1 copy

دارایی‌های مالی توکن‌شده از حالت آزمایشی به یافتن جایگاه خود در نظام مالی در حال حرکت هستند. اگرچه پذیرش این دسته از دارایی‌ها هنوز گسترده نیست، اما موسسات مالی با گزینه‌های دارایی‌های دیجیتال در آینده دارای مزیت استراتژیک خواهند بود.

از ‌نظر موسسه مکنزی دیجیتالی شدن دارایی‌ها در حال حاضر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد؛ زیرا فناوری به بلوغ رسیده و مزایای اقتصادی قابل اندازه‌گیری را نشان می‌دهد. با این وجود، پذیرش گسترده توکنیزاسیون هنوز بسیار دور به‌نظر می‌رسد. از طرفی نوسازی زیرساخت‌های موجود به‌ویژه در صنعتی مانند خدمات مالی که در آن مقررات حرف اول را می‌زند، چالش‌برانگیز است و از طرف دیگر غلبه بر اینرسی موجود بر دارایی‌های کلاسیک مستلزم هماهنگی در سراسر زنجیره ارزش است.

با توجه به این موارد، انتظار می‌رود که پذیرش توکن‌سازی جهانی در چندین موج اتفاق بیفتد: اولین مورد با استفاده از موارد با بازگشت سرمایه اثبات‌شده هدایت می‌شود. موارد بعدی، استفاده از طبقات دارایی است که بازارهای فعلی آنها کوچک‌تر است، مزایا در آنها کمتر آشکار است یا به راه‌حل‌های فنی پیچیده‌تری نیاز دارند.

بر اساس تجزیه و تحلیل مکنزی، انتظار می‌رود که کل ارزش بازار توکن‌شده تا سال2030 به حدود 2تریلیون دلار برسد (به استثنای ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر) که ناشی از پذیرش در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، اوراق قرضه و اسکناس‌های مبادله‌ای (ETN)، وام‌ها و اوراق بهادار است. در یک سناریوی صعودی، ارزش بازار توکن‌ها می‌تواند دو برابر شود و به حدود 4تریلیون دلار برسد.

موج توکن‌سازی اوج می‌گیرد

اشتها برای سرمایه‌گذاری در توکن‌سازی احتمالا برعکس غنای کارمزدهایی است که از فرآیندهای کمتر کارآمد امروزی به دست می‌آیند، بسته به اینکه آیا عملکردها در داخل هستند یا برون‌سپاری می‌شوند و اینکه بازیگران اصلی و هزینه‌های آنها چقدر متمرکز هستند.

 فعالیت‌های برون‌سپاری اغلب به مقیاس اقتصادی می‌رسد و انگیزه‌های ایجاد اختلال را کاهش می‌دهد. زمان تاثیرگذاری -یعنی اینکه با چه سرعتی می‌توان بازده سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با توکن‌سازی را به‌دست آورد- می‌تواند مورد تجاری و در نتیجه اشتها برای دنبال کردن توکن‌سازی را افزایش دهد.

یک طبقه دارایی معین می‌تواند با ایجاد وضوح بیشتر مقرراتی، بلوغ زیرساخت، قابلیت همکاری و سرمایه‌گذاری تسریع‌شده، پایه و اساس پذیرش طبقات دارایی‌های بعدی را ایجاد کند. پذیرش نیز بر اساس جغرافیا، تحت تاثیر یک محیط کلان پویا و در حال تغییر، از جمله شرایط بازار، چارچوب‌های نظارتی و تقاضای سمت خرید، متفاوت خواهد بود و در نهایت، موفقیت‌ها یا شکست‌های برجسته می‌تواند پذیرش بیشتر را به پیش ببرد یا محدود کند.

دارایی‌هایی با سریع‌ترین مسیرها برای پذیرش

توکن‌سازی با سرعت تدریجی در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود که با شتاب گرفتن اثرات شبکه، شتاب آن نیز افزایش یابد. با توجه به ویژگی‌های آنها، کلاس‌های دارایی خاصی احتمالا تا پایان دهه سریع‌تر به پذیرش معنی‌دار دست پیدا می‌کنند که انتظار می‌رود بیش از 100میلیارد دلار ارزش بازار توکن‌شده را شکل دهند.

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها شامل پول نقد و سپرده‌ها، اوراق قرضه و ETN، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله در مبادلات (ETF) و همچنین وام و اوراق بهادار باشد. اگرچه در حال حاضر نیز، نرخ پذیرش در بسیاری از این موارد بالاست؛ اما امید می‌رود که با بهره‌وری بیشتر و دستاوردهای ارزشی بیشتر از بلاک‌چین همراه با امکان‌سنجی فنی و نظارتی بالاتر، پشتیبانی شود.

تخمین زده شده است که ارزش بازار دارایی‌های توکن‌شده در بین طبقات دارایی می‌تواند تا سال2030 به حدود 2تریلیون دلار برسد که این رقم منهای ارزش بازار ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها است و عمدتا توسط دارایی‌های ذکرشده در فوق هدایت می‌شود. سناریوهای بدبینانه و خوش‌بینانه مکنزی به ترتیب از حدود یک‌تریلیون دلار تا حدود 4تریلیون دلار متغیر است.

