زنجیر چرخ بیت‌کوین در روزهای زمستانی

بیت‌‌‌‌‌‌‌‌کوین پس از عبور از مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در روزهای گذشته اکنون در کانال ۲۳‌‌هزار دلار ایستاده است. این صعود بیت‌کوین ناشی از اخبار مخابره‌شده در سطح کلان اقتصاد است. کاهش تورم آمریکا پیشرانه خوبی برای قیمت این رمزارز بود تا بتواند ارزش ازدست رفته خود را که ناشی از انتشار اخبار ناگواری مانند ورشکستگی صرافی FTX بود، باز‌ستاند، اما از اینجا به بعد، بازار به اخبار مثبت بیشتری برای حرکت به سمت بالا نیاز دارد.  تاکنون اخبار مثبت خوبی مانند رشد ۹/ ۲‌درصدی GDP آمریکا و همچنین رشد ۳/ ۳‌درصدی خالص دستمزدها مخابره شده‌است که می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که سرمایه کافی برای حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی به‌زودی تامین خواهد شد.

اما شاید مهم‌ترین خبر پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو برای بیت‌‌‌‌‌‌‌‌کوین، از دیدگاه کلان، اخبار منتشرشده از جلسه کمیته بازار باز فدرال در روزهای ۳۱ژانویه و یکم فوریه باشد. این موضوع می‌تواند سیاست‌های آتی فدرال‌رزرو را برای معامله‌گران روشن‌‌‌‌‌‌‌‌تر سازد. از طرف دیگر، از داخل شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های بلاک‌چین هم باید اخبار مثبت‌تری در حوزه توسعه پروژه‌ها مخابره شود. شاید مثبت‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نکته‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در روزهای اخیر می‌تواند به رشد بازار به‌خصوص آلت‌‌‌‌‌‌‌‌کوین‌‌‌‌‌‌‌‌ها کمک کند، افزایش تراکنش‌های هرکدام از این شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشد. بازار در روزهای اخیر واکنش خوبی به این دسته از اخبار در حوزه آلت‌‌‌‌‌‌‌‌کوین‌‌‌‌‌‌‌‌ها داشته است.

توکن پروژ پالیگان با ‌نماد MATIC شاید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی باشد که در روزهای اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر این دسته از اخبار قرار گرفته‌است. پالیگان پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای افزایش مقیاس‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری اتریوم بوده و در روزهای اخیر تراکنش‌های آن روند به‌‌‌‌‌‌‌‌شدت روبه‌رشدی را داشته‌اند. براساس داده‌های Token Terminal، پالیگان از ابتدای سال‌تاکنون با جهش میزان تراکنش‌ها روبه‌رو بوده و این شبکه را به دومین شبکه پرکاربرد در دنیای بلاک‌چین تبدیل کرده‌است. این موضوع موجب‌شده که این رمزارز از ابتدای سال ‌تاکنون با رشد ۳۸‌درصدی روبه‌رو شود. در این رده‌بندی پیشتر بایننس در جایگاه اول و اتریوم در جایگاه دوم قرار داشت. با رشد تراکنش‌های پالیگان، اتریوم به‌جایگاه سوم رفته ولی بایننس همچنان مقام اول خود را حفظ کرده‌است. برنامه‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای این رمزارز هم در این جهش قیمتی بی‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نبوده به‌خصوص که این پروژه قصد دارد تا به سمت روش اثبات با دانش صفر یا zk-knowledge proof حرکت کند.

اما به‌رغم این اخبار مثبت، اخبار منفی هم وجود دارند که می‌توانند در ماه‌های آتی بر قیمت دارایی‌های ریسکی به‌خصوص رمزارزها موثر باشند. نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که بیانگر کاهش سرعت اقتصاد بوده و بوی رکود می‌دهند. مخارج مصرف‌کنندگان در آمریکا رشد ۱/ ۲‌درصدی داشته که نشان می‌دهد در سال‌جاری احتمالا ۷۰‌درصد GDP آمریکا خرج مخارج مصرف‌کننده شود. با توجه به این موضوع، احتمالا ماه‌های آتی سرعت رشد قیمت رمزارزها کاهش یابد. به‌رغم این اخبار، نباید از نوسان‌های کوتاه‌مدتی قیمت هم غافل ماند. گزارش‌های ماهانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که دولت‌ها به‌خصوص دولت آمریکا منتشر می‌کند، می‌تواند کمک بزرگی برای نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌گیران باشد.