آینده نه‌چندان روشن بازی‌های بلاک‌چینی

در این بین چند سالی است که نام بلاک‌چین نیز در این صنعت شنیده می‌شود و بازی‌های بلاک‌چینی به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات قدیمی و جایگزینی برای بازی‌های سنتی به میدان رقابت واردشده‌‌‌‌‌اند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این بازی‌ها بر بستر بلاک‌چین عرضه شده‌اند و با بهره‌‌‌‌‌گیری از خدمات بلاک‌چین و توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی، فرصت‌های کسب درآمد را برای بازیکنان ایجاد‌کرده‌‌‌‌‌اند. درحالی‌که در گذشته درآمد بازی‌های ویدئویی تنها برای شرکت‌های عرضه‌‌‌‌‌کننده و سازنده این بازی‌ها بود، بازی‌های بلاک‌چینی در تلاش برای تغییر این شرایط و تقسیم درآمد با بازیکنان هستند، بنابراین به کمک این بازی‌ها، علاقه‌مندان علاوه‌بر سرگرمی می‌توانند کسب درآمد نیز داشته باشند. موضوعی که به دلیل اصلی جذابیت و محبوبیت بازی‌های بلاک‌چینی تبدیل شده‌است. با این حال بازی‌های بلاک‌چینی تا به امروز موفق به جذب توجهات گسترده بازیکنان جهانی نشده‌‌‌‌‌اند و شرکت‌های بزرگ بازی‌‌‌‌‌سازی نیز با تردید به فضای بلاک‌چین نگاه می‌کنند. موضوعی که فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازی‌ها را با برخی مشکلات و چالش‌ها همراه کرده‌است.

بازی‌های بلاک‌چینی

در شرایط فعلی صنعت بازی جهانی، بازیکنان زمان و هزینه زیادی را صرف دریافت و خرید آیتم‌‌‌‌‌های درون بازی می‌کنند؛ آیتم‌‌‌‌‌هایی که کاربرد‌‌‌‌‌های متنوعی دارند و به بازیکنان در مبارزات کمک می‌کنند، ظاهر کاراکتر آنها را بهبود می‌‌‌‌‌بخشند یا دسترسی به برخی بخش‌های خاص را امکان‌پذیر می‌کنند. با این حال، بازیکنان با پرداخت هزینه‌تنها مجوز استفاده از آنها را پیدا می‌کنند و مالک واقعی آیتم‌‌‌‌‌ها نیستند. در اکثر بازی‌های سنتی دارایی‌ها را نمی‌توان به پلتفرم بازی دیگری منتقل کرد و خرید و فروش آنها با دیگر بازیکنان نیز امکان‌پذیر نیست. همچنین با خاموش‌شدن سرور‌‌‌‌‌ها و توقف فعالیت بازی، آیتم‌‌‌‌‌ها دیگر هیچ کاربردی نخواهند داشت و از بین ‌‌‌‌‌می‌روند.  بنابراین به‌رغم صرف زمان و هزینه‌های هنگفت برای به‌دست آوردن آیتم‌‌‌‌‌های درون بازی، بازیکنان هرگز مالکیت کامل آنها را به‌دست نمی‌‌‌‌‌آورند؛ در واقع در بازی‌های سنتی خرید آیتم و ابزار‌‌‌‌‌های درون بازی؛ هزینه‌ای است که برای اجاره آنها پرداخت می‌شود.

در نتیجه درحالی‌که طی سالیان گذشته درآمد صنعت بازی‌های ویدئویی با سرعت زیادی در حال رشد بوده‌است، بازیکنان کمتر فرصتی را برای کسب درآمد و به‌دست آوردن پول واقعی از یکی از سودآورترین صنایع جهانی داشته‌‌‌‌‌اند.  امروزه بازی‌های بلاک‌چینی در تلاش برای تغییر این شرایط با بازتعریف نحوه عملکرد مالکیت دارایی درون بازی و انگیزه‌‌‌‌‌های صرف زمان در این صنعت هستند. این بازی‌ها از زیرساخت‌های بلاک‌چین و توکن‌‌‌‌‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند تا سرگرمی‌‌‌‌‌های جدیدی را خلق کنند که در آن کاربران انگیزه واقعی برای بازی و فرصت‌های کسب درآمد را دارند.

