اما نکته حائز اهمیت، تعدد بسیار بالای پروژه‌ها و امکان کلاهبرداری و ضررهای هنگفت است که باعث شده تا افراد محافظه کار با ترس بیشتری نسبت به سایر به متاورس نگاه کنند. البته برخی از پروژه‌های قدیمی‌تر مثل Decentraland، Sandbox و Somnium Space به نوعی امتحان خود را پس داده‌اند. البته لازم به ذکر است که این پروژه‌ها جزء گران‌ترین پروژه‌ها هستند و در حال حاضر حداقل میزان سرمایه‌گذاری در آنها کمتر از حدود هزار دلار نیست. با این حال، با توجه به پایه‌های اساسی این برنامه‌ها، همچنان کارشناسان خرید زمین و سرمایه گذاری را در این متاورس‌ها پیشنهاد می‌کنند. البته در این یادداشت قرار نیست درباره سرمایه‌گذاری و هزینه کردن در Sandbox صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم جنبه‌های مختلف آن را کارشناسی کنیم و امکان درآمد بدون هیچ‌گونه هزینه کردن را معرفی کنیم.

سندباکس کجاست ؟

یکی از پیشتازان صنعت و حوزه متاورس، پروژه سندباکس است. اگرچه توکن بومی این پروژه (SAND) در سال۲۰۲۰ به شکل عرضه اولیه توزیع شده است، پروژه سندباکس از سال ۲۰۱۲ آغاز شده اما اوایل سال۲۰۲۰ روی لایه دوم بلاک‌چین اتریوم قرار گرفت. علاوه از این بستر، مدتی است که سندباکس روی شبکه پالیگان نیز منتشر شده که باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش محسوس کارمزدها شده است. موضوعی که در محبوب‌تر شدن این پروژه تاثیر زیادی داشته است.

با زمین مجازی چه کنم ؟

درست مثل داشتن یک زمین در دنیای حقیقی و کارهایی که قادریم با آن انجام دهیم، در فضای مجازی و متاورس نیز توانایی انجام همان کارها را داریم. رهاکردن زمین تا افزایش قیمت آن، اجاره دادن، ساختن ساختمان و راه‌اندازی کسب‌وکار تنها برخی از کارهایی است که با زمین‌های مجازی می‌توان انجام داد. با این تفاوت که هیچ محدودیتی برای خلاقیت شما در ساخت وجود ندارد. نکته بسیار مهم این است که سندباکس یک برنامه رایگان برای ساخت‌و‌ساز در زمین‌ها و طراحی و اجرای بازی در اختیار کاربران خود قرار داده است. از طریق این نرم‌افزار بدون نیاز به انجام کدنویسی، افراد قادرند رویدادهای مختلفی را برای سرگرمی یا مقاصد کاری ایجاد کنند. کوچک‌ترین سایز قطعات زمین در سندباکس ۹۶x۹۶ مترمربع  است که به شکل پیکسلی نیز اندازه‌گیری می‌شود. شما می‌توانید با خرید چند زمین در مجاورت یکدیگر، سایز زمین خود را افزایش دهید.

راه‌های درآمدی در سندباکس

چندین راه درآمدی در سندباکس وجود دارد که امروز به معرفی اصلی‌ترین آن، یعنی سیستم P۲E خواهیم پرداخت. با توجه به محبوبیت این بازی، برندها و افراد زیادی در سندباکس اقدام به خرید زمین و ایجاد بازی‌های گوناگون کرده‌اند که با شرکت در این بازی‌ها و رویدادها، جوایز مختلفی از قبیل توکن سند، انواع توکن‌های غیر مثلی (NFT)، انواع دارایی‌های مجازی و یادواره‌ها دریافت کنید. این جوایز روی یکی از دو شبکه اتریوم یا پالیگان در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. نکته جالب ارزش این جوایز است که می‌تواند از چند دلار تا چند هزار دلار متغیر باشد.

چگونه جوایز را دریافت کنیم؟

به منظور بازی کردن و اخذ جوایز تنها لازم است که پس از ایجاد یک کیف پول دیجیتال از طریق یکی از نرم‌افزارهای غیر متمرکز مثل متامسک (MetaMask) با ثبت‌نام و احراز هویت در متاورس سندباکس به آدرس www.sandbox.game و دانلود اپلیکیشن این بازی یر روی کامپیوتر، از بخش Events در رویدادهای مختلف شرکت و بازی کنید. معمولا طی چند روز پس از اتمام رویدادها، جوایز توزیع می‌شوند و شما از طریق بخش Claims به آنها دسترسی خواهید داشت. تا الان فقط شرکای سندباکس قادر به اجرای رویدادهای رسمی در توزیع جوایز بودند؛ اما طبق اعلام و نقشه راه این پروژه، طی سه ماه سوم سال۲۰۲۳، افراد حقیقی نیز قادر خواهند بود تا با استفاده از نرم‌افزار طراحی و ساخت بازی، رویدادهای خود را به شکل مستقل از سندباکس برگزار و جوایز را توزیع کنند. این موضوع نقطه عطفی در حوزه بلاک‌چین، بازاریابی و بازی‌های کامپیوتری خواهد بود.