برآورد این گروه از بازار جدا از سهم استیبل‌کوین‌ها، از جمله سپرده‌های توکن‌شده، استیبل‌کوین‌های عمده‌فروشی و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است تا از شمارش مضاعف جلوگیری شود؛ زیرا این ارزها اغلب به‌عنوان پایه‌های نقدی مربوطه در تسویه معاملات مربوط به دارایی‌های توکن‌شده استفاده می‌شوند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های بازار پول توکن‌شده بیش از یک‌میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت جذب کرده‌اند که نشان‌دهنده تقاضای سرمایه‌گذاران با سرمایه زنجیره‌ای در محیطی با نرخ بهره بالا است. سرمایه‌گذاران می‌توانند از میان صندوق‌هایی که توسط شرکت‌هایی مانند BlackRock، WisdomTree، و Franklin Templeton  مدیریت می‌شوند و همچنین فعالان حوزه وب3 مانند Ondo Finance، Superstate، و Maple Finance می‌توانند از گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند.

صندوق‌های بازار پول توکن‌شده احتمالا شاهد تقاضای پایدار در محیطی با نرخ بهره بالاتر خواهند بود و به‌طور بالقوه استیبل‌کوین‌ها را به‌عنوان فروشگاه‌های ارزش زنجیره‌ای جبران می‌کند.

انواع دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و ETF می‌توانند تنوع سرمایه زنجیره‌ای را برای ابزارهای مالی معمولی ارائه دهند.

وام و اوراق بهادار

وام‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین پدیده‌ای در حال فراگیری است و اکنون گروه دیگری شروع به فعالیت موفقیت‌آمیز در این فضا کرده‌اند.

از جمله آنها یکی از بزرگ‌ترین وام‌دهندگان اعتبار غیربانکی خانه (HELOC) در ایالات متحده است که میلیاردها سرمایه اولیه دارد. فعالان حوزه وب3 مانند میپل فاینانس، همراه با فیگور و دیگران، بیش از 10میلیارد دلار وام را در قالب بلاک‌چین ارائه داده‌اند.

موسسه مکنزی در گزارش خود از چشم‌انداز مالی توکن‌سازی نوشته که  انتظار می‌رود در آینده شاهد پذیرش بیشتر توکن‌سازی در عرصه وام‌دهی باشیم. مشخصه وام متعارف در حال حاضر شامل فرآیندهای فشرده و سطوح بالای دخالت واسطه‌ها در این بین است؛ درحالی‌که وام‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین راه جایگزینی با مزایای بسیاری ارائه می‌کند: داده‌های زنده و روی زنجیره که در یک دفتر کل یکپارچه نگهداری می‌شوند و به‌عنوان منبع واحد حقیقت عمل می‌کنند، شفافیت و استانداردسازی را در طول چرخه عمر وام‌دهی تقویت می‌کنند.

محاسبات مبتنی بر قرارداد هوشمند پرداخت‌ها و گزارش‌دهی ساده، هزینه و نیروی کار مورد نیاز را کاهش می‌دهد. چرخه‌های تسویه کوتاه‌شده و دسترسی به مجموعه سرمایه گسترده‌تر شده، جریان تراکنش سریع‌تر را ممکن می‌کند و به‌طور بالقوه هزینه سرمایه را برای وام گیرندگان نیز کاهش می‌دهد.

اوراق قرضه

در سراسر جهان، بیش از 10میلیارد دلار اوراق قرضه توکن‌شده در دهه گذشته منتشر شده است (در مقایسه با 140تریلیون دلار اوراق قرضه در سطح جهانی). علاوه بر این نهادهای مرتبط با دولت و سازمان‌های بین‌المللی قراردادهای بازخرید مبتنی بر بلاک‌چین (repos) را پذیرفته‌اند که منجر به تراکنش‌های ماهانه تریلیون‌ها دلار در آمریکای شمالی و ایجاد ارزش از بازده عملیاتی و سرمایه در جریان‌های موجود می‌شود.

انتشار اوراق قرضه دیجیتال با توجه به مزایای بالقوه بالای زمانی که در مقیاس بالا پذیرفته شد و همچنین موانع نسبتا کم امروزی که تا حدی ناشی از تمایل به تحریک توسعه بازار سرمایه در مناطق خاص است، احتمالا ادامه نیز خواهد داشت. به‌عنوان مثال، در تایلند و فیلیپین، انتشار اوراق قرضه توکن‌شده، امکان شرکت سرمایه‌گذاران کوچک را از طریق تقسیم‌بندی سهام فراهم کرد.

درحالی‌که مزایای سهام توکن‌شده تاکنون عمدتا برای انتشار نشان داده شده است، چرخه عمر اوراق قرضه توکن‌سازی‌شده می‌تواند عملکرد عملیاتی بهبودیافته را بیشتر کند.