بوترین در این‌خصوص گفته است: اول از همه باید گفت در بلندمدت امنیت شبکه بیت‌کوین کاملا به‌کارمزد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌ها متکی خواهد بود و اگر شبکه بیت‌کوین درصدد تبدیل به سیستمی است که بتواند چند تریلیون دلار پردازش کند، در زمینه کسب درآمد کافی از طریق کارمزد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌ موفق عمل نکرده است. کارمزد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌های بیت‌کوین روزانه تقریبا ۳۰۰‌هزار دلار است و طی ۵ سال‌اخیر افزایش چندانی نداشته است.

در وهله بعدی، بوترین مدعی است که فرآیند اجماع اثبات کار دارای آسیب‌‌‌‌‌‌‌پذیری‌‌‌‌‌‌‌هایی است که ممکن است امنیت اطلاعات کاربران را به‌خطر بیندازند. بوترین مدعی شده است که در گواه اثبات کار به ازای هر دلاری که در کارمزد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌ها خرج می‌شود، محافظت بسیار کمتری نسبت به گواه اثبات سهام ارائه می‌شود.

موسس اتریوم پیش‌بینی کرده است در آینده فرضی که تقریبا ۵ تریلیون دلار بیت‌کوین وجود دارد، فقط کافی است که ۵‌میلیارد دلار بیت‌کوین در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حمله موفقیت‌آمیز به شبکه انجام دهیم.

طبق گفته‌‌‌‌‌‌‌های بوترین، شرایط هنگامی بغرنج‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که بدانیم ماکسیمالیست‌‌‌‌‌‌‌ها و ماینرهای بیت‌کوین حتی تمایلی ندارند تا انتقال شبکه بیت‌کوین به گواه اثبات سهام را در نظر بگیرند.

بوترین گفته است: نگرانی بعدی من این است که گواه اثبات کار به ازای هر دلاری که برای کارمزد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌ها خرج می‌شود، سطح امنیت بسیار کمتری نسبت به گواه اثبات سهام ارائه می‌دهد. انتقال شبکه بیت‌کوین از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام نیز عملا غیرممکن و بعید به‌نظر می‌رسد. در آینده‌‌‌‌‌‌‌ای که ۵ تریلیون دلار بیت‌کوین وجود دارد و فقط به ۵‌میلیارد دلار بیت‌کوین نیاز است تا حمله موفقیت‌آمیز به شبکه انجام شود، چه شرایطی رخ خواهد داد؟ البته اگر به شبکه بیت‌کوین حمله شود، انتظار دارم که طرفداران و ماکسیمالیست‌‌‌‌‌‌‌های بیت‌کوین، حداقل انتقال به گواه اثبات سهام هیبرید و دوگانه را قبول ‌کنند، اما به نظرم انتقال سختی خواهد بود.

این نکته نیز قابل‌ذکر است که شبکه اتریوم هر روز به انتقال به گواه اثبات سهام نزدیک‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این به‌‌‌‌‌‌‌روزرسانی که به آن مرج (Merge) گفته می‌شود، حد فاصل ۱۰ الی ۲۰ سپتامبر (۱۹ الی ۲۹ شهریور) انجام شود و پس از انجام این انتقال، انتظار می‌رود مصرف انرژی شبکه کاهش یابد.