شانس پیشاانتخاباتی اتر

تایید درخواست راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین در بورس آمریکا و در ابتدای سال۲۰۲۴ از اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان ارز‌های دیجیتال برخوردار بود؛ زیرا علاوه بر اینکه این صندوق‌ها می‌توانند حجم عظیم سرمایه را از شرکت‌ها و فعالان بورسی به بازار ارز‌های دیجیتال روانه کنند، به این بازار مالی اعتبار می‌بخشند و نشان می‌دهند که قانون‌گذاران آمریکایی دیگر قصد ممنوعیت یا اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه را ندارند. حال روز گذشته گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار در جلسه استماع بودجه به سناتورها گفت که برنامه‌های کاربردی برای اجرای ETF‌های اسپات اتر باید تابستان امسال به پایان برسد.

اهمیت صندوق قابل معامله اسپات

صندوق‌های قابل معامله یا ETF، نوعی اوراق بهادار به شمار ‌می‌روند که دارایی‌های مختلفی از جمله طلا، سهام و دیگر موارد را شامل می‌شوند. این صندوق‌ها به معامله‌گران و فعالان بورسی این امکان را می‌دهند تا در فضای امن بورس در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری داشته باشند و به معاملات آنها بپردازند. این صندوق‌ها به دو نوع فیوچرز و اسپات فعالیت دارند؛ در فیوچرز بر روند‌های قیمتی آینده شرط‌بندی می‌شود؛ درحالی‌که در اسپات دارایی‌ها با قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. درحالی‌که صندوق‌های قابل معامله فیوچرز ارز‌های دیجیتال از مدت‌ها پیش فعالیت دارند، اما برای صندوق‌های قابل معامله اسپات سخت‌گیری‌های بیشتری وجود داشت و تا سال۲۰۲۴ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست‌های راه‌اندازی این نوع از صندوق‌ها برای بیت‌کوین را تایید نکرد.

تایید اولین صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین نقطه عطفی برای بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود و نقش مهمی در شکل‌گیری روند‌های صعودی در طول چند ماه اخیر ایفا کرده است. این صندوق‌ها تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال افزایش دادند و دسترسی فعالان و شرکت‌های بورسی به سرمایه‌گذاری و معاملات ارز‌های دیجیتال را آسان کردند؛ شرایطی که اعتبار این بازار مالی را افزایش داد و ورود حجم عظیم سرمایه را به همراه داشت. به همین دلیل راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند روند صعودی اخیر بازار را شدت بخشد. تایید درخواست راه‌اندازی این صندوق‌ها برای اتریوم حتی می‌تواند نسبت به گذشته اثرات مثبت بیشتری برای بازار ارز‌های دیجیتال داشته باشد؛ زیرا اتریوم هم اکنون به‌عنوان رهبر حوزه دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند.

بسیاری از معامله گران و سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که آلت‌کوین‌های بازار برای افزایش‌های شدید قیمتی منتظر حرکت صعودی اتریوم هستند و درصورتی‌که این ارز دیجیتال موفق شود تا روند صعودی خود را در بلندمدت حفظ کند، شکل‌گیری آلت‌سیزن بعدی نزدیک خواهد بود. هم‌اکنون نیز اثرات مثبت اخبار پیرامون صندوق‌های قابل معامله اسپات در اتریوم و بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر بازار دیده می‌شود و پس از انتشار شایعاتی مبنی بر موافقت و تایید کمیسیون و بورس آمریکا با پرونده‌های ۱۹b-۴، ارزش این ارز از محدوده ۳۱۲۱دلار به نزدیکی ۴هزار دلار رسید. شایعاتی که در نهایت واقعی شدند و این نهاد از تایید پرونده‌های ۱۹b-۴ خبر داد.

شرکت‌ها برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات در بورس آمریکا نیازمند طی کردن مراحل مختلف و ارائه اسناد و پرونده‌های مختلفی هستند.۱۹b-۴ از جمله این اسناد به شمار می‌رود که باید برای معرفی و راه‌اندازی محصول و صندوق‌های جدید انجام شوند. تایید پرونده‌های ۱۹b-۴ به معنای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم نیست و پس از آن باید فرم‌های S-۱ نیز تایید شوند. این فرم‌ها ساختار کلی و نحوه مدیریت صندوق‌ها را نشان می‌دهند و به‌عنوان مانع نهایی راه‌اندازی این صندوق‌ها عمل خواهند کرد.