با وجود برخی شباهت‌‌‌‌‌ها با بازی‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌های سنتی، نحوه مالکیت و انتقال دارایی‌ها در بازی‌های بلاک‌چینی کاملا متفاوت است. بازی‌های بلاک‌چینی از ویژگی تغییر‌ناپذیری داده‌ها در بلاک‌چین استفاده می‌کنند تا به‌کاربران اجازه دهند مالکیت واقعی آیتم‌‌‌‌‌ها و سکه‌‌‌‌‌های درون بازی خود را داشته باشند. به زبان ساده، بازی‌های بلاک‌چین به‌کاربران اجازه می‌دهند تا آیتم و سکه‌‌‌‌‌های درون بازی را از طریق بازار‌‌‌‌‌ها و صرافی‌‌‌‌‌ها معامله و منتقل کنند. این مالکیت واقعی دارایی‌ها به کمک توکن‌‌‌‌‌های دیجیتالی خاصی به‌نام توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی امکان‌پذیر شده‌است. توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی که با نام NFT نیز شناخته می‌شوند، دارایی‌های توکن شده منحصربه‌فردی هستند که در بلاک‌چین ذخیره و منتقل می‌شوند. هر توکن می‌تواند نشان‌دهنده مالکیت یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی باشد و بازی‌های بلاک‌چینی به کمک این توکن‌‌‌‌‌ها، دارایی‌های درون بازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به کمک توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی بازیکنان می‌توانند مالک واقعی آیتم و دارایی‌های درون بازی باشند، زیرا این توکن‌‌‌‌‌ها به‌طور مستقل در فضای بلاک‌چین وجود دارند، بنابراین علاوه‌بر امکان‌پذیر‌شدن خرید، فروش و انتقال آنها، دیگر وابسته به بازی نیستند و کاربران حتی پس از پایان فعالیت بازی نیز مالکیت توکن‌‌‌‌‌های به‌دست آمده یا خریداری‌شده خود را حفظ می‌کنند.این نوآوری می‌تواند برای صنعت بازی انقلابی باشد، زیرا این فرصت را به بازیکنان می‌دهد تا با فناوری بلاک‌چین، از صرف زمان و هزینه‌های خود همراه با سرگرمی، کسب درآمد نیز داشته باشند. به‌طور کلی کسب درآمد در این بازی‌ها با خرید و فروش توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی انجام می‌شود. اکثر بازی‌های بلاک‌چینی یک بازار معاملاتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند تا توکن‌‌‌‌‌ها و آیتم‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز خود را خریداری و توکن‌‌‌‌‌های به‌دست آمده را به‌فروش برسانند.

پس از فروش دارایی‌های درون بازی، کاربران توکن‌‌‌‌‌های بومی پلتفرم را دریافت می‌کنند که در هر زمان امکان تبدیل آن به دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال یا پول‌های فیات وجود دارد. دریافت این توکن و ابزار‌‌‌‌‌ها به روش‌های مختلفی در بازی‌های بلاک‌چینی قابل‌انجام است.بازیکنان با صرف زمان، مبارزه با دیگر کاربران و رد‌کردن مراحل می‌توانند آیتم‌‌‌‌‌های جدید را به‌دست آورند و از آنها برای ارتقای شخصیت خود یا فروش و کسب درآمد استفاده کنند. مالکیت واقعی دارایی‌ها و امکان کسب درآمد، باعث شده‌است تا طی چند سال‌اخیر توجهات نسبت به بازی‌های بلاک‌چینی افزایش پیدا کند و بسیاری از کاربران ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در حال ارزیابی شرایط آینده این بازی‌ها برای سرمایه‌گذاری و فعالیت هستند.

آینده بازی‌های بلاک‌چینی

پروژه‌ها برای موفقیت در صنعت رقابتی بازی‌های ویدئویی، نیازمند جذب و سپس حفظ بازیکنان هستند. جذب بازیکنان به روش‌های مختلفی از جمله تبلیغات امکان‌پذیر است و بازی‌های بلاک‌چینی نیز با اوج قیمتی بازار در سال‌۲۰۲۱، مشکلی در جلب‌توجه کاربران و سرمایه‌گذاران نداشتند.چالش اصلی این بازی‌ها، در مرحله حفظ کاربران است.برای تجربه اکثر بازی‌های سنتی کاربران نیازمند پرداخت هزینه و خرید آنها هستند، بنابراین عدم‌موفقیت در حفظ کاربران برای بازی‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌های سنتی همواره به‌معنای شکست نیست.بازی‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌های سنتی می‌توانند در ماه‌های اول عرضه فروش گسترده داشته باشند و به سود کافی برسند، اما اکثر بازی‌های بلاک‌چینی به‌طور رایگان عرضه می‌شوند و جذب کاربران به خودی خود نمی‌تواند برای توسعه‌‌‌‌‌دهندگان سودی داشته‌باشد.

