جایگزین‏‏‏‏‏‌های سریع و کم‌کارمزد

تراکنش‌های ارز دیجیتال در فضای غیرمتمرکز انجام می‌شوند، به این معنی که شرکت یا سازمانی آنها را پردازش نمی‌کند و‌ در واقع ثبت اطلاعات شبکه و معاملات به کمک کاربران و مشارکت‌‌‌‌‌‌کنندگان شبکه انجام می‌شود، بنابراین برای پردازش تراکنش‌ها، شبکه‌‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال از کاربران مبلغی را به‌عنوان کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند تا آن را به مشارکت‌‌‌‌‌‌کنندگان و ماینر‌‌‌‌‌‌ها پرداخت کنند. این کارمزد در هر شبکه و برای هر ارز دیجیتال متفاوت است و می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی تغییر کند.

علاوه بر اینکه مقدار این کارمزد پرداختی تاثیر مستقیمی بر هزینه و سرعت انجام تراکنش دارد، آدرس‌‌‌‌‌‌های کیف‌پول در هر شبکه متفاوت است و در صورت انتقال ارز به آدرس اشتباه، ممکن است دارایی‌ها از دست بروند؛ به همین دلیل هر فرد فعال در بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال و علاقه‌مندان به این دارایی‌های دیجیتال باید با ماهیت بلاک‌چین، شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال و تفاوت‌‌‌‌‌‌های آنها آشنا باشند تا از رخ‌دادن چنین اشتباهاتی جلوگیری کرده و تراکنش‌های خود را با هزینه‌های کمتری انجام دهند.

بلاک‌چین و شبکه انتقال ارز

بلاک‌چین یکی از فناوری‌های نوین دیجیتالی است که اخیرا توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌است. ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال تنها یکی از موارد استفاده از بلاک‌چین هستند و این تکنولوژی امروزه کاربرد‌‌‌‌‌‌های متنوعی پیدا کرده‌است. بلاک‌چین؛ در واقع به‌معنای زنجیره بلاکی است که به یک دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز و اشتراکی اشاره دارد. برای درک بهتر، بلاک‌چین عمومی را می‌شود به یک دفتر بزرگ تشبیه کرد. دفتری که امکان ذخیره و ثبت اطلاعات بدون تغییر در آن امکان‌پذیر است. هرکسی می‌تواند در این دفتر فعالیت داشته باشد و اطلاعات ثبت‌شده و فعالیت‌های انجام‌شده در آن به‌صورت شفاف برای تمام کاربران قابل‌مشاهده است.  ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال از این فناوری برای ثبت داده‌ها و پردازش تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند، زیرا بلاک‌چین این امکان را به این دارایی‌های دیجیتال می‌دهد تا از صحت اطلاعات ثبت‌شده و غیرقابل تغییر‌بودن آنها اطمینان حاصل کنند و همچنین شبکه را بدون محدودیت در اختیار هر فردی در سراسر جهان قرار دهند.

هر ارز دیجیتال در یک شبکه بلاک‌چینی فعالیت می‌کند و زمانی‌که افراد قصد انتقال ارز و انجام معاملات را دارند، درخواست به مشارکت‌‌‌‌‌‌کنندگان شبکه مورد‌استفاده ارز دیجیتال ارسال می‌شود. پس از انتقال درخواست به مشارکت‌‌‌‌‌‌کنندگان و ماینر‌‌‌‌‌‌های شبکه، آنها پردازش را تکمیل کرده و تراکنش را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند که منجر به‌ثبت تراکنش و انتقال ارز به آدرس مقصد می‌شود. هر شبکه انتقال، مزایا، معایب و ویژگی‌های خود را دارد و تراکنش‌های انجام‌شده در هر شبکه از این مزایا و معایب برخوردار می‌شوند. هر ارز دیجیتال به نحو منحصربه‌فردی از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند و همانند هر تکنولوژی دیگری، به مرور زمان ضعف‌های بلاک‌چین برطرف شده و عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند، به‌همین‌دلیل ارز‌‌‌‌‌‌ها و پروژه‌های بلاک‌چینی جدید مزایای بسیار بیشتری نسبت به پروژه‌های قدیمی بازار مانند اتریوم دارند و برای بسیاری از چالش‌های سنتی استفاده و توسعه ارزهای دیجیتال راه حل‌‌‌‌‌‌های کاربردی را ارائه کرده‌‌‌‌‌‌اند.

