کنترل ریسک در پرتفوی دیجیتال

دلیل اینکه مشاوران باید مشتریان خود را تشویق به حفظ سرمایه‌گذاری کنند این است که آخرین فروش فرصت‌های فراوانی را برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران فراهم می‌کند. برد راث، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در «ثور فایننشال تکنولوژیز» نه‌تنها بر اهمیت حفظ سرمایه‌گذاری، بلکه افزودن به سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌ها در شرایط فعلی بازار تاکید می‌کند: «ما در سال‌جاری شاهد کاهش ۶۰‌درصدی بیت‌کوین بوده‌‌‌‌‌‌ایم. الان وقت کنار کشیدن نیست؛ باید در پی فرصت‌های بالقوه باشیم. ما نمی‌‌‌‌‌‌خواهیم مشتریان در زمان اشتباه تصمیمات اشتباه بگیرند، چراکه تاریخ همواره تکرار می‌شود.‌»

با این حال، سرمایه‌‌‌‌‌‌گذارانی که نمی‌توانند بی‌‌‌‌‌‌ثباتی قیمت‌های کریپتو را تحمل کنند، بهتر است استراتژی‌‌‌‌‌‌های معاملاتی مبتنی بر مدیریت ریسک را در نظر بگیرند، درحالی‌که مدیریت ریسک هزینه‌‌‌‌‌‌بر است، اما زمانی‌که مشتریان بتوانند اندکی از رشد رمزارزها را تجربه کنند به هزینه‌‌‌‌‌‌ای که شده می‌‌‌‌‌‌ارزد. پس از فراز و نشیب‌‌‌‌‌‌های متعدد در هفت‌ماه گذشته، اکنون زمان خوبی برای بررسی چگونگی راه‌‌‌‌‌‌های کاهش نوسانات دارایی‌های دیجیتال توسط متخصصان است.

دو استراتژی برای مدیریت ریسک در کریپتو

«ثور فایننشال تکنولوژیز» استراتژی‌‌‌‌‌‌هایی برای ورود و خروج از بازار بیت‌کوین و اتریوم طراحی کرده است به‌طوری که از نوسانات منفی جلوگیری می‌کند. راث در این زمینه می‌گوید: «دو استراتژی اصلی ما کشف نقاط مدیریت ریسک‌شده در بیت‌کوین و اتریوم است. به نسبت افت بازار، ما فوق‌‌‌‌‌‌العاده خوب عمل کرده‌‌‌‌‌‌ایم. استراتژی‌‌‌‌‌‌ها به‌صورت بدون‌ریسک یا باریسک مطمئن پیش برده می‌شوند. ترجیح می‌دهیم به‌‌‌‌‌‌جای سرمایه‌گذاری در آلت‌‌‌‌‌‌کوین یا یک استیبل‌‌‌‌‌‌کوین، آنها را نقد کنیم.‌» در ابتدای افت سرمایه اخیر، استراتژی ثور خروج از بیت‌کوین و اتریوم و نقد کردن آنها بود، موقعیتی که تا به امروز در آن باقی‌مانده‌‌‌‌‌‌اند. راث می‌گوید که استراتژی‌‌‌‌‌‌های او بر مبنای جلوگیری از معامله در زمان نوسانات قیمتی کریپتو طراحی شده‌‌‌‌‌‌اند و احتمالا تا زمانی‌که قیمت بیت‌کوین به بالای ۲۴‌هزار دلار یا ۲۵‌هزار دلار نرسد، دوباره وارد بازار نخواهد شد. در آن هنگام ثور مجددا از مبالغ پایین‌تر شروع به فعالیت در بازار خواهد کرد، بدون اینکه ضربه ۵۰ تا ۶۰‌درصدی را که بیشتر توکن‌‌‌‌‌‌ها در سال‌۲۰۲۲ متحمل شده‌‌‌‌‌‌اند‌ را تجربه کند.

«زد.‌ایکس اسکوار کپیتال»، صندوق سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال است که در بیت‌کوین و اتریوم نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. آنها با کمک استراتژی‌‌‌‌‌‌های خود به مدیریت ریسک با استفاده از گزینه‌‌‌‌‌‌ها و معاملات آتی می‌‌‌‌‌‌پردازند تا به نسبت شارپ بالاتری دست‌یابد‌ که نشان‌دهنده بازده تعدیل‌‌‌‌‌‌شده ریسک بهتری است.  سی‌‌‌‌‌‌کی ژنگ، یکی از بنیان‌گذاران «زد.‌ایکس اسکوار» می‌گوید: «امروزه بسیاری از مردم این بازار را دنبال می‌کنند و در تلاشند بفهمند چگونه می‌توانند وارد معاملات در چنین بازاری شوند. ما فکر می‌کنیم که فرصت پیشرفت بیشتر در آینده وجود دارد، به‌‌‌‌‌‌ویژه که این شکل از دارایی متناوبا چرخه‌‌‌‌‌‌های مشابهی در بازارهای فرعی خود تجربه می‌کند. چرخه فعلی که بازار بیت‌کوین تجربه می‌کند منحصربه‌‌‌‌‌‌فرد نیست؛ در گذشته شاهد سه الی چهار چرخه مشابه بوده‌‌‌‌‌‌ایم و هر بار ارزش توکنی مانند بیت‌کوین ممکن است تا ۸۰‌درصد کاهش یابد، اما همیشه برمی‌گردد.‌»

