سیاست ترکیبی آمریکا علیه تورم

با توجه به سخنان برینارد، احتمالا سیاست‌مداران ایالات‌متحده از ترکیب افزایش نرخ بهره و فروش دارایی‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم استفاده خواهند کرد. درحال حاضر تورم به مهم‌ترین مساله دولت بایدن تبدیل شده است. افزایش روزافزون قیمت مواد خوراکی‌، مسکن و سوخت موجب شده که سرمایه اجتماعی این دولت به‌شدت تحت خطر قرار بگیرد. به همین منظور سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی در آینده دور از انتظار نخواهد بود.  طبق اعلام مقامات فدرال رزرو، اقتصاد ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۲ حداقل ۶ مرتبه افزایش نرخ بهره را تجربه خواهد کرد. درحالی که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند فدرال رزرو مجبور شود بیش از آنچه گفته شده نرخ بهره را افزایش دهد، اما به نظر می‌رسد این نهاد سیاستگذار قصد دارد با کمک سیاست دیگری کنترل بیشتری بر تورم داشته باشد. کاهش ترازنامه فدرال رزرو سیاستی است که با کمک فروش اوراق بهادار این نهاد یا جلوگیری از سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های آن انجام می‌شود. اواخر سال ۲۰۰۸، فدرال رزرو برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به اقتصاد اقدام به خرید اوراق خزانه آمریکا و اوراق وام خرید مسکن کرد. این سیاست طی شش سال ادامه پیدا کرد و همین موضوع موجب شد نرخ بهره در سطح خیلی پایینی نگه داشته شود به امید اینکه افزایش وام‌های بانکی رشد اقتصادی ایجاد کند. میزان موفقیت این سیاست هیچ‌گاه مشخص نشد، ولی اقتصاد آمریکا از دوران بحران عبور کرد. سال ۲۰۱۴ ارزش ترازنامه فدرال رزرو به ۴۸/ ۴ تریلیون دلار رسید و در این سال، جنت یلن، رئیس وقت فدرال رزرو دستور توقف این سیاست را صادر کرد. تا پیش از شروع پاندمی کرونا ارزش این ترازنامه حوالی ۵/ ۴ تریلیون دلار باقی مانده بود که با شیوع ویروس کرونا، دولت آمریکا برای تحریک اقتصاد، ۱/ ۱ تریلیون دلار دیگر به این ترازنامه اضافه کرد. حال به نظر می‌رسد دولت ایالات‌متحده قصد دارد با فروش این دارایی‌ها، پول نقد را از سطح جامعه جمع‌آوری کرده تا از سرعت افزایش تورم بکاهد.

حال دویچه بانک پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایالات‌متحده در انتهای سال ۲۰۲۳ و ابتدای ۲۰۲۴ ضربه بزرگی را تجربه خواهد کرد، زیرا فدرال رزرو چشم‌انداز رشد اقتصادی را با سیاست‌های تهاجمی خود در قبال تورم، تیره خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد سیاست‌مداران آمریکایی معتقدند که اقتصاد آمریکا از این ضربه‌ها جان سالم به‌در خواهد برد.

 به گفته جرمی پاول اقتصاد آمریکا این توانایی را دارد تا سیاست‌های سختگیرانه بیشتری را علیه تورم تحمل کند. بر اساس نظرسنجی‌ CME، ۷۷ درصد از فعالان بازارهای مالی ایالات‌متحده انتظار دارند که نرخ بهره به میزان ۵/ ۰ درصد در نشست ماه مه ‌فدرال رزرو افزایش یابد.