درحالی‌که برخی شبکه‌‌‌‌‌‌های قدیمی مانند اتریوم و بیت‌کوین بسیار محبوب هستند، اما از برخی مشکلات مانند عدم‌مقیاس‌‌‌‌‌‌پذیری و کارمزد‌‌‌‌‌‌های بالا رنج می‌برند که با گذشت تقریبا یک دهه ‌همچنان موفق به رفع بسیاری از مشکلات خود نشده‌اند. در این بین اما برخی شبکه‌‌‌‌‌‌های جدید مانند سولانا و ترون عرضه شده‌اند که علاوه‌بر مقیاس‌‌‌‌‌‌پذیری و سرعت بیشتر، از کارمزد کمتری نیز برخوردار هستند و به همین دلیل به انتخاب بسیاری برای انجام تراکنش‌های دیجیتالی تبدیل شده‌اند.

یک ویژگی جذاب فناوری بلاک‌چین و نحوه فعالیت ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال در این است که کاربران و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران محدود به استفاده از شبکه‌‌‌‌‌‌های اختصاصی توکن و کوین‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی نیستند، به این‌معنی که ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را علاوه‌بر شبکه اختصاصی خود، می‌توان بر بستر شبکه‌‌‌‌‌‌های دیگر بلاک‌چینی نیز منتقل کرد و برخی از شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال محبوب جهانی از انتقال اکثر ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال محبوب بازار پشتیبانی می‌کنند، بنابراین امروزه با تنوع بالای شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال ارز دیجیتالی که وجود دارد، کاربران دیگر محدود به استفاده از شبکه انتقال اختصاصی ارز دیجیتال انتخابی خود نیستند و می‌توانند براساس نیاز‌‌‌‌‌‌های خود از جمله امنیت، سرعت و کارمزد بهترین شبکه انتقال را برای انجام تراکنش خود پیدا کنند. هم‌اکنون دو شبکه اتریوم و بی‌ان‌بی‌‌‌‌‌‌‌چین از جمله محبوب‌‌‌‌‌‌ترین گزینه‌‌‌‌‌‌ها برای انجام معاملات دیجیتال به‌شمار ‌‌‌‌‌‌می‌روند.

اتریوم و بی‌ان‌بی ‌‌‌‌‌‌‌چین

اتریوم یکی از ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال قدیمی و محبوب بازار به‌شمار می‌رود که اکثر سهم و فعالیت حوزه امور مالی و برنامه‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده‌است. هم‌اکنون بیشترین فعالیت و درآمد درمیان شبکه‌‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی متعلق به اتریوم است و با وجود اینکه جایگزین‌‌‌‌‌‌های مختلفی برای آن طی سالیان گذشته عرضه شده‌است، اما این شبکه همچنان پس از بیت‌کوین دومین ارز دیجیتال برتر بازار به‌شمار می‌رود و بعید است که طی چند سال‌آینده نیز این روند تغییرکند. درحالی‌که محبوبیت جهانی، جامعه بزرگ طرفداری، امنیت اثبات شده و تیم توسعه حرفه‌‌‌‌‌‌ای و فعال اتریوم از جمله دلایل اصلی عرضه پروژه‌های جدید بر روی این شبکه به‌شمار می‌رود، اما اتریوم مشکلاتی نیز دارد.

این شبکه از مقیاس‌‌‌‌‌‌پذیری خوبی بهره‌‌‌‌‌‌مند نیست و برخی زمان‌ها کارمزد انتقال بر بستر اتریوم به ده‌‌‌‌‌‌ها دلار نیز می‌رسد؛ با این وجود بسیاری از پلتفرم‌های غیرمتمرکز تنها از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند و معاملات برخی توکن‌‌‌‌‌‌ها تنها بر بستر این شبکه انتقال امکان‌پذیر است، به‌همین‌دلیل با وجود کارمزدهای زیاد، میزان استفاده از اتریوم و فعالیت در این شبکه همچنان بالا است. البته اکثر سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بازار با چنین محدودیت‌هایی مواجه نیستند و به کمک شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال، معاملات اتریوم و بسیاری از توکن‌‌‌‌‌‌های عرضه‌شده در شبکه آن به روشی کم‌کارمزد امکان‌پذیر شده‌است.