پس از تایید این پرونده‌ها، ETFهای جدید را می‌توان فهرست کرد و بازارهای گسترده‌تری را به روی صندوق‌هایی قابلیت معامله آسان‌ترباز می‌کند. SEC در ابتدا تلاش برای ETFهای بیت کوین را مسدود کرده بود تا اینکه دادگاه فدرال حکم داد که این آژانس در این موضوع سوءمدیریت داشته است. هرچند تحلیلگران بر این باور هستند که تایید پرونده‌های ۱۹b-۴ نشان می‌دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دیگر مشکلی با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم ندارد و دیر یا زود این صندوق‌ها فعالیت خود را در بورس این کشور آغاز خواهد کرد.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که تا چند هفته پیش کمتر کسی به تایید این پرونده‌ها امیدوار بود؛ زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پیرامون تایید درخواست راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین سختگیری‌های بسیار زیادی داشت و راه‌اندازی آنها چندین سال زمان برد. با این حال به نظر می‌رسد که هم اکنون فعالان بازار ارز‌های دیجیتال شاهد یک چرخش در استراتژی قانون‌گذاران آمریکایی هستند.

انتخابات آمریکا و تابستان ارز‌های دیجیتال

درحالی‌که آمریکا طی چند سال اخیر از ایده ممنوعیت ارز‌های دیجیتال فاصله گرفته، اما نظارت و کنترل خود را بر این بازار مالی افزایش داده است و بسیاری از شرکت‌ها و فعالان ارز‌های دیجیتال با سخت‌گیری‌های مقامات آمریکایی مواجه شده‌اند. در این بین بیشترین فشار بر صرافی‌ها وارد شد که اجباری شدن احراز هویت، جریمه‌های مختلف مالی، توقف ارائه برخی خدمات ارز‌های دیجیتال در خاک آمریکا و حتی تغییر مدیرعامل صرافی بایننس را به همراه داشت. اما درحالی‌که به نظر می‌رسید مقامات آمریکایی در تلاش برای اعمال محدودیت بیشتر بر بازار ارز‌های دیجیتال و جلوگیری از گسترش آن هستند، تغییرات جدید در روند تصمیم‌گیری‌ها و سخنان قانون‌گذاران نشان می‌دهد که نزدیک شدن انتخابات آمریکا برخی تغییرات در سیاست‌ها را به همراه داشته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است در ۵نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان) برگزار شود و مدتی است که رقابت میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای کسب رای بیشتر آغاز شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که موضع و سیاست‌های نامزد‌های انتخاباتی بر رای طرفداران ارز‌های دیجیتال تاثیرگذار است و این موضوعی نیست که به راحتی نادیده گرفته شود. به‌عنوان مثال، اخیرا دونالد ترامپ در یک دیدار با طرفداران توکن‌های غیرمثلی، از سیاست‌ها و دانش جو بایدن پیرامون بازار ارز‌های دیجیتال انتقاد کرده است. ترامپ همچنین در این دیدار اعلام کرده است که مخالفتی با ارز‌های دیجیتال ندارد. بنابراین همان‌طور که مشخص است، همانند گذشته ارز‌های دیجیتال یک موضوع مهم برای نامزد‌های انتخاباتی آمریکا است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که دولت جو بایدن و جمهوری‌خواهان در تلاش برای کاهش سخت‌گیری‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال برای جلب نظر سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این دارایی‌های بلاک‌چینی هستند.

بنابراین حداقل تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، این شرایط می‌تواند فضا را برای رشد بیشتر بازار ارز‌های دیجیتال فراهم کند و تابستان طولانی و قدرتمندی را برای این بازار مالی رقم بزند. روندی که راه‌اندازی صندوق قابل معامله اسپات بیت‌کوین آغاز برای آن بود و راه‌اندازی زودهنگام صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم می‌تواند به‌عنوان عامل نهایی برای از بین بردن ترس سرمایه‌گذاران، افزایش اعتبار بازار ارز‌های دیجیتال و رشد قابل توجه حجم سرمایه‌گذاری و معاملات این دارایی‌های بلاک‌چینی عمل کند. هرچند افزایش‌های قیمتی حال حاضر بازار تنها براساس جو روانی است و هنوز صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم کار خود را آغاز نکرده‌اند. بنابراین خطر کاهش و اصلاح قیمتی وجود دارد و مهم است که معامله‌گران در این روز‌ها دقت و مدیریت ریسک بیشتری داشته باشند.