این بازی‌ها توکن‌‌‌‌‌های دیجیتالی بومی و غیرمثلی خود را دارند و روش اصلی کسب درآمد آنها، افزایش قیمتی و فروش این توکن‌‌‌‌‌ها است، بنابراین بازی‌های بلاک‌چینی نیازمند حفظ طولانی‌مدت بازیکنان خود هستند تا علاوه‌بر کسب درآمد، قیمت توکن خود را افزایشی نگه دارند. عدم‌موفقیت توکن و ثبت رشدهای قیمتی، در بسیاری از زمان‌ها به‌معنای مرگ پروژه و خروج گسترده بازیکنان است.

با وجود رشد‌‌‌‌‌های قابل‌توجه بازی‌های بلاک‌چینی طی سالیان گذشته، این بازی‌ها هنوز در ابتدای مسیر هستند و بسیاری از بازیکنان در صنعت بازی‌های رایانه‌‌‌‌‌ای علاقه‌‌‌‌‌ای به این بازی‌ها نشان نداده‌‌‌‌‌اند. اکثر کاربران تنها به هدف کسب درآمد در این بازی‌ها فعالیت می‌کنند، شرایطی که مناسب آینده بازی نیست و منجر به کاهش سریع تعداد کاربران بازی در زمان کاهش قیمتی توکن‌‌‌‌‌ها می‌شود.کاهش تعداد بازیکنان فعال در بازی‌های آنلاین یک مشکل بسیار بزرگ است، زیرا بازی در سرور‌‌‌‌‌های خالی سرگرم‌‌‌‌‌کننده نخواهد بود و منجر به خروج هرچه بیشتر بازیکنان از بازی می‌شود.

عدم‌موفقیت در حفظ بازیکنان بازی‌های بلاک‌چینی دلایل مختلفی دارد اما گیم‌پلی و گرافیک ضعیف از جمله مهم‌ترین آنها است. اکثر بازی‌های بلاک‌چینی توسط توسعه‌‌‌‌‌دهندگان مستقل و با منابع محدود توسعه پیدا کرده‌اند که باعث شده‌است تا این بازی‌ها کیفیت نهایی کمتری نسبت به بازی‌های سنتی موجود در بازار داشته باشند.همچنین برخلاف برخی تصورات، بی‌‌‌‌‌اعتمادی زیادی نسبت به بازی‌های بلاک‌چینی و توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی وجود دارد. با توجه به کلاهبرداری‌‌‌‌‌های انجام‌شده در فضای ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، کاهش علاقه به توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی و سقوط‌‌‌‌‌های شدید قیمتی، بسیاری از بازیکنان دید مثبتی نسبت به بازی‌های بلاک‌چینی ندارند.

در نتیجه این دیدگاه، شرکت‌های بزرگ بازی‌‌‌‌‌سازی موفق به ورود به حوزه بلاک‌چین نشده‌‌‌‌‌اند و تلاش برخی شرکت‌ها برای اضافه‌کردن ویژگی توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی به بازی و خدمات خود، با مخالفت‌های گسترده کاربران همراه بوده‌است. عدم‌ورود شرکت‌های بزرگ بازی‌‌‌‌‌سازی به فضای بلاک‌چین، منجر به کاهش منابع و ازبین‌رفتن فرصت‌های طلایی تبلیغات و کسب توجه بازیکنان جهانی می‌شود که رشد بازی‌های بلاک‌چینی را دشوار می‌کند.  با این حال این مشکلات و چالش‌ها به‌معنای پایان مسیر بازی‌های بلاک‌چینی نیست؛ گسترش استفاده از خدمات بلاک‌چین، افزایش اعتماد کاربران و امنیت فضای غیرمتمرکز همراه با افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال می‌تواند باری دیگر فرصتی را برای رشد بازی‌های بلاک‌چینی ایجاد کند.

بازی‌های بلاک‌چینی در حال طی‌کردن مسیر پیشرفت و بهبود هستند و همواره فرصت و احتمال عرضه یک بازی خوش‌ساخت و محبوبیت ناگهانی آن وجود دارد. اتفاقی که حمایت و توجهات گسترده بازیکنان جهانی را به‌همراه خواهد داشت و تاثیر مثبتی را بر فضای بازی‌های بلاک‌چینی می‌گذارد.  اما با وجود فرصت‌ها و گمانه‌زنی‌‌‌‌‌ها از موفقیت بازی‌های بلاک‌چینی، شرایط حال‌حاضر این بازی‌ها چندان مثبت نیست و هیچ تضمینی نیز برای موفقیت آنها در آینده وجود ندارد.

علاقه‌مندان باید توجه داشته باشند که همانند خرید و فروش ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری در این بازی‌ها نیز ریسک و خطرات مختلف خود را دارد. در نتیجه، تحلیلگران توصیه می‌کنند که قبل از کسب درآمد، به جنبه سرگرمی این بازی‌ها توجه شود و سرمایه‌گذاران از اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه غافل نشوند.