علاوه بر عرضه شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال متنوع توسط پروژه‌های بلاک‌چینی، برخی زمان‌ها صرافی‌‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال نیز از ارز دیجیتال و شبکه بلاک‌چینی خود رونمایی می‌کنند. هم‌اکنون بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهانی است که اکثر معاملات متمرکز ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را پردازش می‌کند. این صرافی در سال‌۲۰۱۹ شبکه بلاک‌چینی اختصاصی خود را به‌نام بایننس چین راه‌اندازی کرد و بی‌ان‌بی، توکن بومی خود را از شبکه اتریوم به این شبکه منتقل کرد. این شبکه در ادامه و طی سالیان گذشته تغییرات بزرگی را به خود دیده است و هم‌اکنون به‌نام بی‌ان بی‌‌‌‌‌‌‌چین فعالیت می‌کند.

بی‌ان‌بی‌‌‌‌‌‌‌چین یک شبکه بلاک‌چینی و انتقال سریع و کم‌کارمزد است که امروزه توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌است. صرافی بزرگ بایننس از این شبکه پشتیبانی می‌کند که منجر به ایجاد افزایش اعتبار و اعتماد کاربران به آن شده‌است. این شبکه از طیف بزرگی از ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند و انتقال بسیاری از ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال همانند بیت‌کوین، اتریوم و آلت‌کوین‌‌‌‌‌‌های متنوع از جمله استیبل‌کوین‌‌‌‌‌‌ها، میم‌کوین‌‌‌‌‌‌ها و بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب دیگر بازار به کمک این شبکه انتقال امکان‌پذیر است.  بی‌ان‌بی‌‌‌‌‌‌‌چین تنها شبکه انتقال کم‌کارمزد و سریع جایگزین اتریوم نیست و هم‌اکنون گزینه‌‌‌‌‌‌های متنوعی از جمله شبکه‌‌‌‌‌‌های ترون، پالیگان و آربیتروم نیز در دسترس سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران هستند که برای انتقال ارز‌‌‌‌‌‌ها و انجام معاملات با هزینه‌های کمتر مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

خطرات شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال

انتقال ارز بر بستر شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال و جایگزین‌‌‌‌‌‌های شبکه اصلی ارز دیجیتال مشکلات خود را نیز دارند. وقتی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال خود را بر بستر یک شبکه انتقال جایگزین جابه‌جا می‌کنند، دارایی‌ها را؛ در واقع به شبکه جدید منتقل می‌کنند، بنابراین اگر برای شبکه جدید مشکلی ایجاد شود، دارایی‌های کاربر نیز از دسترس خارج خواهد شد.

علاوه بر برخی خطرات و ریسک‌ها پیرامون امنیت و نحوه فعالیت شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال جایگزین شبکه‌‌‌‌‌‌های اصلی ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال، انجام چنین تراکنش‌هایی ممکن است برخی چالش‌ها را نیز به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، آدرس‌‌‌‌‌‌های شبکه اتریوم با شبکه‌‌‌‌‌‌های دیگر مانند بی‌ان‌بی‌‌‌‌‌‌‌چین متفاوت است و انتقال ارز به آدرس اشتباه می‌تواند منجر به ازدست‌رفتن همیشگی دارایی‌ها شود، بنابراین درحالی‌که شناسایی و استفاده از شبکه‌‌‌‌‌‌های انتقال ارز دیجیتال راه‌حل مناسبی برای کاهش کارمزد‌‌‌‌‌‌های انجام معاملات به‌شمار می‌رود، اما سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران باید دقت کافی را داشته باشند و بررسی مداوم خطرات و آدرس‌‌‌‌‌‌های مبدا و مقصد را قبل از ثبت معامله فراموش نکنند.