«زد.‌ایکس اسکوار» از گزینه‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت، میان‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت برای بیان دیدگاه‌‌‌‌‌‌های خود در بازارهای بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌کند. این روش به ژنگ و شرکای او کمک می‌کند تا تعادل بهتری بین ریسک و بازده در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کنند. ژنگ توضیح می‌دهد: «بازار سهام، در بازه ۲۰ تا ۳۰‌درصد نوسان دارد اما در بیت‌کوین، حدود ۸۰ تا ۱۰۰‌درصد امکان نوسان وجود دارد، بنابراین اولویت اول در حیطه شغلی برای ما کاهش نوسانات است، اساسا ۵۰‌درصد از نوسانات قابل‌کنترل است.»

به گفته ژنگ، برخلاف «تری ارو کپیتال»، صندوق پوشش‌ریسکی که ‌ماه گذشته سقوط کرد در «زد.ایکس اسکوار» از اهرم استفاده نمی‌کنند. اتفاقی که برای «تری ارو کپیتال» افتاد آغازگر دومینوی شکست استراتژی‌‌‌‌‌‌های مالی غیرمتمرکز و استیبل‌‌‌‌‌‌کوین‌‌‌‌‌‌ها شد. در ادامه نیز ورشکستگی برخی از صرافی‌‌‌‌‌‌های برجسته ارزهای دیجیتال را به‌همراه داشت.

در طول ۱۲‌ماه گذشته، «زد.ایکس اسکوار» با استراتژی‌‌‌‌‌‌هایی که در پیش گرفته است نوسانات را در حدود ۳۰ تا ۳۵‌درصد مشابه بازار سهام نزدک تجربه کرده است، این شرکت در حالی نسبت شارپ ۰/ ۲را هدف قرار داده است که دوبرابر نسبت شارپ بیت‌کوین۰/ ۱معمول محسوب می‌شود. ژنگ می‌گوید: در مقایسه با نسبت شارپ سهام در آمریکا که ۵/ ۰است، بیت‌کوین به مراتب بازده بهتری را ارائه می‌کند.

«زد.‌ایکس اسکوار» و «ثور» هر چند از دارایی‌های یکسان؛ بیت‌کوین و اتریوم، برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند اما از استراتژی‌های مختلفی بهره می‌‌‌‌‌‌برند. در نهایت اما هر دو با در پیش گرفتن سیاست اجتناب از آلت‌‌‌‌‌‌کوین‌‌‌‌‌‌های جدید، مشکوک، کوچک و غیرقابل نقد، ریسک در بازار کریپتو را کاهش می‌دهند.

ژنگ گفت: «می‌‌‌‌‌‌توان گفت در زمینه نوآوری‌‌‌‌‌‌های فناوری، بیت‌کوین و اتریوم از مزیت پیشگامی در فرآیند دیجیتالی‌‌‌‌‌‌سازی برخوردار هستند. گفتن اینکه می‌توان بر آنها غلبه کرد یا با هر کوین دیگری جایگزین کرد واقعا در این مرحله سخت است.‌»

ژنگ و راث هر دو استدلال می‌کنند که بیت‌کوین از نظر طراحی منحصربه‌فرد است و می‌تواند در آینده به ارز تبدیل شود. راث معتقد است: «بالاخره روزی فرا خواهد رسید‌که بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان شکل دیگری از پول پذیرفته شود.‌»

با این حال در ‌ماه‌های اخیر، بیت‌کوین بیشتر شبیه یک سهام از صنعت فناوری معامله‌شده است و عملکردی مشابه بازار سهام داشته است. راث می‌گوید: «تا زمانی‌که این شباهت رفتاری در بازار شکسته شود، بیت‌کوین بیش از هر چیز دیگری یک سرمایه‌گذاری رو به رشد است. در مورد اتریوم بیشتر از اینکه آن را به‌عنوان شکلی از پول بپذیریم، امنیت بالای کاربری آن را مدنظر داریم؛ چراکه پلتفرم‌‌‌‌‌‌های زیادی بر روی آن ساخته می‌شود. فرصت رشد بزرگی در انتظار اتریوم است؛ که آن را بیشتر شبیه یک سهام با پتانسیل رشد بالا کرده است.‌»