ دلار عبور کرد و در تولد ۶سالگی به ۲۳۸۳دلار رسید. این ارز دیجیتال هم‌اکنون و در تولد ۹سالگی در محدوده ۳۲۰۰دلار به نوسانات قیمتی خود ادامه می‌دهد.

آینده درخشان

هفته گذشته و همراه با نزدیک شدن به تولد ۹سالگی اتریوم، خبری بزرگ و مهم برای کاربران و جامعه علاقه‌مند به این ارز دیجیتال منتشر شد. در یک تحول مهم برای اکوسیستم اتریوم، در نهایت درخواست‌های راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله اسپات این ارز دیجیتال توسط نهاد‌های قانون‌گذاری آمریکا تایید شدند و این صندوق‌ها فعالیت خود را در بزرگ‌ترین بورس جهان آغاز کردند. تایید راه‌اندازی و استقبال از این صندوق‌ها می‌تواند نشان‌دهنده افزایش علاقه و اعتماد سازمانی به اتریوم به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری قابل اطمینان باشد.

صندوق‌های قابل معامله اسپات این امکان را به سرمایه‌گذاران سنتی و فعالان بورس آمریکا می‌دهند تا به راحتی در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند و به بازار ارز‌های دیجیتال وارد شوند. انتظار می‌رود که تایید راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم، سرمایه‌گذاران نهادی بیشتری را به بازار جذب و سطح جدیدی از مشروعیت و پذیرش را برای اتریوم فراهم کند. این موضوع می‌تواند منجر به علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران به خرید اتریوم شود که افزایش تقاضا و قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت. با فعالیت صندوق‌های قابل معامله اسپات، نقدینگی بازار نیز بهبود پیدا می‌کند. این صندوق‌ها خرید و فروش اتریوم را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند و موانع ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی را کاهش می‌دهد. این افزایش نقدینگی در طول زمان می‌تواند به ثبات قیمت‌ها و کاهش نوسانات منجر شود. راه‌اندازی این صندوق‌ها آگاهی عمومی پیرامون اتریوم و پتانسیل‌های آن را نیز افزایش می‌دهند. با ظهور پوشش رسانه‌ای و بحث‌های بیشتر پیرامون این صندوق‌ها، مخاطبان گسترده‌تری ممکن است به سرمایه‌گذاری در اتریوم علاقه‌مند شوند که علاوه بر رشد قیمت، به پذیرش و نوآوری بیشتر در اکوسیستم پیرامون این ارز منجر خواهد شد.

در نهایت، سفر ۹ساله اتریوم با پیشرفت‌های فناوری قابل توجه، توسعه‌های جامعه‌محور و رویداد‌های شکل‌دهنده صنعت ارز‌های دیجیتال همراه بوده است. اتریوم از روز‌های اولیه معرفی قرارداد‌های هوشمند تا نقش محوری خود در ظهور حوزه امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی، پیوسته در حال تکامل بوده است و مرز‌های فناوری بلاک‌چین و کاربرد‌های آن را تغییر داده است. راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم، گواهی دیگری بر نفوذ و پتانسیل رو به رشد اتریوم در دنیای مالی است که سرمایه‌گذاران را در تولد ۹سالگی این شبکه به آینده امیدوار کرده است.